Vriendje - XTC

Oké ik weet niet zo goed wat ik er mee moet, vandaar dit topic,
zal even proberen uit te leggen,
Ik heb een vriend, hij gaat naar school en daar spreekt hij nog wel eens jongens enzo die ook wel eens xtc gebruiken. Nou vertellen ze daar altijd wel vette verhalen over enzo, tegen mijn vriend. Hij is er nieuwsgierig na en zei laatst tegen me dat hij dat ook wel eens wou proberen, maar hij zei; jij bent er niet zo’n voorstander van of wel…
Nou dat klopt, ben ik idd niet, aangezien een vriendin van me er verslaafd aan geraakt is, dik veel mee mee gemaakt en ben blij dat ze er van af is. Heb wel vrienden die het ook eens een x uitprobeerden voor 1 keertje, en no problemo.
Maarja weet natuurlijk nooit hoe iemand er op reageert…
Maargoed ik zou het dus echt erg vinden als hij het wel zou doen, maaar wat moet ik nou, ik weet niet of hij het echt serieus uit wil gaan proberen,
maar moet/kan ik dat hem verbieden of hoe je dat ook maar zegt?
En wat dan als hij het dan uit gaat proberen en dan gewoon mij er niets van verteld, omdat hij dan weet dat ik het niet accepteer zegmaar…
ik weet niet precies wat ik er van zou mogen/moeten zeggen zgmaar, or whatever,
okee lekker onduidelijk, maar hopelijk begrijpen julli het…
Thnx!

Nee. Je kan het hem niet verbieden. Zijn leven, zijn keuze. Je kan hem wel vertellen dat je het niet fijn vind. Maar zolang het bij 1x proberen blijft is het toch niet zo erg? Als hij maar niet verslaafd raakt toch.

Praat erover dat een vriendin van je daar verslaafd aan is geweest of zo? Vertel hem de gevolgen…

Als hij het echt serieus meent. Zal ik het hem gewoon een keer laten proberen (ligt eraan welke leeftijd hij heeft.) Voor zover ik weet is XTC niet lichamelijk verslavend, je raakt verslaafd aan het gelukkige gevoel.

Je kan hem dat niet verbieden, laat hem lekker proberen en wie weet bevalt het effect hem helemaal niet en zal hij er nooit meer over beginnen.

Je kan hem niks verbieden, maar je kan wel je mening vertellen erover. Dat je het ook gewoon moeilijk vind als hij het gaat proberen na alles wat er met die vriendin gebeurd. Misschien snapt die het en doet hij het niet. Zeggen dat als hij het toch doet hij het je wel gewoon kan vertellen, zo gaat hij het ook niet achter je rug om doen.

Nee ik snap ook wel dat ik niet hem letterlijk kan/mag/wil verbieden,
maar t probleem is dat je ook niet weet hoe hij er op gaat reageren,
je kan ineens iedereen facking aardig vinden, zin hebben in zoenen,
& bij m’n vriendin wist ze vaak ook niets meer er van, wat ze allemaal gedaan had enzo…

Een keertje proberen kan echt geen kwaad. Daar moet je je niet te druk over maken.

Ik denk niet dat je je daar zo druk om moet maken. Drugs staat niet gelijk aan vreemdgaan, snap niet waarom meisjes dat altijd denken.

Waarom blijf je er dan niet lekker bij? :3

ik vind drugs proberen ook zeker niet gelijk aan vreemdgaan,
maarja gevolgen zijn onbekend. dat is meer 't probleem opzich.
haha, jaa er bij blijven zou ook een optie kunnen zijn.
Maargoed, dan voel ik me zo’n controlfreak
Tjee wat kan ik toch moeilijk doen sms.

Zeg tegen hem dat hij eerlijk tegen je moet zijn over of en wanneer hij het gebruikte.

Maar het is drugs joh, we zijn jong en we willen het uitproberen :’)
Niet heel geweldig voor je idd, maar zolang hij het niet al te vaak doet is er geen probleem.

Ik zou het hem wel gewoon verbieden. Misschien kan het eigenlijk wel niet. Maar mijn vriend zou het sowieso niet doen als ik er problemen mee zou hebben.

Of doe lekker mee :'D

Ja, lekker samen op avontuur gaan toch. :v
Maar dat het slecht afloopt is minimaal hoor, probeer je iets minder zorgen te maken.

Thnx voor de reacties :’)
Ik gaa 'm gewoon zeggen dat ik 't niet leuk vind als hij het doet,
en als hij dan persé met alle geweld wel wil, dat ik dan mee doe xd
…dan zie ik wel wat hij daar van vind.

