Vriendinnen steunen

Hallo allemaal,
Ik zit een beetje met een probleem. Wij zijn met z’n 6en een heel hecht groepje. Als we afspreken praten we vaak ook wel over onszelf en wat we allemaal meegemaakt hebben. Gisteravond deden we dat weer toen had een vriendin net te horen gekregen dat haar opa kanker heeft. We proberen elkaar dan te steunen. Nou lukte mijn andere vriendinnen het wel. Zij sloegen spontaan een arm om haar heen en zeiden lieve dingen. Alleen ik weet dan nooit zo goed wat ik moet doen. Ik heb altijd het idee dat ik op de verkeerde momenten iets doe of zeg. En als iedereen wat vertelt over wat ze mee hebben gemaakt heb ik het idee dat ik er niet tussen kom.
Als ik niet zoveel doe of zeg lijkt het volgens mij net alsof het me niets intereseert. Terwijl het me zeker wel iets intereseert. Hebben jullie tips wat ik dan kan zeggen
of doen?

Herkenbaar. (’:

idd herkenbaar. Misschien kun je het zeggen dat het je wel interesseert en dat je ze echt graag wil steunen, maar niet zo goed weet hoe. Dan kunnen zij aangeven wat ze prettig vinden of waar ze behoefte aan hebben. Verder is het sowieso een grote steun om iemand te hebben die gewoon naar je luistert. Je hoeft niet per se iets te doen om iemand te troosten, er simpelweg voor ze zijn is vaak al genoeg.

Zó herkenbaar…

Als alle andere vriendinnen op zo’n moment al iets doen, hoef jij niet echt iets te doen. Het is ook niet prettig voor zo iemand als ineens iedereen op haar af komt.
Daarnaast kun je ook gewoon tegen je vriendinnen zeggen dat je het moeilijk vindt, dat je in zo’n situatie niet zo goed weet wat je moet doen, maar dat je het heel erg vindt. Zeg gewoon wat je voelt, dat maakt alles veel makkelijker.

Herkenbaar, maar laat haar weten dat je voor haar klaarstaat, dat is het belangrijkste.

Gewoon aan je vriendinnen uitleggen dat je niet weet hoe je er mee om moet gaan. Als het echt zulke goede vriendinnen zijn begrijpen ze dat heus wel. En bij het volgende geval weten ze dan dat het jou wel degelijk interesseert, maar dat je niet weet wat je moet zeggen. Ik weet zeker dat ze dat snappen.

Wow ik dacht dat ik de enigste was die dit had. En het is idd een goed idee om dit uit te leggen