vriendinnen uit elkaar groeien?

Hee meiden!

ik zit al een tijdje met een probleem. Maar vanmiddag had ik het er voor het eerst over met een vriendin (C) en toen kwam ik er pas echt achter dat het best wel een probleem voor me was zeg maar. Ik zou het heel fijn vinden als jullie me advies kunnen geven, ik ben echt even ten einde raad!

ik zal het zo kort mogelijk houden:

Ik heb 2 hele goed vriendinnen. A en B noem ik ze maar even. A was altijd mijn beste vriendin en B is ook een heel goede vriendin van mij. Maar al ruim een halfjaar/jaar gaan zij om met een redelijk grote groep jongens.
Geen probleem, opzich. Ik ken ze ook, en ging ook wel eens met hun mee maar ik vond het niet leuk. Ik voelde me heel ongemakkelijk bij hun, omdat ze zo anders zijn dan ik.
Dat wisten A en B ook, daar deden ze ook niet moeilijk over.
Maar na een tijdje ging het steeds erger worden. Nu zijn ze IEDER weekend bij hun en laten mij en heel wat andere meiden (onder andere C) links liggen. Zo voelt het.

Ze zijn altijd bij hun, als ik of bijvoorbeeld C eens aan hun vragen of ze kunnen afspreken is het altijd ja ik moet even kijken, of ‘ik kan niet want dan ben ik al bij hun’ of ‘ik weet niet of ik wegmag’
ik baal ervan. Ik heb al vaak geprobeerd om met ze erover te praten en dan is het antwoord van hun altijd; ‘ja maar jou zien we al iedere dag, eni k heb het zo druk. Ja ik vind het ook jammer dat we jou dan zo weinig zien, maar hun zien kunnen we alleen in het weekend zien! en dat jij ze niet mag moet je zelf weten, maar wij mogen ze wel en wij willen ook gewoon met ze omgaan.’

Ik snap ook wel dat ze met hun om willen gaan. Maar wij spreken NOOIT meer af! ik baal er van, ik heb zo vaak geprobeerd emt ze te praten maar dat loopt altijd af in discussies en ongeveer ruzie omdat zij vinden dat ik me aan stel en dit en dat. Praten heeft dus echt geen zin. Er valt gewoon niet met ze te praten.

Ik weet het niet meer. Ik voel me echt opzij geduwd, vooral omdat ze nu kerts EN nieuwjaar met hun gaan vieren, terwijl we juist plannen hadden om dat samen met andere vriendinnen te doen. (of nouja, daar hadden we het eens over en toen was het nog ‘ja moeten we echt doen!’ en toen zei ik het van he, wanneer en wat zullen we dan gaan doen? was het antwoord: ’ oh dat vieren we eigenlijk al met hun…’ )

en nu weet ik het ook niet meer. ik voel me zo opzij gelegd, maar ik kan er ook niet met ze over praten. Altijd worden ze boos en gaan ze zeggen: 'je accepteerd onze vrienden niet, en wij mogen toch zelf weten wat en wanneer we met wie doen? jij bepaald dat niet. en we hoeven je toch niet zo vaak te zien?

sorry voor het lange verhaal, maar ik weet het gewoon niet meer. Wat zouden jullie doen, als er echt niet met ze te praten valt?

Haha vet lang verhaal (A) Ik ga het lezen en dan geef ik mn mening wel :grinning:

ik had dat ook met me bff ik heb haar een heletijd niet meer met haar gepraat en toen was ze best allen en toen beseftezend schap was en toen bel de zij mij op en zij dat het haar spijte dat ze me links had laten lichen en nu is het weer helemaal goed

srry als het een beetje onleesbaar is ben niet zo goed in spelling

-

[b]ooh dit is altijd lastig. je voelt je dan echt alleen he, en heb je het gevoel dat ze je niet meer aardig vinden zeker? :slightly_smiling_face: Heb je eigenlijk nu ook andere vriendinnen waar je wel mee om gaat en die wel voor je klaaar staan? Want die vriendinnen die jij beschrijft vind ik geen echte vriendinnen eerlijk gezegd! Als ze die ‘groep’ belangrijker vinden dan jou dan denk ik dat je ze (en dat is heel moeilijk) moet laten vallen of gewoon negeren…

Je kan ook altijd nog gewoon met vriendinnen A en B en die groep kerst en oud en nieuw vieren toch? Misschien als je die groep beter kent dat ze wel meevallen…

Maar ik weet dat het lastig is hoor! Maar gelukkig zijn er genoeg andere mensen op de wereld en zou ik als ik jou was die trutten gewoon negeren[/b]

Ik zou gewoon met C en andere meiden om gaan en A en B lekker laten doen wat ze zelf willen. Als het echte vriendinnen van je zijn, komen ze vanzelf een keer naar jou toe! Zo niet, weet je gelijk waar je aan toe bent!

