Vriendschap ''herstellen''?

Er staat in dit forum omschrijving dat het voor alle relaties is, dus dan zal het wel goed zijn. Kan anders iemand dit topic verplaatsen naar waar het wel hoort?

Ik heb twee jaar geleden een grote dip gehad. Ik ben naar een andere school gegaan en heb een hoop vriendinnen verloren. Nu ongeveer een half jaar geleden is het contact met een goede vriendin van toen verwaterd. Ze heeft mij goed geholpen en is me zelfs komen opzoeken in de kliniek. Ze stond altijd voor mij klaar.

In elk geval is haar leven anders dan de mijne nu. Ze gaat uit en ik nog niet. Ze is met jongens bezig en ik nog niet. Laatst stuurde ze me een berichtje op Facebook dat we snel weer moesten afspreken. Ik had het idee dat het contact altijd vooral van mijn kant kwam en dat ik belde om af te spreken. Toen ik heb dus geantwoord dat we dat inderdaad eigenlijk moesten doen. Ze reageerde met ‘‘We bellen!’’. Dit is nu twee weken geleden denk ik, en ik heb nog niets van haar gehoord. Ik heb haar net een berichtje gestuurd met de tekst: ‘‘bel jij of ik? :slightly_smiling_face:’’, omdat ik eerlijk gezegd geen zin heb dat het contact vooral van mijn kant komt. Als we samen zijn is het wel gezellig en kunnen we wel lachen.

Het is gewoon moeilijk en het doet me pijn, want ze was wel echt een goede vriendin, en ik mis haar wel. Ik heb nog steeds vriendinnen, maar niet veel en zou graag contact met haar hebben.

Maar zal ik mijn best doen om de vriendschap weer te herstellen of niet? Vooral nu onze levens zo anders zijn. Ze zit op een andere school nog steeds en naja. Ik weet het gewoon niet en zit in dubio. En hoe kan ik het dan het beste aanpakken? Zonder stalkerig over te komen?

Bedankt!

We zijn nu wel bezig met afspreken en gaan het over whatsapp doen. Maar alsnog twijfel ik over of het nog kan. Aaaaaargh.

als je nu bezig bent met haar te whatsappen om iets af te spreken…wacht nog even af en laat het maar op je af komen wie weet;)

Je zou ook gewoon aan haar kunnen vragen waarom het altijd van jou kant moet komen?

Hm, daar zit iets in. Heb haar nu alleen al maanden niet meer gesproken en spreek haar nu weer. En haar kennende is ze verontwaardigd als ik het vraag en dan is het van: ‘‘dat is helemaal niet waar en blablabla’’. Hm, ja. Daar heb ik even geen zin in.

Hmm, nee oke dat snap ik wel want heb 't zelf ook met een vriendin en wil 't ook niet aan d’r vragen…
Misschien kunnen jullie een standaard dag afspreken om dan iets leuks te gaan doen met z’n 2en? 1keer in de 2weken of 1keer per week ofzo?

We gaan nu waarschijnlijk zaterdag afspreken, maar de berichtjes van ‘‘wanneer, waar’’ etc komen weer vooral van mij. Behoorlijk frustrerend weer.

Ja oke, maar zij heeft deze keer wel gevraagd als eerste of je weer een keer af wilde spreken toch? Dat is dan wel weer positief:)

Misschien heeft ze het zelf niet door? Wat betreft die verschillen, tegenpolen trekken elkaar aan :slightly_smiling_face:

Je zegt dat zij jou toch ook altijd goed heeft gesteund etc. dus niet alles komt van jou kant. Je hoeft niet alles op een weegschaaltje te leggen… waarschijnlijk als jullie weer vaker afspreken en het is gezellig enzo dan zal zij ook heus wel weer ‘moeite’ doen.

Bedankt voor alle reacties. En jullie hebben waarschijnlijk gelijk, ik moet het gewoon even positiever kijken.

We hebben in elk geval een afspraak voor zaterdag half 3, dus ik ben benieuwd!

Gewoon lekker proberen, als het niets is dan laat je het daarbij. Is het wel gezellig, dan moet je het gewoon vaker doen!

Ik denk dat het zeker nog wel kan, jullie levens zijn misschien wel ‘anders’ maar dat wil niet zeggen dat deze vriendschap geen zin meer heeft. Ik heb ook wel eens vriendinnen waarmee ik zeg dat we bellen en er dan ook een of twee weken over heen gaan maar dit komt gewoon omdat je allebei met andere dingen bezig bent. En daar is eigenlijk toch helemaal niks mis mee? Zo hebben jullie elkaar wel dingen te vertellen en te bespreken!

Ik denk dat je niet zo zwaar moet tillen aan het feit dat bepaalde berichtjes van jou af moeten komen, jullie willen deze vriendschap blijkbaar toch allebei anders stuurt zij jou geen berichtje dat jullie snel weer af moeten spreken. Ik denk dat je deze vriendschap niet zomaar moet beëindigen wat misschien krijg je daar wel spijt van.

En je kunt toch ook tegen haar zeggen dat je haar soms mist en haar graag wat vaker wilt spreken. Ik zou niet meteen zeggen dat je vind dat alles van jou kant af moet komen, als je eerst zegt dat je haar mist en haar graag vaker wilt spreken dat ze daar wel rekening mee houdt en moet het dan als nog van jou kant af komen dan pas zou ik zeggen dat je het gevoel hebt dat het allemaal van jou kant af moet komen.

In elke vriendschap neemt één van de twee meer initiatief dan de ander. Of dat nu een klein verschil is dat nauwelijks merkbaar is of een groot verschil. De vraag is, vindt je het waard? :slightly_smiling_face:

je kunt het gewoon uit proberen. als het niet meer werkt, weten jullie dat.
als het wel werkt en jullie worden weer goede vriendinnen, is er er ruimte om haar te zeggen dat je wilt dat sommige dingen ook van haar kant moeten komen

persoonlijk zou ik er al klaar mee zijn xd
ik ken het. een vriendin van mij zegt steeds af als we afspreken. en soms komt ze gewoon niet zonder te zeggen dat ze niet komt.
dan zegt ze dat ze geen tijd heeft, moe is etc…
mar zie haar wel lol hebben met andere op facebook. moet ze verder zelf weten. maar ben er dan wel klaar mee. ik vind het zowiezo niet zo heel moeilijk dat soort dingen. ik hecht me toch niet aan mensen xd