Vriendinnen en ik groeien uit elkaar

Ik zit momenteel in de derde klas, en sinds de eerste klas heb ik wel een leuk vriendengroepje van 5 meiden. Maar in de tweede kwamen er steeds meer ruzies tussen mij en de rest, omdat we het over heel veel dingen gewoon niet eens waren. Het hele jaar was er eigenlijk door verpest, maar dit jaar probeerden we het toch opnieuw. Het gaat nog steeds heel erg goed, er is het hele jaar niks gebeurd, maar toch heb ik zelf nog steeds de problemen van vorig jaar: we zijn gewoon heel verschillend. In de eerste hadden we dat niet, maar ik denk dat ikzelf daarna serieuzer ben geworden. Voor mijn vriendinnen is het heel belangrijk hoeveel likes je op Facebook hebt, met hoeveel jongens je sms’t en wat mensen van je zeggen. Dat vind ik dus een stuk minder belangrijk, en ik kan me ontzettend aan ze ergeren. Voor de rest zijn ze echt geweldig, maar soms vind ik hun gesprekken gewoon zó ontzettend oppervlakkig! Volgend jaar gaan ze naar havo, en ik blijf op vwo, maar wat moet ik de rest van het jaar? Gewoon vriendinnen met ze blijven, of toch andere zoeken die toch meer hetzelfde zijn dan ik? Ik wil ook echt niet weer die ruzies van vorig jaar. Help me plz.

Het wil niet zeggen omdat ze naar een andere klas gaan dat je geen vrienden meer met ze kan zijn. Als je geen vrienden meer met ze wil zijn moet je dat doen om de juiste redenen zoals bijvoorbeeld te verschillende karakters, ja.
Je kan best én je oude vrienden houden én nieuwe vrienden maken in je nieuwe klas.

Ik denk sowieso dat ik volgend jaar niet echt meer met ze om zal gaan… Dan zien we elkaar veel minder, en ik heb nu al vaak het gevoel dat ik alleen met ze omga omdat ik niet weet met wie ik anders zou moeten… Stom hè :frowning_face:

ik zou gewoon kijken hoe het gaat, de meeste vriendinnen groeien nou eenmaal uit elkaar.
je hoeft niet zo close als vroeger te blijven maar je hoeft elkaar ook niet uittesluiten zeg maar.

Dit heb ik ook gehad, 5 vriendinnen en ik was gewoon erg veranderd. Vond de gesprekken stom en oppervlakkig. Nu heb ik nieuwe vrienden gevonden die echt geweldig zijn en waar ik nog steeds heel blij mee ben, ik zou gewoon een beetje rondkijken of er mensen zijn die je zou mogen en dan misschien daar vrienden mee proberen te worden (: Het is even eng, maar geloof me, je krijgt er geen spijt van.

Ik denk dat veel mensen van je leeftijd en op de middelbare school daar wel last van hebben…
Sowieso middelbaar en beroepsonderwijs, of je die mensen ook na school nog spreekt als dit eenmaal voorbij is, vaak niet, er blijven er weinig van over, de meeste mensen hebben idd niet zoveel gemeen en iedereen veranderd vaak heel erg! Maar dat je naar een andere klas gaat betekend niet dat je nu alvast andere vriendinnen moet zoeken of dat je ze nooit meer zal spreken. Misschien wel minder, maar je weet nooit hoe het allemaal gaat lopen! In je klas zul je straks vast weer andere leuke vrienden krijgen als deze vriendinnen naar de havo gaan!