Vriendinnen dumpen?

Hi!
Ik zal jullie mijn situatie even uitleggen en ik hoop dat jullie misschien wat advies voor me hebben…

Ik zit in de tweede klas. Sinds de basischool heb ik een groepje met ‘hartsvriendinnen’. Altijd waren we een groepje van 4. Iedereen kende ons als ‘de 4’. Op de basisschool had ons groepje een beetje een ‘baas’. Dit was vriendin 1. We luisterden naar haar en eigenlijk kreeg zij altijd haar zin.

Sinds dat we naar de middelbare school zijn gegaan is er veel tussen ons veranderd. Ik en vriendin 2, zijn een beetje ‘samen’ onze eigen weg gegaan, we hadden al snel veel aansluiting met andere mensen en zo hebben we echt een heel groot ‘netwerk’ van vrienden gevormd zegmaar… Vriendin 1 vond dit helemaal niets, we luisterden niet veel naar haar meer en ze is zich de afgelopen 2 jaar ontzettend nors gaan gedragen, als we met een hele groep gingen afspreken zat ze er maar stil en chaggo bij, of ze verzon verschillende excuses om niet mee te komen. Andere momenten begon ze verhalen op te hangen tegen ons over dat ze zich ‘soms buitengesloten’ voelt. Ze kan niet zo goed ‘vrienden’ maken en heeft dus eigenlijk alleen ons. Omdat wij wel snel vrienden maken, krijgt ze toch best wel de kans om nieuwe mensen te ontmoeten, deze pakt ze niet. Ze zondert zichzelf heel erg af.

Dan hebben we nog vriendin 3. Irritant als de pest. Ze is kattig, vervelend, maakt irritante opmerkingen, verpest de sfeer… Niemand mag haar, maar dat heeft ze zelf niet goed door. Met haar gedrag stoot ze mensen echt af. Ze hangt een beetje aan mij en ‘vriendin 2’. Ze loopt constant achter ons aan. Omdat ze zo vervelend is en constant bij ons wil zijn, zitten wij ons al zeker 2 jaar rot te irriteren aan haar aanwezigheid.

Ik en vriendin 2 kunnen het supergoed vinden. Iedereen die ons ‘kent’ ziet ons ook als ‘ik en vriendin2’ en niet meer als het groepje van 4. We hebben superveel lol, dansen duo’s samen, kunnen dingen met elkaar bespreken en zien elkaar gewoon echt als beste vriendinnen.

Wat vriendin 1 wil, is ons als clubje van 4 (eigenlijk als clubje van 3, want ze is al zeker 2 jaar bezig vriendin 3 helemaal rot te maken. Gemene opmerkingen etcetera. Een clubje van 3 gaat het nooit meer worden. Vriendin 2 en ik hebben namelijk een helehoop andere vrienden en zijn best ‘populair’. Dat kan vriendin 1 dus echt niet hebben, zij is namelijk niet zo.

De ‘klik’ met vriendin 1 en 3 is totaal weg… Maar omdat we voor leraren wél nog bekend staan als het groepje van 4 gaan ze alles doen om ons volgend jaar wéér bij elkaar in de klas te krijgen.

Vriendin 2 en ik willen dat niet, we willen bij een ander groepje meisjes, waar we gewoon veel meer voor ‘voelen’ dan voor die andere 2. Die de grootste tijd de sfeer verpesten en ons het kwalijk nemen dat we meer met andere mensen omgaan dan met hen.

Mijn vraag is… WAT MOET IK DOEN?

Je kunt het aan de leraren aangeven.

Wat een lastige situatie. Ik zou tegen je leraren zeggen dat jullie niet meer bij hun in de klas willen komen. Verder kun je het vriendin 1 en vriendin 3 het het best eerlijk zeggen.

Iedereen heeft wel eens meegemaakt dat je als vriendinnen uit elkaar groeit, ik zou gewoon bij leraren aangeven dat jullie niet perse bij elkaar in de klas hoeven omdat de vriendschap niet meer zo sterk is.

Geef ook eerlijk toe aan vriendin 1 dat jullie uit elkaar gegroeid zijn, en aan vriendin 3 dat ze niet zo aan jullie moet plakken (natuurlijk wel een beetje subtiel)

ik zal die 1 en 3 lekker in de sop gehaar laten lopen, je gaat ze vertellen wat ze van je vinden, want anders blijft het vervelend, en vertel dan tegen je mentor over dat je met vriendin 2 in een klas wil komen en miet die andere , je legt je mentor gewoon het verhaal uit.

Het met vriendin 1 en 3 over de situatie hebben, met de leraren en misschien met dat andere groepje meisjes.

jah je moet de leraren (vooral je mentor) vertellen dat je meer aansluiting hebt met andere vrienden en dat je de aansluiting zegmaar bent verloren met vriendin 1 en 3 .

Idd.

Ik zou 1 en 3 niet gelijk laten vallen. Ik denk dat vriendin 1 ook niet gelukkig is met de situatie. Vertel haar gewoon wat jullie ervan vinden, maak haar duidelijk dat de vriendschap alleen stand zal houden als ze haar gedrag verandert. Als ze hier niet in meegaat is het verder haar probleem en kun je haar maar beter wel laten vallen. Maar geef haar eerst een kans haar gedrag te verbeteren. En over vriendin 3; maak haar inderdaad (subtiel) duidelijk dat ze niet zo moet claimen/plakken. Misschien verbetert haar gedrag dan ook.

Als dit in eerste instantie niet helpt moet je het gewoon met de leraar bespreken, zodat jullie volgend jaar met z’n twee"en in een klas komen en niet met z’n vieren.

Als jullie volgend jaar weer samen bij elkaar in de klas komen kunnen jullie 2 toch vragen of jullie overgeplaatst mogen worden naar een andere klas onder jullie 2e?

ja zorg ervoor dat jullie niet bij hun in de klas komen, geen ergenissen meer, en dan groei je ‘vanzelf’ uit elkaar… als je tóch bij hen in de klas komt, spreek gewoon minder met hen af, meer met zen tweeën, laat het contact rustig verwateren. of, je zegt recht in hun gezicht dat je niet meer vriendinnen met ze wil zjin, maar dan kan het nog wel eens een klassenrelletje worden. (dus dat de helft van de klas hun kant kiest en de andere helft jullie kant, toch niet zo leuk voor de sfeer, en boel gezeik)

zo te horen zijn jullie uit elkaar gegroeid… Ik zou dit eerlijk zeggen tegen die 2 vriendinnen hoe de vork in de steel steekt. Je kan het beste eerlijk zijn. Zo hebben jullie ook minder irritaties. Ook zou ik het aan de leraren/mentor doorgeven zodat ze ervan af weten en jullie zo niet meer zien.