Vriendinnen

Hoi, ten allereerste, ik ben nieuw hier…ik snap niet zoveel van de site, dus sorry als dit op de verkeerde plek staat.

Gisteravond is er iets ‘‘ergs’’ gebeurd, laat ik het zo zeggen. Mijn vriendinnen hebben mij (opnieuw) in de steek gelaten.

Ik zal wel even wat informatie vooraf geven:

We zijn/waren met vijf vriendinnen. Eerst waren het alleen maar ik, M1, M2 en A. Ik en M1 waren heel goede vriendinnen, en A en M2 waren goed bevriend. Niks aan de hand, sinds de brugklas al zo. Toen we in de tweede klas zaten, ging het opeens fout. Ik werd uit het vriendengroepje gegooid door een ‘‘ruzie’’. Hier ga ik verder niet op in.

Dus ja, uiteindelijk werd ik bevriend met F en E, en daarna was het opeens goed. Toen waren we een groepje met zijn vijfen: Ik, A, M1 en M2, en E.

E heeft wat problemen met zichzelf, laat ik het zo zeggen. Ik ga niet vertellen wat want ik het liever privé. Ik heb zelf ook problemen met mezelf. Ik ben depressief geworden door die ‘‘ruzie’’ aan het begin van het schooljaar, en dat weet E. Ik snij/sneed mezelf ook. Ze zei dat ik altijd met mijn gevoelens, of als er iets was etc, dat ik naar haar toe kon komen. Dit deed ik ook. Ik zei dat zij dat ook bij mij mocht komen als er iets was. Dit deed zij ook. Wij appten elkaar, en we gaven elkaar motivatie.

1 ding moet je weten, ik ben echt slecht in nieuwe vriendinnen maken. Ik kan op mensen aflopen, maar als iedereen al bevriend is met elkaar, heb ik er gewoon moeite mee andere mensen te zoeken, want ja, iedereen is al een groep, is het dan niet een beetje raar dat er opeens iemand bij je groepje wilt komen?

Gister ging het dus behoorlijk fout.
Ik heb een privé account op insta, en die volgt E. Op donderda had ik in mijn verhaal gezet ‘‘I really need to talk to somebody like right now’’. E reageert hierop, zegt dat ik het aan haar mag vertellen. Hierbij stem ik mee in. Niks aan de hand. Ze reageert heel lief met een glimlach.
Vrijdag was aangebroken. We hebben een bff groepsapp op WhatsApp. Opeens haalt E M1, M2 en A uitde groep, geeft ze mij beheerder en verlaat ze de groep. Ik blijf achter. Op insta hebben we ook een groep, waarop ik vraag waarom ik er als enigste inzat. Iedereen leest, geen reactie. Oke, raar dus. Ik typ op insta op mijn privé acc naar E hoe ik me voel, dat ik moeite heb met nieuwe vrienden maken/opkomen voor mezelf. Ook dat ik vind dat ik zelfmedelijden (en dat ik dat haat) heb en dood wil etc. Vervolgens krijg ik een doodleuk verhaal terug waarin staat dat ik geen grenzen heb, niet voor mezelf kan opkomen (omdat ik een meisje langs me laat zitten zodat ze bij de testen kan afkijken). Ze zegt dat ik nog geen positie heb, omdat ik ‘‘nooit’’ op hun afloop. Dat zij zien dat ik het niet probeer.
Vervolgens gaat ze voor heel de groep praten en zeggen dat niemand een beste vriendin in mij ziet. En dat ze 0.0 plezier met mij heeft. Dat ik shit in het leven zelf voor mekaar moet krijgen.

IK snap dit niet, want ze was zelf naar mij toegekomen? Ze bood zelf een luisterend oor aan mij, ik kwam zelf niet op haar af. Opkomen voor mezelf, ja daar ben ik heel slecht in dat geef ik toe, maar dat ik dat meisje langs mij liet zitten was niet omdat ik niet voor mezelf kan opkomen, nee omdat ik het niet erg vind. Dat meisje moet zelf weten of ze bij anderen wilt afkijken, mij boeit het niet. Zelf snap ik het ook wel met dat mensen niet op mij aflopen. Ik praat bijna nooit in het vriendengroepje. Zoiets is gewoon mijn eigen schuld. Dus ik snap wel wat ze daarmee bedoelt. Maar het ergste wat mij kwetst is dat ze geen vriendinnen wilt zijn. Ik heb het afgelopen half jaar gedacht dat ik een beste vriendin heb gehad, maar niets is minder waar. Dan denk ik zo van: waarom zegt ze het dan niet eerder? Dan had ik iemand anders kunnen vinden. Ze liet het ook nooit merken. We voerden nooit een goed gesprek op, dat was waar. Maar ik probeerde het wel, door bijv. vragen te stellen. Maar dan kreeg ik nooit een zinnig antwoord uit haar. Alleen maar wat gemompel. Kijk, soms klikt het niet tussen mensen nee dat snap ik. Maar dat ze dit nu pas zegt en al die tijd deed ‘‘alsof’’ we vriendinnen waren, kwetst me gewoon.

