Vriendje rookt

heey ik ben een meisje van 14.
ik heb 2 maanden met mijn vriendje… en we zijn helemaal ‘in love’
Ik heb heb ontmoet op vakantie. hij is 15.
Het is eigenlijk mijn eerste echte relatie… als je begrijpt wat ik bedoel :flushed: .
nu zit ik met een probleem. hij rookt. hij rookt soms met wiet. en hij zei laatst dat hij wat moest vertellen…
hij vertelde dat hij rookt… ja daar was ik al achter… ik vroeg hoe vaak hij rookte op een dag. hij zei 5x. ik was erg geschrokken. ik wil geen vriendje die rookt op zn 15e… ik vind het heel erg vervelend en ik weet niet wat ik moet doen… hij is verder super lief en is anders dan alle andere jongens… hij is veel zachter… (hij is bang voor horrorfilms net als ik :stuck_out_tongue: ) hij is zoo leuuk… maar ik zit er wel mee dat hij zovaak rookt…
wat moet ik doen? ik wil hem niet kwijt!! :sob::muscle:

Tja, je kan zeggen dat je het niet leuk vindt dat hij rookt maar dan beslist hij nog altijd zelf wat hij ermee doet. Vind niet dat je het hem kan verbieden ofzo.

Soms moet je ook slechte eigenschappen van elkaar accepteren. Mijn vriend rookte in onze begintijd ook als ie met de jongens weg ging of in tijden van stress. En heel soms nog steeds. Ik heb gezegd: wees eerlijk dat je het gaat doen. Ik beslis dan of ik zin heb om naar je toe te komen of niet. Want ik ben anti-rook en als hij heeft gerookt kom ik niet naast je liggen.

jaa hij zei wel dat hij het niet ging doen waar ik bij was… dankje

Wees eerlijk tegen hem! Vertel hem dat je het niet tof vind dat hij rookt, maar accepteer het wel. Iedereen heeft ‘minpunten’ en als je eenmaal voor een jongen valt, dan moet je die ook accepteren. Je kan het er wel met hem over hebben dat je het liever niet hebt als je bij hem bent zodat je het niet bewust mee moet maken.
Verbied het hem in ieder geval niet, dan gaat hij het achter je rug om doen en dan valt het vertrouwen ook weg. Het is allang goed dat hij er gewoon eerlijk over is, en er niet over liegt.

Het komt goed! Succes ermee

okee dankjewel!!

Ik heb ook dat probleempje…
Mijn vriendje rookte maar is nu wel gestopt en hij gaat met heel veel blowers om dusja, Ik ben bang dat hij dat dus ook doet want t lijkt mij onwaarschijnlijk dat als je met 5 vrienden die blowen gaat chillen jij t dan niet doen… want t is wel een beetje groepdruk…

jaa kloptt. bijna altijd groepsdruk. ik denk dat in jou geval je er vanuit moet gaan dat hij iniedegeval wel een paar haaltjes neemt. je moet maar denken: als je er maar geen last van hebt… :flushed: het is wel een minpunt… :hammer:

Ik denk dat hij niet zomaar zou stoppen met roken en dat je het gewoon maar moet accepteren. Mijn ex rookte ook. Ik vond het eigenlijk nooit zo’n probleem, omdat ik het niet zoals veel andere mensen vind stinken of vies vind om met iemand te zoenen die net gerookt heeft. Het enigste wat ik echt niet wilde is dat hij die rook in mijn gezicht blaaste maar dat deed hij ook niet.
Je kan er wel afspraken over maken, maar je kunt het hem niet zomaar verbieden denk ik. Ik had hem bijvoorbeeld gezegd dat hij absoluut niet in mijn huis/kamer mocht roken en niet waar mijn ouders bij waren omdat die echt anti-roken zijn. Ik vind wel dat hij er eerlijk over had moeten zijn en dat hij het meteen had moeten zeggen.
Voor hem is het waarschijnlijk lastig om te stoppen omdat het echt een gewoonte is geworden en omdat hij waarschijnlijk ook met vrienden om gaat die af en toe roken.

Schatje , laat hem lekker roken 15 jaar is een hele normale leeftijd om te roken :see_no_evil: . En geef toe : zo fk veel mensen roken tegenwoordig …

Okeee… Jullie hebben gelijk. Bedankt!

kan wel zijn, maar ik heb nooit geblowt/gerookt oid omdat anderen dat steeds aan me vroegen. dus als hij het echt niet wil - net als ik - kan hij het heus wel weerstaan.

ontopic: zeg gewoon dat je het niet fijn vindt dat hij rookt als jullie elkaar (daarna gaan) zien. Dan kan hij daar rekening mee houden, en wie weet stopt ie uit zichzelf wel weer.

Sorry maar 5 sigaretjes op een dag vind ik niet veel. Dat is zelfs veel minder dan wat de gemiddelde roker rookt op een dag.
Begrijp wel dat je het niet fijn vind, want het is een vieze en ongezonde gewoonte. Je kan dit aangeven bij hem natuurlijk.

ik heb ook zoiets.
m’n vriend had beloofd te stoppen met roken maar toen ik er naar vroeg bleek dus dat ie helemaal niet gestopt was.
als ie zo graag wil roken moet ie het doen, maar ik vond het vooral erg jammer dat ie rookte terwijl ik dacht dat ie gestopt was.

hij rookt nu alleen nog maar af en toe als ie met vrienden weg is dus gelukkig niet als ik erbij ben

ik zou er gewoon even over praten als ik jou was :wink:

Dit idd. Precies.

Ik dacht eigenlijk dat het om 5 joints ging per dag, want dat vind ik wel veel.

Omdat ‘fk veel’ mensen roken, hoeft zij het toch nog niet fijn te vinden? :’)

OT: Zoals mensen boven mij al zeiden, geef gewoon aan dat je het niet chill vindt. En tja, aan hem dan wel de keus wat 'ie daar verder mee doet.

neee! ik ben ook van plan het nooit uit te proberen… heb al genoeg mensen om me heen die wel roken…

okee dankjewel :slightly_smiling_face: