Vriendinnen

2 jaar geleden leerde ik 3 super leuke meiden kennen, eindelijk had ik een groep waar mee het echt klikte… Echter is dat nu niet meer het geval. De groep valt uit elkaar en wat ik ook doe, het wordt niet meer anders. Sinds dit jaar zijn er twee andere bij gekomen die onze hele groep hebben veranderd. Mensen veranderen misschien ook wel op deze leeftijd, we zijn 17/18. Nu is mijn probleem dat ik sowieso al last heb van verlatingsangst en ik dit dus echt erg vindt en bang ben dat ik niet meer vriendinnen maak. Ik ga volgend jaar voor het eerst naar het HBO. Ik hoop gewoon zo dat ik daar iemand ontmoet met wie het echt klikt… Desnoods is het er maar 1. Mensen daar misschien wat ouder zijn en minder veranderen meer. Wt is jullie ervaring hier mee? Wilde even mn verhaal kwijt

Naar het HBO gaan is voor iedereen spannend, iedereen zit in hetzelfde schuitje en bijna niemand kent iemand anders in de klas. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het heel erg meevalt op het HBO. Als er een introductieweek is van jouw opleiding/school zou ik daar zeker heengaan! Dan leer je je studiegenootjes goed kennen en ken je tenminste al iemand als je aan de opleiding begint.

Ben ook volwassener dan de meeste van mijn leeftijd door de dingen die ik mee heb gemaakt, misschien ligt het daar aan

Op een hbo opleiding zit je sowieso met oudere mensen in de klas he! Ik heb veel in mijn klas van ongeveer 24 terwijl ik in het tweede jaar zit

Ik heb persoonlijk op het HBO echt heel fijne vriendschappen opgedaan. Nu hebben we allang geen lessen meer samen maar we gaan nog steeds met elkaar om en spreken regelmatig af :slightly_smiling_face:

Op het HBO zul je ook veel mensen treffen die net als jij zonder bekenden aan een studie beginnen. Dat maakt het ook makkelijker om mensen te leren kennen.

Ik heb wel veel nieuwe vrienden en vriendinnen gemaakt op het hbo. :slightly_smiling_face: Maar ook omdat wij gewoon een hele gezellige klas hebben, iedereen gaat met elkaar om en doet vriendelijk tegen elkaar. Als je er positief in staat dan komt het vast helemaal goed.

Bedankt voor deze oppepper had ik echt even nodig!

Ik zit nu in het eerste jaar van het Hbo en heb veel nieuwe vrienden gemaakt!
Tip is inderdaad de introductieweek, hierdoor leer je mensen kennen buiten je klas, waarschijnlijk de enige kans omdat je daarna (in mijn geval in ieder geval) weinig met andere klassen doet. Door de intro week heb ik ook vrienden uit andere klassen en door hun leer ik ook weer nieuwe mensen kennen! Dus wees een beetje aanwezig, laat je hoofd zien, etc. En wees niet bang om op mensen af te stappen, iedereen is alleen dus daar zou iedereen blij mee zijn!
veel plezier!

Up

Naar een nieuwe opleiding gaan is sowieso spannend. En iedereen zoekt steun bij elkaar. Daar zal ook vast wel iemand tussen zitten met wie je kunt reizen en een klik hebt. Voor nu is het belangrijk dat je focust op wat goed voelt en is 1 vriendin soms al genoeg.