Wat vervelend, maar laat je er niet teveel door afleiden. Zoek nieuwe hobby’s, ontmoet nieuwe mensen, samen met C, etc! Uit elkaar groeien is niet leuk, maar als je ouder wordt verander je nou eenmaal, daar is helaas weinig aan te doen.

Ik en mijn allerbeste vriendin zijn ook uitelkaar gegroeid. Ik ben der kapot van maar ook omdat zij al een nieuwe vriendin gevonden heeft :slightly_smiling_face:

Ja precies! Maar het lastige is, op school enzo doen ze wel normaal en ze doen dan niet anders tegen me. Het probleem is vooral dat ze buiten school opeens geen tijd meer voor me hebben, en omdat we ook geen lessen samen meer hebben, zijn we hierdoor alleen in de pauzes nog bij elkaar. :frowning_face:

ik vind het echt moeilijk, omdat ze op school wel normaal doen zeg maar kan ik ze moeilijk negeren, omdat ze dan wel de meiden zijn die ik ken en waar ik mee kan lachen. Ik vraag tegenwoordig al niet meer om af te spreken, in de hoop dat ze me missen… maar dat doen ze niet.

Ik weet het niet zo goed. buiten school is het echt van, eerst kijken of ze met de andere kunnen afspreken, kan dat niet, dan pas bellen ze mij op.

@Jaqulliine ik ken de groep al, en ben ook wel eens met hun meegeweest als ze gingen afspreken. Het probleem is dat zij mij meer mogen dan ik hen. Het zijn echt van die ‘sjonnies’ zeg maar. En ik ben dat dus echt niet, ik kan daar ook echt niet tegen. Vandaar dat ik me ook heel ongemakkelijk bij hun voel!

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Zijn er toevallig nog meer mensen die hier ervaring mee hebben, of tips?

Ik heb het ook gehad 2 jaar geleden. Een vriendin van mij trok steeds meer op met de ‘populaire’ mensen zegmaar. Ik ben niet populair, maar ook weer niet niet populair. Maargoed, dat duurde dus een jaar ofzo. We spraken sowieso al weinig af, want we woonden ver uit elkaar en ik spreek niet zo gauw af met mensen. Maar ik heb er wel een tijd om moeten huilen. Op een gegeven moment heb ik het gewoon op msn gezegd van ‘ja, jij gaat nu alleen maar met hen om’. En toen zei ze: ‘ja. We zijn een beetje uit elkaar gegroeid he, maar jij ging opeens ook veel meer met dat ene groepje om’. En toen dacht ik verrek, ik ging inderdaad meer met een ander groepje om. Dus het was niet alleen haar schuld ofzo. Gewoon door de puberteitontwikkeling zijn we uit elkaar gegroeid. Eigenlijk waren we elkaars type ook helemaal niet :stuck_out_tongue:
OT: waarom ga je niet met C kerst vieren ofzo? Maak het met haar en misschien nog anderen gezellig en ga leuke dingen doen en lekker eten? Ik ken jouw situatie natuurlijk niet, maar in mijn geval heb ik het gewoon geaccepteerd. Je kunt mensen niet echt terugveranderen. Natuurlijk kun je wel proberen een goed gesprek met ze te hebben. En laat ze er dan niet omheen praten. Misschien heb ik je zo kunnen helpen :slightly_smiling_face:

Het klinkt alsof je vooroordelen hebt over die vriendengroep… Van wat ik lees, geef jij ze niet echt een eerlijke kans. Zo komt het tenminste bij mij over. Enne… soms groeien vrienden gewoon uit elkaar, daar kan je niets aan doen.

^ maar als zij zich ongemakkelijk voelt, dan is het niet echt leuk om er de hele tijd mee om te gaan.

