Vriendinnen al een lange tijd ruzie: we moeten nog op vakantie.

Oke help, ik moet dit echt even van me af schrijven.
Sinds 5 jaar heb ik 3 beste vriendinnen. Ons “groepje” is tot stand gekomen doordat ik en mijn beste basisschool vriendin in contact kwamen met 2 andere beste vriendinnen. Zo vormden we een groepje van vier en was er een perfect evenwicht. Toen we 15 en 16 waren zijn we met elkaar op vakantie geweest, dat was altijd super. Geen ruzie, we werden leerden elkaar juist op een positieve manier beter kennen.

Nu hebben mijn basisschoolvriendin en ik en, laat ik ze even A en B noemen, een ander soort vriendschap. De vriendschap van A en B was altijd een stuk “intenser” te noemen. Ze deden dezelfde sport, waren daar allebei erg serieus mee, hadden dus echt hun eigen leven op de sportclub, en waren ze elke dag bijna wel samen. Ze zijn vorig jaar nog samen op vakantie geweest wat echt fantastisch gelopen is. Ze waren eigenlijk als zusje voor elkaar. A heeft verschrikkelijke dingen meegemaakt in haar jeugd en B is er altijd voor haar geweest.

Nu heeft A sinds een tijd een vriend. En dat is waar het is mis is gegaan. De jongen was eerst met een ander toen A verliefd op hem werd. A heeft het heel lastig gehad en wist telkens niet de goede keuzes te maken. B is erg sterk in haar mening en had het gelijk niet met die jongen, ze accepteerde het niet dat A zich liet behandelen als een “side dingetje” en was daar ook erg duidelijk in tegenover A. Uiteindelijk is het toch wat geworden tussen A en de jongen. (Hij heeft zijn relatie verbroken voor haar).

Toch ging het aan het begin niet helemaal soepel. Zwaar onder invloed is de jongen op een festival voor haar (en mijn) neus met een ander meisje aan het zoenen geweest. Dit heeft ze voor B verzwegen omdat ze weet dat dit alleen maar voor gedoe zou zorgen. (Toen B er via via achter is gekomen voelde ze zich gigantisch verraden)

Nu gaat het erg goed met ze. ik vind het verder geen verkeerde jongen en hij maakt haar erg gelukkig. Maar iedereen op de sportschool waar ze beiden trainden dacht daar anders over. De jongen is een soort van “weggeroddeld” (omdat hij van alles en nog wat uit zou spoken en gezegd zou hebben waarmee hij anderen weer mee op de kast gejaagd zou hebben). Hij is toen bij de sportschool weggegaan en A koos zijn kant en is ook nooit meer komen trainen.

A heeft nu zoiets van: Als B respect voor mij heeft zou ze mijn relatie en geluk accepteren en zich er niet mee bemoeien, oordelen, afkeuren, etc.
B heeft zoiets van: A laat alles vallen voor een jongen die haar slecht behandeld heeft.

Eindstand: ze hebben allebei een tijd niets met elkaar temaken gehad willen hebben. Het is niet dat er ruzie is, maar B heeft “geen behoefte aan contact omdat ze A toch niets te melden heeft”. En A staat wel open voor contact met B, het komt er alleen niet van.
Ze sturen elkaar nog wel berichtjes op bepaalde momenten, zoals wanneer de een op vakantie gaat of een wedstrijd gewonnen heeft, verder hebben ze elkaar face to face al zeker 4 maanden niet gezien.

En ik en mijn vriendin zitten er vol tussenin! We hebben geen problemen met beide en kiezen geen kant. Het probleem is echter: met z’n vieren spreken we niet meer af. Als we het voorstellen, zegt altijd een van beide af zodat we alsnog met drie overblijven.

Het grote probleem nu dus: over 2 weken gaan we met z’n vieren op vakantie. Ik maak me er echt ontzettend zorgen over en weet echt niet hoe dit aangepakt moet worden. Moeten we a & b opsplitsen wat hotelkamers betreft? Of moeten ze zich “er maar overheen zetten” en bij elkaar gaan? Wat als straks de hele vakantie in het water valt? In hoeverre kunnen mijn vriendin en ik iets doen om het zooitje bij elkaar te houden? Die twee waren zó close dat ik het ongelooflijk maar ergens toch ook wel weer logisch vind dat het een keer gigantisch mis zou gaan. Toch kan ik wel janken omdat onze vriendschap met z’n vieren voor mij een hele hoop betekent. Zit echt met m’n handen in m’n haar haha.
Wat denken jullie?

Misschien is de vakantie juist goed voor ze. Het kan natuurlijk gebeuren dat ze even ‘los’ gaan op elkaar, maar zo zijn ze wel alle twee hun frustraties kwijt over hoe en wat. Je moet je niet al te druk maken over wat er allemaal gaat gebeuren, als ze echt echt echt om elkaar geven komt het wel weer goed!

Ik snap het even niet. B is nu boos terwijl het eigenlijk helemaal niet haar zaken zijn? Als A tegen de lamp loopt denkt ze de volgende keer nog wel een keer na. Ze moet zelf leren van haar fouten. Het enige dat je kunt doen als vriendin is haar waarschuwen. Ik vind dit meer bemoeien en je mening opdringen van B.

Maar goed ik zou gewoon samen met je andere vriendin plezier maken als je vriendinnen elkaar niet normaal kunnen behandelen. En ik zou vooral geen kant kiezen als je de vrede wilt bewaren.

Ik zou een soort “vergadering” organiseren, waar jullie met zn vieren kunnen overleggen hoe jullie die gaan doen qua kamers etc. Misschien helpt het contact dan ook weer een beetje de band tussen A en B te versterken.

Jij en je vriendin zitten er NIET tussenin. Dit is iets tussen vriendin A en B en als zij zich niet kunnen gedragen zou ik verder niet met ze op vakantie gaan en zo nu en dan alleen in de buurt zien. Ze lossen het zelf maar op.

Heb niet echt advies maar ik weet niet of B ooit een vriend gehad heeft of echt verliefd is geweest, maar liefde maakt echt blind. En je wil gewoon niet het goedbedoelde advies van mensen aanhoren als dat negatief is over je vriend. Dus ik begrijp A wel en ik vind echt dat ze het uit moeten praten!

Maar ze willen wel allebei mee op vakantie? Of is de vakantie nog helemaal niet ter sprake gekomen? Hebben jullie niet met zn 4en een whatsappgroepje ofzo?

Ik zou er zelf een leuke vakantie van maken met in ieder geval dat meisje waar geen problemen mee zijn. Als A en B niet normaal kunnen doen dan is dat hun probleem, zij hoeven deze vakantie niet te verpesten. Dit is een probleem tussen hun en daar hoeven ze jullie niet bij te betrekken. Je kan voorleggen wie waar wil slapen, maar dit moet niet ten koste van jullie beide gaan omdat A en B nu ruzie hebben.

Yes! Het is alleen zo dat wanneer de één praat, de ander zich niet in het gesprek bemoeit en andersom. Het probleem wordt echt een beetje aan de kant geschoven, vooral door B. Zij hoeft geen contact meer met A. Maar ze wil ook het gesprek niet aangaan, maar ze wil wel gewoon mee op vakantie omdat ze ervan overtuigd is dat het probleem vanuit A komt.

Heb ik geprobeerd, maar op een of andere manier komt het er niet van… Ik twijfel heel erg, moeten we allemaal met de billen bloot en erover praten? Of moeten we het juist niet nóg groter maken dan het is. A & B zeggen namelijk “het allemaal wel prima te vinden zo” (omdat ze op het moment nu beiden hun eigen levens hebben), maar op vakantie kunnen ze elkaar onmogelijk gaan ontlopen. Dat zou ik echt niet accepteren. Ze zijn elkaar laatst op een festival tegen gekomen en ondanks dat B een beetje dronken was was het echt alsof er niets tussen ze aan de hand is geweest. Ik weet niet of de vakantie ook zo uitpakt en we er anders misschien teveel druk op leggen door een soort conventie in te lassen…

Ik zou dan gewoon op vakantie gaan, en als het toch mis gaat op vakantie kun je het er dan nog over hebben. Zou er niet op voorhand al ruzie over gaan maken.

Bel hen allebei, leg de situatie uit en zeg dat ze een oplossing moeten vinden. Desnoods gaat één van de twee niet mee en kan er een iets minder goede vriendin in de plek komen? Ik begrijp heel goed waarom die twee meisjes ruzie hebben en het lijkt me niks dat in de nabije toekomst opgelost zal worden.