Vriendinnen die huiswerk etc willen overschrijven

Heei girlss,

Ik heb heel veel vriendinnen op school en heb altijd veel lol met ze :’). Het enige probleem is dat ik de ‘slimste’ uit mijn vriendengroep ben en dat is niet zo leuk… Elke keer we huiswerk hebben of toets hebben zeggen ze: " in de pauze schrijf ik het van je over " of " we gaan die toets samen doen!". Heel vaak zeg ik " ik heb het niet gemaakt, heb niet geleerd" en dat helpt heel erg. We hebben maandag een grote toets en ik heb een week gedaaover mn samenvatting en ben er heel blij mee. Me vriendin vraag nu opw’app :" maak foto van je samenvatting"

WAT MOET IK HIEROP ZEGGEN?? Help

Xxx

‘Zou je niet zelf eens een samenvatting maken? Daar leer je meer van’

Ik ken je probleem trouwens. Kan soms echt vervelend zijn ja.

Ik zou gewoon zeggen dat ze hun eigen werk moeten doen. Als je het niet wilt moet je dat gewoon even duidelijk maken, na een tijdje zullen ze wel stoppen denk ik.

lastig… maar aangezien ik zelf ook wel eens dingen van anderen leen (voor bv boekverslagen etc) sta ik zelf wel toe dat ze ook mijn dingen mogen gebruiken.
anders zou ik gewoon zeggen dat ze het beter zelf kunnen doen omdat ze er zo niks van leren, en ik zou zeggen dat jij er veel tijd in hebt gestopt en dat je dat dan oneerlijk vindt. een vriendin van me doet dat ook en niemand heeft er problemen mee, want ze snappen het wel.

Bij mij was dat ook maar ik geef het gewoon hoor . Vind het zo gierig en stom overkomen als mensen hun samenvattingen niet willen geven. Je kan mensen alleen maar ermee helpen, zo erg is dat toch niet. Ik haat het echt als ik mensen hoor zeggen ‘nee krijg je niet, heb veel tijd aan besteed’

Herkenbaar van vroeger.
Ze mogen wel een keer als ze het vergeten zijn ofzo overschrijven maar elke keer zal ik echt niet toestaan.
Ze moeten het gewoon zelf doen.

Ik ben vaak die vriendin hahaha dus kan je niet helpen sorry

Ik ben ook meestal de enige die het heeft, maar ik geef het wel. Soms heb ik wel het idee van ‘Maak het eens zelf’, maar als ik het toch al gemaakt heb, kan ik het net zo goed geven. En het is een fijn gevoel om te weten dat als ik het eens niet heb en een ander het toevallig wel, ik het ook krijg.

Ik heb meestal zoiets van: Ja, probeer het eerst eens zelf. En als dat niet lukt help ik ze. Het helpt toch niet als ze het gewoon hersenloos overschrijven :’)

Ik had een klasgenoot die altijd met haar kont onder de zonnebank lag of in de stad liep te sletten. Was ook heel vaak afwezig op school. En dan na een dagje stad en zonnebank bij mij kwam slijmen om samenvattingen en huiswerk. No way dat ik dat altijd gaf aan haar. Vind het eerder gierig als iemand alleen maar dingen doet die hij/zij leuk vind en dan verwacht dat hij/zij het huiswerk waar iemand tijden mee bezig is geweest wel ff over kan schrijven.

Ik geef mijn samenvattingen ook altijd aan iedereen, lekker boeiend. Mensen mogen ook altijd overschrijven en dergelijke, ik maak me daar echt niet druk om.

Neuh. Mijn harde werk en daar hoef alleen ik van te profiteren.

Dat heb ik oook heel vaak, naja aangezien ze mij ook helpen als ik iets niet snap geef ik ze het gewoon en soms gewoon zeggen dat je het niet hebt.

Ik geef het soms wel, alleen als ik echt heel hard me best op heb gedaan vind ik het zonde om het te laten overschrijven. Het ligt er ook aan wie, als het echt me allerbeste vriendin is mag het bijna altijd maar een klasgenootje die mag het niet altijd.

Gewoon zeggen dat jij niet degene wil zijn die altijd al het werk doet. Dat je het best een keer wil laten overschrijven, maar dat ze dat niet altijd mogen. Van zelf je huiswerk maken leer je het meest. Gewoon zeggen, anders voel je jezelf kut en zij hebben er profijt van.

Allemaal bedankt! :slightly_smiling_face:

hadden zelf maar beter moeten leren,van anderen afkijken leer je niks er van.

Mij maakt het niet zoveel uit;), maar bij ons schrijft iedereen wel eens van elkaar over dus ja dan valt het wel mee

Herkenbaar, is soms heel lastig maar geef gewoon aan dat ze er meer van leren als ze het zelf maken.