vriendin zet ons op de tweede plaats

Mijn vriendin heeft al ongeveer 9 maanden een vriendje. Het is een heel lief, leuk vriendje, en ik vind ze echt goed bij elkaar passen. Ik ben ook heel blij voor haar.

Wij zijn met z’n drieën heel erg close. Eigenlijk hebben we daarom heen niet echt vrienden. We kunnen het altijd wel goed vinden met mensen, en er ook gezellig mee praten… Maar omdat onze vriendschap zo hecht is, noemen we niet meer snel iemand anders een vriendin ofzo.

Ik noem haar K., om het even makkelijk te houden. K. kon toen ze haar vriendje kreeg school, vrienden en vriendje altijd heel goed combineren. Ze hield alles heel goed van elkaar gescheiden.
Maar nu begint ze de laatste tijd steeds meer naar haar vriendje toe te gaan. Ik en mijn andere vriendin lieten het maar, we begrepen het ook wel. Zo gebeurde het bijvoorbeeld wel vaak dat we gingen afspreken maar dat K. altijd eerder naar huis ging omdat ze dan nog even langs haar vriendje kon. Of dat ze steeds minder kon afspreken omdat ze veel vaker bij haar vriendje was. En ze stelde ook steeds minder voor om leuke dingen met z’n drieën te gaan doen, terwijl ze dat eerst wel deed.
We vonden het niet heel erg, ookal vonden we het natuurlijk niet leuk. Maar als K. liever bij haar vriendje is op dat moment, kunnen we haar moeilijk verplichten bij ons te blijven.

Maar nu begint het voor mijn gevoel een beetje uit de hand te lopen (jullie kunnen zeggen als ik overdrijf hoor). Zo is het als ze bij ons logeert dat ze de hele tijd heel stil is en een beetje chagrijnig. Als we vragen wat er is, zegt ze dat er niks is. Heel irritant want we krijgen dus niks los. Maar als ik dan haar smsjes op haar mobiel ga lezen (wat heel normaal is, dat vindt ze niet erg) zie ik allemaal smsjes als ‘ik mis je zo, ik was nu zoveel liever bij jou.’ En dat heeft ze dan gestuurd als ze bij ons was. En dat is natuurlijk best wel kut om te lezen. Of ze smst ‘Ja, je kunt me op 1 uur ophalen. Maar als het kan nog eerder.’ Als haar vriendje haar bij ons op komt halen.

Ze gebruikt ons ook de heletijd als smoes, omdat haar ouders niet willen dat ze té veel met haar vriendje omgaat en haar vriendinnen niet verwaarloost. Zo zouden we bijvoorbeeld morgen naar de stad gaan en daarna logeren. Nu zegt ze opeens ‘ik kan niet logeren, want dan ga ik bij mijn vriendje slapen. Want ik mag nooit van mijn ouders bij hem slapen, dus als ze denken dat ik bij jou slaap is het toch geen probleem…’ Terwijl we eigenlijk gewoon hadden afgesproken om te logeren…? En dit heeft ze echt al heel vaak gedaan. En ik vind het ook niet erg, want als vriendin vind ik het niet erg om een beetje tegen haar ouders te liegen als zij het leuk heeft. Maar nu begint het eigenlijk niet meer leuk te worden.

En dus vanmiddag zei ze ‘maar als het morgen regent heeft het natuurlijk niet echt zin om naar de stad te gaan…’ dus ik reageerde met ‘dus je wilt gelijk naar je vriendje als we niet naar de stad gaan?’ en toen werd ze boos en riep ‘huh!? Helemaal niet! Dat zeg ik toch niet, dat maak jij er gelijk van…’ Toen heb ik er maar niet meer op gereageerd. Maar op het eind van de dag zei ze ‘maar het is toch wel logisch dat hij me dan eerder om komt halen… omdat we toch niet zo laat meer iets gaan doen.’

