''Vriendin'' zonder eigen mening

Ik weet niet of zo’n topic al bestaat (heb de zoekfunctie wel gebruikt maar toch…) maar een meisje dat bij mij in de klas (S.) zit is heel goed bevriend met een goede vriendin van mij (M.) maar ze irriteert me echt mateloos. Ik probeer nog wel altijd aardig te zijn en dat lukt me ook wel maar ik raak er gefrustreerd door: ze roddelt over ‘‘hoe lelijk ze mijn schoenen wel niet vindt’’ maar als M. ze ook heeft gaat S. opeens slijmen dat ze ze geweldig vindt… Ook vond ze eerst een jongen die ik leuk vond lelijk en later toen ze hoorde dat M. hem niet lelijk vond claimt S. dat ze verliefd is op hem! En toen wij met zijn 3en naar de stad gingen deed S. heel chagrijnig en zei niet eens ‘doei’ toen ze wegging… Ook kijkt ze heel erg jaloers als ik met M. praat…
Ik kan zo nog wel een paar voorbeelden geven maar het lijkt me zo duidelijk…
Ik zou graag wat advies willen want ik zal haar nog heeeeel vaak tegenkomen… (elk lesuur om precies te zijn :S)

Komt nogal over alsof ze M als een groot voorbeeld ziet, misschien kun je eens met zn 3e een goed gesprek aangaan erover?

Praat er met je vriendin over en anders zit er niks op dan gewoon negeren…

Dat zou ik wel kunnen doen ja, maar ik betwijfel het nog een beetje aangezien M het denk ik niet echt doorheeft… (en ik denk niet dat ze er veel op in zou gaan) en aangezien ik aardig doe tegen S. zou het nogal onverwachts aankomen (en ik ben bang dat ik dan een beetje als een neppe vriendin overkom, wat ik echt niet wil)

Ik zou s. er een keer direct op aanspreken als je hoort dat ze weer over je roddelt; als ze roddelt over je ‘lelijke’ schoenen zeg je gewoon tegen haar; ik heb nieuwe schoenen wat vind je ervan? of ik hoorde dat je m’n schoenen niet zo leuk vind?
dat kan je ook gewoon direct zeggen hoor!
misschien zou je een keer met s. er alleen over kunnen praten?
vragen waarom ze overjou roddeld?
of ze je miss als concurrentie ziet?
succes!

Ze zei ook gewoon tegen mij dat ze ze lelijk vond (ongevraagde mening maar goed ik snap wel dat niet iedereen ze mooi kan vinden…) maar daarna praatte ze er ook steeds verder over (met andere mensen) :S
Ja, ik denk dat praten een van de weinige oplossingen is… Hoop dat het niet zal leiden tot een ruzie.

als ze zegt dat ze je schoenen lelijk vind kan je ook heel zelfverzekerd zeggen: nou ik vind ze wel mooi, daarom heb ik ze gekocht. En als je telkens zo relaxed&zelfverzekerd reageerd gaat denk ik voor haar ook de lol d’r af en reageerd je ‘goede’ vriendin misschien ook een keer mee door bv. te zeggen ja ik vind ze ook mooi!
xxxx

't Lijkt alsof ze jaloers is dat jij ook met M. omgaat, en dat ze er schijnbaar niet tegen kan dat ze meerdere vriendinnen heeft. Ik krijg de indruk dat ze je een beetje zwart wil maken, kleineren, of hoe je het ook noemen wilt. Zodat M. misschien anders over je gaat denken en je ‘dumpt’ om het zo maar even te noemen…
Ik denk dat ze het moeilijk vindt en ze bang is dat haar vriendschap met M. op het spel staat wanneer jij met M. praat…
Ik zou er niet teveel aandacht aan schenken. Ik snap dat het je ergert. Misschien kun je het ooit eens met ze bespreken. Gewoon een keer in de groep gooien als ze een opmerking maakt. Ik vind dat je dat best kunt doen, confronteer haar maar eens. Ik denk dat dat wel eens goed kan zijn, misschien is ze zich niet helemaal bewust van wat ze allemaal doet. Ze claimt een beetje … En ze wil schijnbaar niet delen.

Ik had ook een meisje in mijn klas, ze had gewoon geen mening… Dan sprak je met haar af, en dan vroeg je ‘wat zullen we gaan doen?’ Dan zegt ze ‘Ja, weet ik niet… Maakt mij niet uit!’ ALTIJD. En als iemand dan zijn mening uitsprak, zei ze vaak, ‘vind ik ook’. Dát vond ik pas irritant. Maar ja, dit is ook vervelend, misschien wel vervelender.

Ik heb altijd moeite een verhaaltje te begrijpen als de namen van personen afgekort worden tot de voorletter, geen idee waarom.

Dankjewel voor al het advies… Ik zal er wat mee doen! Verder probeer ik ook haar te vermijden… hoe meer ik mt haar omga hoe erger ik me eraan frustreer.

@hierboven: dat heb ik ook soms maar als ik verwijswoorden gebruik dan wordt het nog ingewikkelder :’)