Vriendje van beste vriendin

Om het kort te houden:
Hij is op seks uit, mijn beste vriendin is veel ongelukkiger, haar ouders zijn ongelukkiger, maar ze zegt dat ze nog steeds van hem houdt.
Wat moet ik hieraan doen? Ik heb het er zovaak met haar over gehad. Ze klaagt alleen maar over hem als we het over hem hebben, hij is niet goed voor haar maar toch blijft ze bij hem.

Ook, altijd als zij met iemand afspreekt MOET hij erbij zijn, en zij mag er niet bij zijn als hij ergens heen gaat

Dit is en blijft haar eigen keuze. Ik denk dat jij er weinig aan kan doen. Je kan haar advies geven en steunen, maar het is wat zij ermee doet.

Ja dat is waar, maar ik maak me echt heel erg zorgen om haar

Ja moeilijk, je hebt je best al gedaan. Hoe hard dit ook klinkt, soms moeten mensen fouten maken om erachter te komen dat iets totaal niet goed voor diegene is.

De enige die dit kan veranderen is zij zelf. Zo lang zij zelf niet ziet dat ze weg bij hem moet blijft dit gedrag aanhouden en veranderd er aan de situatie niets. Het enige wat jij kunt doen is haar steunen en er voor haar zijn.

Dat is begrijpelijk, ze is jou vriendin. Alleen ze moet ook haar eigen fouten maken, daar leert ze van.

Als je het al zo vaak tegen haar hebt verteld en ze nog steeds niet luistert vrees ik dat er niet veel is wat jij nog kan doen om haar te helpen. 't Beste kan je gewoon afwachten wanneer er iets ‘ergs’ gebeurd om er vervolgens voor haar te zijn en en preek te geven over dat ze naar jou had moeten luisteren.

Als jullie iets afspreken en zij wilt haar vriend erbij hebben moet je gewoon hard zijn en zeggen dat je absoluut niet wilt dat haar vriend mee gaat en anders gewoon maar niet meer afspreken.

Dit. En dat je moet blijven steunen. Ik heb ook een situatie waarvan IEDEREEN in mn omgeving zegt dat ik het niet moet doen, maar ik denk er al zo lang overna dat ik het wel doe, omdat ik me hier waarschijnlijk beter door voel! Steunen is het beste wat je kunt doen!

Je kunt zeggen: Dit is mijn mening, ik ben er voor je en je ziet maar wat je doet.
Als het haar op een of andere rare manier toch gelukkiger maakt dan zie je wel hoe het uitloopt. Ik hoop alleen ten zeerste dat ze zich verdedigen kan en dus geen seks tegen haar wil heeft.

Je kunt hier niks aan doen. Ze moet zelf op haar bek gaan om te leren van haar fouten. Ze komt vanzelf met de oh zo bekende zin: ‘je had gelijk’