Hoi meiden!
Ik zit een beetje met een probleem, en vraag me af wat jullie er van vinden.
Ik en mijn vriendje (noem m wel X.) zitten allebei in 5VWO, zelfs bij elkaar in de klas. Hij is in de 4e een keer blijven zitten, de 2e keer in de 4e nog nét overgegaan en heeft nu weer een aantal onvoldoendes op z’n rapport staan. Hij zegt dat hij het wel wil maar dat het hem niet lukt, dat hij de motivatie niet heeft, dat ie zich pas inzet wanneer hij ziet dat het hem echt kan lukken. Hij heeft dus ook behoorlijk veel moeite met huiswerk en leren, waardoor hij het vaak niet doet. Hij kan zich moeilijk concentreren, maar heeft geen ADD of ADHD (volgens testresultaten). Ook zat hij eerst op gymnasium (wat ie eigenlijk makkelijk kon), maar omdat hij er niks voor deed is ie uiteindelijk naar atheneum gegaan.
Ik heb al een aantal keer (ik ben nu een half jaar met m samen) geprobeerd duidelijk te maken dat ie echt meer zn best moet doen, en elke keer geeft ie me gelijk en wil hij ook veranderen. Hij heeft ook een tijdje bij de psycholoog gezeten die hem hielp met huiswerk maken (is ie nu een paar maanden mee gestopt). Hij zegt, nadat we steeds een verhitte discussie gehad hebben, dat hij een “perfect vriendje wil zijn” (waarvan ik dan zeg dat dat helemaal niet hoeft, dat ie geweldig is zoals ie is) en dat hij later een leuke baan wil (+universitaire studie) zodat hij een gezin kan onderhouden etc etc etc. Hij voelt zich na een discussie ook heel verdrietig, huilt wel eens, en is daarna behoorlijk stil.
Ik probeer 'm, door middel van hem te confronteren, te helpen met het zoeken van een motivatie voor zn school, maar ik word hier zelf ondertussen zo moe van… Vandaag is echt niet de eerste keer, maar het dringt niet tot hem door ofzo. Hij zegt dat ie het niet kan, dat ik veel gedrevener ben dan hij is en dat hij genoegen neemt met bijvoorbeeld zesjes enzo. Hij kan het echt mákkelijk, als ie z’n best maar doet. Als ik dat zeg, zegt ie dat “hij het gaat proberen” , maar uiteindelijk komen we altijd weer bij dezelfde discussie een paar maanden later.
Heeft iemand enig idee wat ik kan doen? Ik word er zelf behoorlijk verdrietig van, want hij kan het niet alleen, maar blijkbaar kan ik 'm niet voldoende motiveren, ben ik “niet belangrijk genoeg” ofzo…
Help?