^ Ja dat ik snap wel, maar het klinkt alsof ze hen geen eerlijke kans heeft gegeven. Dat is best wel zonde aangezien ze bang is dat zij en haar vriendinnen “problemen” hebben.

^ja, zo kan je het ook opvatten idd

okal 1 voor 1 gepraat. vast wel toch ?
maar ik denk ook dat je beter met C om kan gaan en die A en B gewoon even laten zitten en misschien willen ze later met je afspreken?

ik heb wel vaak met hun afgesproken he, gewoon met de hele groep. :wink:
maar na 7 keer met hun afgesproken te hebben, en de hele avond bij elkaar zijn voelde ik me nog steeds ongemakkelijk dus ben ik daar mee gestopt. Ik weet niet hoe ik ze nog een eerlijkere kans had kunnen geven?

Ja, ik heb heel vaak met ze geprobeerd te praten maar iedere keer werden ze boos. Omdat we op school (die groep jongens zitten niet bij ons op school) zijn we wel weer gewoon heel goed bevriend zeg maar. Maar het probleem is gewoon buiten school zijn ze altijd bij hun in plaats van bij mij en andere vriendinnen!

Ik weet niet zo goed hoe ik het probleem voor buiten school moet oplossen…

@ Artemiss Dankjewel! Ja, ik vind het fijn dat ik iig niet de enige ben met dit probleem. :slightly_smiling_face:

@…?
Ja c. zit bij mij op school en al die andere meiden ook. (: Het is eigenlijk best wel vreemd, ik ben vooral de gene van mij & A&B die veel vriendinnen/vrienden heeft, ik kan het met iedereen wel vinden. Ik ben niet populair maar ook geen buitenbeentje ofzo. Ik heb genoeg andere vriendinnetjes, daar ligt het probleem ook niet. Het is vooral dat ik hun gewoon mis. En A&B hebben niet echt veel vrienden verder… voornamelijk omdat ze dus iedereen nogal links laten liggen.

Het lijkt heel erg op de situatie hoe het nu bij mij is. Ons groepje groeit ook uit elkaar en 1 vriendin gaat ook met zo’n groep jongens om, precies zo’n groepje jongens als jij beschrijft en de andere vriendin met een ander groepje. En in de pauzes zijn ze wel altijd harstikke gezellig. Maar iedereen gaat zijn weg, en moet doen waar die zich het prettigst bij voelt. Je kan je vriendinnen in principe niet kwalijk nemen dat ze nieuwe vrienden hebben gevonden, en ja, tuurlijk is het lullig dat ze jou links laten liggen, maar jij wilt ook niet met hun mee (en dat snap ik best hoor) terwijl ze je wel de kans geven om mee te gaan. En het vervelende is dat je er waarschijnlijk niks aan kan doen. Een vriendschap is niet af te dwingen. Dus als hun er niet aan willen werken om jou vaker te zien (en dat is volgens mij zo) en jij niet met die jongens om wilt gaan, dan gaat het niet lukken. Probeer je wat meer te focussen op andere mensen, bijvoorbeeld C. of andere vriendinnen.

Het lijkt heel erg op de situatie hoe het nu bij mij is. Ons groepje groeit ook uit elkaar en 1 vriendin gaat ook met zo’n groep jongens om, precies zo’n groepje jongens als jij beschrijft en de andere vriendin met een ander groepje. En in de pauzes zijn ze wel altijd harstikke gezellig. Maar iedereen gaat zijn weg, en moet doen waar die zich het prettigst bij voelt. Je kan je vriendinnen in principe niet kwalijk nemen dat ze nieuwe vrienden hebben gevonden, en ja, tuurlijk is het lullig dat ze jou links laten liggen, maar jij wilt ook niet met hun mee (en dat snap ik best hoor) terwijl ze je wel de kans geven om mee te gaan. En het vervelende is dat je er waarschijnlijk niks aan kan doen. Een vriendschap is niet af te dwingen. Dus als hun er niet aan willen werken om jou vaker te zien (en dat is volgens mij zo) en jij niet met die jongens om wilt gaan, dan gaat het niet lukken. Probeer je wat meer te focussen op andere mensen, bijvoorbeeld C. of andere vriendinnen.