Vriendinnen op school

Ik wist nou niet bij welke categorie ik dit moest plaatsen maar dit gaat over mijn vriendinnen op school dus ik dacht school.

Nou het zit zo, ik zit in de eerste klas en heb net nieuwe vriendinnen gemaakt maar alleen weet ik nou niet of ik ze zo leuk vind. Zelf ben ik 13 en hun zijn 13, 11,12 en 13. Maar een van de meisjes van 13 en die van 12 en 11 gedragen zich erg kinderachtig maar dan ook echt kinderachtig. Hierdoor word ik ook gezien als “raar” door andere mensen uit mijn klas. Ik heb ook andere interesses dan hun want bijvoorbeeld om jongens geven ze niks.

Bij het kerstgala wou ik gewoon gezellig zijn maar gingen hun als kippen lopen en midden op de vloer een split doen en rare geluiden maken (kip). Dit vond ik dan ook echt niet leuk. En het andere meisje praat niet. Ze is wel aardig maar ze zegt niks.

Ik zat er aan te denken om met andere mensen om te gaan maar als ik weg loop dan lopen ze achter me aan. Er is wel een aardig meisje in mijn klas waar ik wel vrienden mee wil worden want ze is niet zo als hun maar ook niet te populair. Ik praat nu af en toe met haar maar ik weet niet of ze me aardig vind omdat ze me waarschijnlijk ziet als een “raar” kind.

Ik weet nou niet of ik verder met hun moet gaan en me schamen of met dat andere meisje vrienden moet worden…

(Sorry voor de spellingsfouten btw😂)

Iedereen is anders… Dat zal ook wel de leeftijd zijn indd, maar als je je niet prettig voelt als hun bij jou zijn dan is het voor jou natuurlijk ook niet leuk… Je kan het natuurlijk ook nog een tijdje aankijken, wie weet veranderen ze nog?

Vriendschap moet van twee kanten komen en zoals ik het zie komt het alleen van hun kant, gezien je twijfelt of je ze wel leuk vindt en je je voor hen schaamt. Je geeft ook aan verschillende interesses te hebben. Allemaal redenen om de ‘vriendschap’ af te breken en meer met dat andere meisje uit de klas om te gaan. Vraag eens aan dat andere meisje om na schooltijd iets met zijn tweeën te gaan doen, even de stad in bijvoorbeeld. Zo weet je zeker dat je alleen met haar bent, zonder de andere meiden. Als ze daarmee akkoord gaat is dat wel een teken dat ze een vriendschap met jou ook ziet zitten. Als ze een keer ‘nee’ zegt, hoeft dat natuurlijk niet te betekenen dat ze je niet mag. Stel dan gewoon een andere dag/andere activiteit voor en kijk hoe ze daarop reageert.

Het is eigenlijk heel problematisch dat het voor jou een probleem is om als raar te worden gezien door je vrienden. Ik kan het weten, ik heb daar gehoor aan gegeven en ben toen met radicaal andere mensen omgegaan en heb m’n oude vrienden op redelijk harde wijze laten stikken. Nu ben ik door die nieuwe vrienden van toen, die vrienden voor het leven waren, in de steek gelaten maar heb ik het contact weer opgezocht met die oude vrienden. Enkel omdat je na de middelbare school je realiseert dat vriendschap niet samen hoort te hangen met de perceptie van de buitenwereld van je vrienden, maar hoe je met elkaar op kan schieten.
Ik vind dat je niet aardig over je vrienden denkt, en als je daar zo instaat kan je beter de vriendschap op een erg laag pitje zetten en omgaan met ‘populaire’ meiden. Maar ik zal je ook zeggen, niks let je om de perceptie van JOU te veranderen en met beide groepen om te gaan. Je hoeft niet het een of het ander te kiezen, want daar krijg je dikke spijt van.