Vriendschap van bijna 8 jaar verwaterd?

Hee

Ik zit met iets en ik wil graag mijn hart luchten en misschien ook wat advies.

Ik ben al ongeveer 7/8 jaar bevriend met een meid en we waren beste vriendinnen. We deden echt alles samen. We zijn 2 keer samen op vakantie geweest en automatisch vierde wij nieuwjaar samen. Ik ben 19 en zij is 18.
Alles was dus koek en ei tussen ons tot zij naar het HBO ging.

Het begon met kleine dingetjes. Bv als we iets leuks gingen doen en we maakte foto’s samen wou ze die ineens niet meer op social media plaatsen. Ik zocht er verder niks achter en liet het gewoon. Alleen op gegeven moment als ik bijvoorbeeld een foto van ons samen plaatste merkte ik op dat ze haar tag verwijderde en als ik vroeg waarom ze dat deed zij ze o ja gewoon vanwege privacy. Ik dacht toen al van okeee???

Nu gaat zij ook heel vaak uit en naar feesten met haar nieuwe vrienden van het HBO en ik vroeg een keer aan haar of ik ook mee mocht en toen kwam zij ineens met allerlei rare smoesjes van dat ik het niet leuk zou vinden en dat het niks voor mij is.

Ook toen ik paar weken geleden bij haar thuis kwam omdat ze iets bij me had laten liggen waren haar HBO vrienden er ook en toen deed zij ineens heel raar tegen mij. Als ik iets zei negeerde ze mij en toen ik haar zei dat ik naar huis ging draaide ze zich alleen even heel snel om en was het alleen oke doei en leek het haar verder ook niet te boeien.

Ik had het een keer met haar over dat ik het raar vind dat ze zich zo gedraagt en toen kwam ze weer met allerlei smoesjes van dat ze gewoon wat nieuwe mensen wou leren kennen en dat het niks persoonlijks was.
Oke ik vind het heus niet erg als ze vrienden wil maken op haar nieuwe school maar ik heb het gevoel alsof ze zich schaamt voor mij tegenover haar nieuwe vrienden.

Met nieuwjaar gaf ze ook een feest bij haar thuis en ze had al haar nieuwe vrienden uitgenodigd maar mij niet en kreeg ik pas op 3 januari een appje van haar met gelukkig nieuwjaar.

Wat moet ik hiermee?

Ze zeggen dat je vriendenkring om de 7 jaar veranderd. Zeker op jullie leeftijd verander je veel, ga je nieuwe dingen doen en ontdekken. Als ik dit zo lees probeert ze rustig van je af te komen zonder het direct tegen je te zeggen. Je zou een serieus gesprek met haar kunnen aangaan en vragen of ze eerlijk wilt vertellen wat er aan de hand is, maar ik denk niet dat je haar daarmee terugkrijgt als vriendin.

Je vriendenkring veranderd inderdaad automatisch omdat je nieuwe opleidingen doet, nieuwe baan etc. Echter gaat dit meestal dmv verwatering (vaak omdat iedereen het druk heeft met zijn/haar eigen leven) Ik vind deze situatie wel even iets anders. Dit meisje probeert echt doelbewust van je af te komen, dit gaat verder dan verwatering in mijn ogen.
En om eerlijk te zijn, wil je dan nog bevriend met zo iemand zijn?
Ik had allang doei gezegd. Als ik jou was zou ik proberen nieuwe vriendinnen te maken.
Ik snap dat je je vriendin mist, maar wat heeft het voor zin om een vriendin te willen die jou niet als vriendin lijkt te willen?

Het enigste wat je kunt doen is haar de ruimte geven. Misschien wil ze inderdaad andere mensen leren kennen zonder jou erbij en misschien wil ze je vriendin niet zijn. Ik zou je zelf sowieso jezelf niet opdringen maar zeggen dat je haar de ruimte geeft. En dan moet je zien hoe het verder gaat. Want ik heb niet het idee dat ze eerlijk zal zeggen wat ze over jou en jullie vriendschap/relatie vind, aangezien ze nu ook al er om heen draait.

Ja ik snap wel dat sommige contacten kunnen verwateren naarmate je ouder word. Mijn probleem is alleen de manier waarop ze het doet. Ik heb liever dat ze mij gewoon verteld wat er in haar hoofd zit dan dat ze mij als een stuk vuil behandeld. Ik hoef inderdaad geen vrienden meer te zijn met zo’n iemand maar het zo laten eindigen zie ik ook niet zitten. Aan de ene kant lijkt het alsof ze mij inderdaad uit haar leven wilt hebben maar het valt mij wel op als ze dan met iets zit of persoonlijke problemen heeft dat ze dan wel ineens contact kan zoeken. Ik vind dit zo verwarrend.

Eh ik vind dit echt onbeschoft en zou zo klaar zijn met haar. Dit is wel iets anders dan verwateren, dit is gewoon wegduwen. Dat verdient niemand.

Ah, ik weet hoe kut dit voelt. Helaas heb ik ongeveer hetzelfde meegemaakt maar dan met een hele vriendengroep tegelijk. Dat je plotseling niet meer welkom bent op feestjes etc. en je niets meer laten weten.
Als ik terug in de tijd kon had ik ze gewoon gevraagd wat het probleem was, nu blijft dat voor mij nog steeds een raadsel. Ik zou haar dus echt confronteren, dat is altijd beter dan na 3 jaar nog steeds jezelf afvragen waarom het is overgegaan.

Ik heb ook een vriendschap gehad die is verwatterd. Ik kende haar al bijna mijn hele leven en ware heel lang goede vriendinnen en toen tijdens middelbare gewoon vriendinnen. Ik wou de vriendschap nog wel en zij denk ik niet. Ik kan ook eerlijk zeggen dat ik niet alles zo fijn vond wat ze deed. Ik kreeg soms geen reacties op berichtjes en soms nodigde ze mij uit msar meer uit tweede keuzr gok ik want daarna was de vriendschap vweer weinig wederzijds. En ik had een keer voor mij opgekomen tegen haar op eem aardige manier is het klaar.

Ik snap dat het verwarrend. je kan het haar vragen waarom ze voor dat soort dingen naar je komt en niet voor leuke dingen. Of je kan.vragen hoe zr jullie vriendschap ziet of zou willen. Weet niet of ze eerlijk antwoord maar je kan het proberen. En anders hen je het geprobeerd en de vriendschap misscjien wat meer afsluiten vior jezelf.

Als ik jou was zou ik gewoon niets meer van je laten horen. Ik vind het heel gemeen van haar dat ze zo tegen je doet. Dat verdient niemand. Je vindt vast wel een nieuwe vriendin die jou wel beter behandeld. Succes!