Vriendinprobleem

Het zit zo: ik heb een beste vriendin en ik vind het wel zo respectvol om haar echte naam niet te noemen dus noem ik haar Marie.

Marie die heeft wel een leuke stem alleen zij is hoe ouder ze geworden is steeds meer gaan zingen, ook door aanmoediging van haar ouders.
Alleen hoe ouder ze is geworden hoe minder goed ze kan zingen, ze probeert steeds meer dingen uit die gewoon niet mooi zijn en waarvan je denkt ‘ja, we weten het nu wel, kun je nu effe kappen’.
Ze zingt ook op de fiets heel hard mee en ze zingt ook niet lelijk maar ze irriteert haar vriendinnen ermee. In het begin was het van ‘oh, jij zingt mooi!’ en nu is het van ‘wil je effe stil zijn’ en als je vraagt wie er mooi kan zingen noemt niemand haar naam meer, wat ze vroeger wel deden.

Hoe kan ik haar aardig zeggen dat ik haar zang gebeuren wel een beetje zat ben? Thuis zeggen haar ouders ook dat er iets raars met haar stem is gebeurd en dat het nu niet meer mooi klinkt. Maar zij zegt mij dan dat haar ouders chagrijnig zijn en dat dan gaan zeggen, terwijl die ouders gewoon gelijk hebben.

Hm lastig. Misschien blifjt ze door zingen omdat ze niet wilt geloven dat er iets is gebeurd met haar stem. Dat ze denkt dat het dan vanzelf wel weer goed komt. Ik zou er maar eens goed met haar over praten, misschien heeft ze zelf ook wel door dat het niet meer zo mooi als eerder was.

Ze zegt nu ook wel ‘ik kan niet mooi zingen’ maar dat doet ze dan, het klinkt bot, om aandacht te krijgen. Zo van dat ze wilt horen dat het wel goed is, omdat ze dat thuis niet hoort meer.
Alleen het irritante is gewoon dat ze op school alleen maar met mij wilt zingen en ik niet met haar kan zingen omdat ze zo’n andere stem heeft en dingen uit probeert en elke week doet ze wel weer iets anders met haar stem.

En ze zegt ook dat ze vroeger echt niet kon zingen en denkt juist nu dat het mooi is.

misschien lullig, laat haar eens voor je staan, film het, en laat het haar dan zien.
misschien komt ze dan achter dat haar ouders gelijk hebben?
en verder gewoon er iets van zeggen áls ze het weer doet…

Ohja dat ken ik wel. Maar als ze met je wilt zingen en jij wilt niet, weiger dan. Gewoon niet op in gaan

Heb ik ook subtiel geprobeerd zo van: ‘sorry maar dit gaat me niet lukken, ik ga mezelf voor schut zetten, dus nee, ik kap ermee’, alleen ik deed dat dus met drie andere vriendinnen die alle twee een zelfde soort stem hebben waar ik wel mee kan zingen, want met hun heb ik ook zangles gehad een paar keer.
Alleen dan vraagt zij altijd of ze erbij kan maar niemand durft nee te zeggen, want ze is echt zo’n persoon die zo snel heel boos kan worden.

Dan leg je haar uit waarom je niet met haar wilt zingen. Ik zou het ook niet leuk vinden als mijn vriendinnen steeds met elkaar zingen en mij er niet bij willen hebben, zonder mij duidelijk te vertellen waarom.

Nee maar het is ook niet zo rot bedoeld voor haar, alleen ze probeert allemaal noten uit die niet in het nummer horen. En als dat zeggen, is het zo van ‘o, jullie zijn wel goed, bedoel je?’. En dat is ook niet onze bedoeling.

Stop gewoon allemaal met zingen? Het is geen goed idee om dat met vriendinnen te doen want dan ontstaat er concurrentie en volgen er catfights.

@Brod, dat lijkt mij niet zo’n goed idee, dan offeren ze iets op wat ze miss wel geweldig vinden, alleen door één persoon. Eh, zoals hier boven al werd gezegd, ga echt goed met haar praten, durf haar de waarheid te zeggen. En breng het subtiel, als ze bijvoorbeeld een noot anders zingt, zeg je, Hee, vroeger zong je die noot zo, dat klonk iets mooier, kun je dat misschien weer doen? En sommigen geloven het niet, maar ook meisjes krijgen een soort van de baard in hun keel in de puperteit, ook hun stem veranderd.
Maar je zei dat je zangles krijgt met haar ook, zegt je lerares er dan niets van?

ik vind dat vriendinnen elkaar de waarheid moeten kunnen vertellen. om haar in de waan te laten dat ze kan zingen is ook niet eerlijk.
en je kan wel van te voren bedenken hoe ze gaat reageren maar dat weet je van te voren helemaal niet en dat vind ik een beetje raar:)