Vriendinnen begrijpen me niet

heee,

Ik heb een eetstoornis (anorexia) dit heb ik ook tegen mijn vriendinnen verteld, maar ze begrijpen het gewoon niet.

Een aantal voorbeelden:
Ik ben dus in therapie voor mijn eetstoornis dat ik niet telkens bezig wil zijn met calorieën tellen etc.
Ik liep met een vriendin de kantine in, want zij wilde iets halen. (Zij is behoorlijk stevig) dus ze haalde 2 broodjes worst en soep. Gaat ze aan mij vragen weet je hoe veel calorieën hier in zitten? Is dit vet?
Ze vraagt me altijd hoe veel calorieën ergens in zit, terwijl ze weet dat ik hier niet bezig mee wil zijn!

Ook vandaag, een andere vriendin: Waarom eet je niks?
Dus ik zei omdat ik aan het vasten ben.
Gaan mijn vriendinnen me helemaal uitlachen van hahahaha ramadan zeker.
Ook als ze iemand zien die dun is zeggen ze vaak: die heeft zeker anorexia.
Dit en nog veel meer.
Ik word hier echt verdrietig van, want echt NIEMAND begrijpt mij. :frowning_face:

Hoe zou ik dit het beste aan kunnen pakken? Ik zeg al vaak genoeg dingen van: ‘‘Dit hoort bij anorexia’’ etc. maar het helpt gewoon niet.

liefsss

ik zou het als ik jou was gewoon tegen ze zeggen dat je het niet leuk vind, hopelijk begrijpen ze het dan

idd, en anders zijn het geen vriendinnen hoor, het is wel een behoorlijk heftig iets, anorexia

^Ik laat het wel merken, want dan ben ik best verdrietig daarna.
Maar dan is het: ‘‘zoo die is chagrijnig’’ of ‘‘doe is vrolijk’’.

Ik zou al helemaal geflipt zijn eigenlijk. Dat ze gewoon normaal moeten doen en dat je het er al moeilijk genoeg mee hebt.

sterkte trouwens. Anorexia is niet niks

En het frustrerende is ook, ze vinden meisjes met anorexia wel heel erg. En pro-ana vinden ze ook echt vreselijk. Maar bij mij blijkbaar niet.

kan je niet naar een of andere site gaan, waar je met leeftijdsgenoten gaat praten over wat je hebt? of kindertelefoon!,

of een vertrouwenspersoon bij je op school?

Dat eerste doe ik wel, maar ik wil juist dat mijn vriendinnen het begrijpen. Want aan de mensen die mij op internet begrijpen heb ik in het echt niet zo veel.

niet laten merken, maar gewoon zeggen.

misschien hebben ze wel helemaal niet door dat ze je er pijn mee doen en denken dat je gewoon verdrietig bent om iets anders

Ik heb zelf ook anorexia gehad en hoewel ik begrijp dat je dit kut vindt…Je kent de ziekte ook en ik denk dat je zelf ook beseft dat normaal etende mensen dit niet kunnen begrijpen. Ik zou het nog eens bespreken met hen…Maar wees niet kwaad.

Dat vind ik echt verschrikkelijk lullig van je vriendinnen.
Misschien kun je ze een brief schrijven waarin je alles wat je voelt probeert uit te leggen aan hen? Dat klinkt heel suf maar ik weet uit ervaring dat het werkt :3

Je moet echt 1 x duidlijk tegen die vriendin zeggen. ‘Vraag dit niet aan mij, want je weet dat ik hier niet mee bezig wil zijn’ !!
Of anders ‘Willen ullie dat het over gaat of niet?!’ .
Zo iets, ik snap hoe je je voelt.
Succes, en je komt er wel weer boven op!
Geniet van je leven en laat niet alles afhangen van je lichaam, je bent vast prachtig zoals je bent!!

zijn dit jouw vriendinnen? dat zou ik me eerst maar eens afvragen, want idd, alleen meiden met de ziekte zelf zullen je écht snappen, maar vriendinnen gaan er echt niet zo mee om hoor!

idd een brief is een goed idee, maar ook een gesprek met hun allemaal erbij en dan uitleggen hoe het voor jou is. maar niet op een verwijtende manier; dit mag niet dat is verkeerd, maar gewoon wat anorexia precies is, hoe jij je voelt, waarom je in therapie bent, waar je het het moeilijkst mee hebt etc etc

Wat ontzettend, tsja, niet-subtiel zeg van je vriendinnen. Misschien moet je een keer, juist als ze niet nét zo’n rare opmerking gemaakt hebben, met ze afspreken en erover praten. Opmerkingen als ‘die heeft waarschijnlijk anorexia’ kunnen onnadenkend zijn, maar aan jou vragen hoeveel calorieën er ergens in zitten… Dat is lijkt bijna opzettelijk, al zal dat wel niet. Maar goed, als je er vriendelijk met ze over praat, zullen ze je heus wel steunen. Het zijn uiteindelijk wel je vriendinnen en misschien, tsja, weten ze niet zo goed wat ze met het feit dat je anorexia hebt aanmoeten? Dat ze het opeens heel dichtbij vinden komen? Niet dat dat het goed praat, hoor!

Heel veel sterkte, natuurlijk met het kwijtraken van die rotziekte, en daarnaast met het praten met je vriendinnen!

nou leuke vriendinnen heb je :s
zou er gewoon wat van zeggen iig

Lieve meid, ten eerste wil ik je heel veel succes en sterkte wensen met het overwinnen van je eetstoornis. Ik hoop dat je er boven op komt <3
Heb je je vriendinnen wel eens een keer écht verteld hoe je je er bij voelt? Praten doet soms wonderen… Heel veel liefs x

Ze klinken niet echt als vriendinnen om eerlijk te zijn.
Zou er wel wat van zeggen als ze dan nog steeds zo doen misschien eens met andere meisjes opschieten ?

Weet ik, als zij problemen hebben luister ik altijd wel naar hen en ben ik er voor ze.
Andere meisjes zoeken, lukt niet echt want ze zitten bij mij in de klas en verder in de klas zijn niet echt andere meisjes.

Maar in ieder geval bedankt voor de lieve reacties! Ik vind het er over hebben best moeilijk, want dan word ik vaak emotioneel. Maar ik ga het proberen

Jemig, dat zou ik dus echt niet tegen een vriendin zeggen die anorexia had/heeft.
maargoed, zeg nog een keer duidelijk dat je niet over caloriën tellen wilt hebben.