Verbieden kan je het niet, maar ik zou wel heel duidelijk mijn gedachten daarover uitwisselen tegen hem.

Maar gelukkig is dat bij mijn vriend niet nodig, aangezien we qua harddrugs op dezelfde golflengte zitten; het komt er niet in.

Maar daarin is iedereen ook weer anders, natuurlijk.

Dat zegt ze niet, ze zegt dat je je anders gaat gedragen als je aan de XTC zit. En zij weet blijkbaar wel hoe het gaat, door ervaringen met haar vriendin. Als je zo ver weg bent dat je de volgende dag niet meer weet wat je gedaan hebt, kan je alles gedaan hebben.

Drugs is gevaarlijk. Ik ken een jongen die af en toe cocaïne snuift. Hij is niet verslaafd maar het bepaalt zijn karakter wel. Natuurlijk ga je van een keer proberen niet dood, maar je weet nooit vooraf of je vatbaar bent om verslaafd te geraken of niet.

Ik begrijp je angst. Maar verbieden is voor mij een brug te ver. Als hij je vraagt of je liever hebt dat hij het niet zou doen, gewoon eerlijk zijn en hopen dat hij er rekening mee houdt.

Ik kan je alleen vertellen uit mijn ervaring. Mijn eerste vriendje ging eerst maar 1x per half jaar uit. Alleen feesten die hij echt vet vond. Toen kwam de drugs. Alleen op de feesten. Maar de feesten leken leuker door de drugs. Toen ging die ineens steeds vaker. Ook door de weeks, dus school viel weg. Hij werd chagerijnig etc. Steeds meer drugs en feestjes. En helaas werd hij ook agressief. Dus ik belande van een fantastische relatie in een relatie vol geweld. Dit is wel een extreem geval natuurlijk. Maar je weet nooit van te voren hoe verslaafd je word!
En mn 2e ex wou niks van drugs weten. Zijn vrienden deden het bijna altijd met uitgaan en het lag ook gewoon bij hun thuis op tafel. Maar meer dan blowen deed hij nooit. Tot op een dag hij me toe ging geven dat hij een pil had genomen de avond ervoor. Ik schrok me kapot! maar gelukkig zei hij dat hij het echt niet meer zou doen. Het was om te proberen. 3 weken later kwam helaas al de 2e pil. Toen was het zelfs zo dattie een x op klaar lichte dag een lijntje had genomen. Toen moest ik echt zo hard huilen. Ik wist precies welke kant dit op ging, door de ervaring met mn eerste ex. En helaas had ik gelijk. Met de tijd kwamen er steeds vaker feestjes, steeds vaker drugs. Tot op het punt dat hij zelf pillen begon te verkopen en hij 3x per week uit ging. We kregen steeds vaker ruzie want ik trok dat gewoon niet. Helaas werd t zo erg dat hij vreemd ging met een meisje die ook naar die feesten ging en naar mijn idee dus van slecht invloed was. Dus toen ik daar achter kwam heb ik t gelijk uitgemaakt. Ik vrees t slechtste voor hem. Want nu heeft hij met dat meisje en zoals ik al zei ze is niet echt van goede invloed. Maarja ik kan niet voor hem blijven zorgen. Ik hoop dat zij genoeg van hem houd om hem te laten stoppen. En dat hij niet nog verder zinkt, want hier kom je zo moeilijk uit. Vooral als al je vrienden het ook doen. En verder is er niks mis met hem hoor. Elke dag werken om 6 uur sochtends en 2x per week school. Nette jongen enzo super lief. Maarja in de weekenden begon het dan helaas. Dan draaide t alleen nog maar om uitgaan. Dus verslaafd zijn hoeft niet te betekenen dattie niks meer kan en wil etc.
Maar goed tis wel bij iedereen anders. En ja proberen kan ik wel begrijpen. Maar tis wel link spul. En je weet noooit hoe t uitpakt. Tis bij iedereen anders en dat maakt t zo link juist.
Praat erover en wees eerlijk zeg wat je vind. Als hij het echt wilt kun je er niet veel aan veranderen, maar maak er afspraken over. Dat hij t altijd eerlijk zal vertellen enzo. Stiekem is veeeel erger.
Succes

Als je het hem gaat verbieden, bestaat er grote kans dat hij het wel doet, en niks tegen je zegt.
Waarom zeg je niet dat hij het 1x mag uitproberen, mits jij erbij bent ofzo?!
Zodat je weet wat hij doet, wat de xtc met hem doet enzo.
Misschien krijgt hij wel zo’n bad-trip dat hij het niet meer wil doen ofzo.