Vriendschap en zo

Hey,
Sinds de eerste ben ik bevriend met twee meiden (laat ik ze C en E noemen). Een paar maanden geleden veranderde dat, toen C en E door een gebeurtenis ruzie kregen. Dat kwam niet meer goed en de vriendschap tussen hen twee was verbroken. Ikzelf bleef wel met ze omgaan, maar zat er soms wel tussenin, wat me vaak mateloos irriteerde.
Ongeveer een maand geleden ging C naar een andere school (heb nog steeds contact met haar) en ging ik om met E en haar groepje, dat uit twee andere meiden bestaat. We hadden het een tijdje harstikke gezellig met elkaar, maar vorige week werd het wel iets anders. Voor mijn gevoel dan. E was heel close met A en deed meer dingen met haar dan met mij. Dat was altijd al een beetje zo, maar nu is het iets meer geworden. Geen idee waarom. Oke, ik moet wel toegeven dat ik daar best jaloers op ben. Behalve E en C heb ik niet echt andere vrienden. E geeft me ook vaak het idee dat ze me zat is en dat ik raar ben. Dat zie op aan de manier waarop ze aankijkt. Zelfs als ik iets aan haar vertel, gaat ze dat op luide manier herhalen, maar dan op zo’n toon alsof ik gestoord ben. De hele klas hoort het dan en ze kijken me dan weer raar aan. C heeft me een aantal keer al gevraagd waarom ik nog vrienden met haar ben. Ik antwoordde daar altijd op dat ik haar mocht, maar de echte reden was het niet. Kijk, ik wil haar niet verliezen omdat ik dan niemand anders heb op school. De hele klas mag haar zowat en staat altijd aan haar kant. Sorry voor het lange verhaal jongens, maar ik wilde even "mijn hart luchten’. Heeft iemand misschien hetzelfde als mij meegemaakt of zit iemand in dezelfde situatie als ik? Of heeft nog een paar tips? Bedankt alvast.
QueenieCat X

Heel herkenbaar, ik heb dit ook gehad dat ineens een ‘vriendin’ me niet meer leek te mogen en alleen nog met een andere ‘vriendin’ omging. Ik had toen zelf gelukkig nog wel twee andere vriendinnen in de klas, maar ook met hun omgaan ging moeilijker omdat er verder geen problemen tussen hun en die twee andere ‘vriendinnen’ waren.
Uiteindelijk ben ik dat jaar goed bevriend geraakt met een jongen uit die klas toen. Het jaar erna kwam ik in een andere klas, waar gelukkig nog geen groepjes waren en daar ben ik in een andere (wel oprechte) vriendinnengroep terecht gekomen.

Mijn grootste tip is dus om andere vrienden te maken, kijk verder dan E en A (en vergeet C niet!), hoe lastig dat ook is. Kijk ook eens naar de mensen die misschien je niet in eerste instantie aanspreken en de klasgenoten die niet heel populair zijn (doen). Mijn persoonlijke ervaring is dat je daar juist vaak vrienden mee maakt die veel oprechter zijn en waar je veel meer aan hebt. Al wil ik daar natuurlijk niet mee zeggen dat iedereen die ‘populair’ is niet leuk is, want er zijn er ook die dat om goede redenen zijn.

Bedankt voor de tip,
Alleen… Tja, nieuwe vrienden maken in mijn klas wordt wat lastig. Ik ben best verlegen en ze vinden me nogal raar en apart. Omdat ik veel lach en soms druk ben. Serieus echt niemand komt naast me zitten. Ze pesten me niet, maar geven me toch het gevoel dat ik niet echt welkom ben.

Ik ben zelf ook best verlegen, zeker als het gaat om op nieiwe mensen afstappen. Proveer van te voren al te bedenken wie het makkelijkste zou zijn om contact mee te krijgen. In elke klas is het eigenlijk wel zo dat iedereen zo vaste personen heeft om naast te zitten, dat is veilig. Ga daarom zelf eens naast iemand anders zitten, andersom zal het niet znel gebeuren, dat hoeft helemaal niks met jou te maken te hebben.

Heb je al met E hierover gepraat? Probeer erachter te komen waarom ze je opeens zo behandeld zonder haar aan te vallen. Dus bijvoorbeeld: E, ik heb de laatste tijd het gevoel dat je niet meer met mij wil omgaan, kan dit kloppen? Wanneer ze aangeeft dat dit zo is kan je proberen erachter komen waarom, misschien heeft ze iets verkeerd opgevat of zoiets en is het recht te zetten.

Als ze het ontkent ga opzoek naar B of D.

Tnx voor jullie tips. Kan ik zeker wat mee. Alleen gaat E het vast allemaal ontkennen, want daar is ze erg goed in.