En ze spreekt namens de groep. Ik heb ons allen in een nieuwe groepsapp gezet en gevraagd of ik nog bij het vriendengroepje hoor, mij ik kreeg geen antwoord. En ik heb ook gezegd dat ik het maandag op school wil uitpraten.

Nu heb ik het geluk dat we naar H3 gaan (waarschijnlijk) en vanaf dan kom je in een random klas te zitten, je hoeft niemand op te schrijven bij wie je graag in de klas wilt zitten. als ik maandag hoor dat ik niet meer in het vriendengroepje welkom ben, dan ga ik naar de mentor toe om te zeggen dat ik niet bij hun in de klas wil zitten. Ik heb dan ook in H3 kansen om nieuwe contacten te zoeken.

Maar ik baal er gewoon van! Ik heb het gevoel alsof ik gewoon gebruikt ben, want ze deed echt alsof ze mijn vriendin was. Ik voel me een soort van bedrogen. nee ik geef haar niet de schuld want grotendeels ligt het aan mijzelf, maar 8/10 keren kwam ze nooit naar me toe om er wat van te zeggen.

Nu heb ik geen beste vriendinnen meer, alleen nog wat mensen buitenom onze klas waar ik wel me opweg kan (ook een ander depressief meisje met wie ik kan praten :slightly_smiling_face:.) maar ja…ik weet het gewoon niet :s
Heeft iemand enig idee wat ik nu kan doen? ik zit met een heel groot schuldgevoel, we zitten midden in de testweek en ik kan me niet meer concentreren. ik heb 0% motivatie. :frowning_face: Straks haal ik de testweek niet meer, en krijg ik alleen maa onvoldoendes.

+ Dit is al eens een keer eerder gebeurd, met A, M1 en M2, toen was ik er uitgegooid. 1x in de brugklas en 1x in de 2e (aan het begin van het schooljaar). dus ja…Maar ze lieten het nooit merken. E zei ook nog in het bericht dat heel de tijd appen met dat ik me niet goed voel geen optie is. Maar ik deed dat nooit, alleen 1 of 2 keer, maar ze zei zelf dat ik naar haar toe mocht komen. En dit keer begon zij met appen, niet ik. Maarja, ik vraag me af of iedereen uit het groepje geen vriendinnen meer wilt zijn, want hun leken zich niet te storen aan mijn ‘‘karakter’’. alleen niemand reageert hierop. Ik heb ook zo mijn twijfels. Het kan zijn dat E mijn vriendinnen van me wegpakt, omdat ze niet meer met mij wilt omgaan (ik denk dit doordat ze iedereen opeens uit de groepsapp had uitgegooid en mij achtergelaten). Maar het kan ook zijn dat ze dit met zijn alleen hebben afgesproken, maar dat denk ik ook weer niet, want in de nieuwe groepsapp die ik had aangemaakt vroeg M2, toen ik wat dingen had gevraagd: ‘‘Wie zei dat tegen jou?’’ dus ja.
Maar het kan ook zijn dat E en M1 dit hebben bepaald, want sinds we weer bevriend zijn met elkaar het E mijn plaats ingenomen. Ik had geen sidekick in het groepje.

Het is gewoon dat E een stil type is + ik een stil type en dat gaat niet samen. Maar zelf gaf ze nooit aan dat ze het saai vond. Ik let altijd op in de les en ik vroeg zelfs via app of ze dat erg vond. Ik krijg als antwoord: ‘‘Nee dat is juist beter voor mij’’. Ik zeg zelfs dat als ze het erg vind of vind dat ik meer moet praten ze het zelf moest aangeven. Ik heb er schijt aan dat ze geen vriendinnen meer wilt zijn, maar baal als een stekker dat ze het zo laat aangeeft.

Ik zou het inderdaad eens maandag vragen op school aan ze allemaal. En als ze zo achterlijk blijven doen of geen vriendinnen meer willen zijn, hoe moeilijk het ook is, dan zou ik het gewoon zo laten en inderdaad naar je mentor toegaan dat je niet bij hun in de klas wil volgend jaar. Dan heb je volgend jaar nog zat kansen om nieuwe vrienden te maken :slightly_smiling_face: doe je ook buitenschoolse hobbies waar je vrienden zou kunnen maken? Zo nee, dan zou ik (als je tijd er voor hebt) kijken wat je leuk vindt en je ergens aanmelden misschien. Voor die depressies als het echt heel erg is, zou ie nog naar een psycholoog kunnen die helpen heel erg goed! Of een cursus voor je sociale vaardigheden. Het zijn maar wat ideeën hoor, maar het kan heel goed helpen. Sterkte! X