En zo kan ik nog wel eeuwen doorgaan met voorbeelden die ze doet…
Waardoor ik het gevoel heb dat ik nogal een tweede keus ben. Want ze kan altijd alleen maar afspreken als haar vriendje niet kan. (Morgen moet haar vriend tot 12 uur werken, dus dáárom kan ze met ons mee.)

Ik baal hier echt van. Maar het dringt niet tot haar door, ik maak er namelijk wel is opmerkingen over dat ik het niet leuk vind of omdat ze zo vaak naar haar vriendje gaat. Maar dan wordt ze boos of doet ze alsof ze het niet heeft gehoord.

Hoe kan ik het tot haar laten doordringen. Ik wil haar echt niet kwijt als vriendin, maar ik wil ook niet dat ze zo over me heen loopt.

-Sorry, ik probeerde het kort te houden.

Samenvatting
Mijn vriendin is alleen maar bij haar vriendje, en verwaarloost haar vriendinnen nogal. Ik heb haar er al een aantal keer opgewezen, maar als ik het zeg wordt ze boos of ontkent ze het.

Ze gaat vanzelf inzien waar ze mee bezig is. Dit kan een maand duren, maar ook een jaar. Als ik jou was zou ik je bezig houden met die andere vriendin en haar links laten liggen, ze komt vanzelf naar jullie toe.
Maak haar alleen wel duidelijk dat je niet wilt dat ze je gebruikt om bij haar vriendje te kunnen zijn, als ze op andere dagen / momenten ook geen tijd voor je heeft.

Ja dat is typisch , stom hé :frowning_face:
Ik zou eens met haar praten en zeggen dat je het niet leuk vind dat ze je laat vallen of dat je het gevoel hebt dat je tweede keus bent. hopelijk reageert ze daar dan goed op anders zou ik beginnen twijfelen of het wel een goeie vriendin is… ( maar dat zijn mijn gedachten hé :wink: praat gewoon eens met haar

Zo gaat dat zo vaak! Ik snap niet hoe mensen niet kunnen beseffen dat de meeste relaties niet voor eeuwig zijn en je vrienden ook belangrijk zijn. Het is zo stom.

Ik zou haar een beetje links laten liggen even nergens meer voor vragen om mee dingen gaan doen ofzo. Zo beseft ze na een tijdje vanzelf wel waar ze mee bezig is en dat ze jullie waarschijnlijk ook we mist.

DITDITDIT. Ik maak nu precies hetzelfde mee en geloof me, dit helpt! Ik zit een beetje met andere meisjes wat af te spreken en zij heeft toch nooit tijd maar ondertussen merk ik dat ze subtiel laat weten dat ze ook graag meewil en het niet leuk vindt dat wij 'r niet vragen. Maar ze weet dat wij onszelf altijd gewoon uitnodigen. En nu wil ze ineens allemaal gezamenlijke dingetjes organiseren en ondernemen!

Maar ik ben bang dat als ik haar links laat liggen, dat ik haar dan waarschijnlijk bijna nooit meer spreek. En dat ik haar dan ook echt kwijtraak als vriendin. En ik weet niet of ik dat het wel waard vind in deze situatie. Ookal maakt ze het er zelf van.

Geloof me, ze gaat het inzien. Je hoeft haar niet helemaal te negeren, maar vraag haar gewoon eens een keer niet mee als je iets gaat doen met iemand. Ze komt echt vanzelf weer terug. (:

Yeah… Niet over inzitten… gewoon aan de kant zetten… Achter haar aan lopen heeft geen zin… Het klinkt gemeen, maar in principe gebruikt ze je puur en bén je gewoon tweede plaats… en dat verdient niemand…

Tja, ze heeft nou eenmaal zon tijd met dr vriendje, je moet dr ff laten gaan , maar als het je echt irriteert gaat praten met haar…
misschien heeft ze het niet helemaal door, zoals de meeste die dat doen…
maar geloof me, het is vast niet zo de bedoeling van haar! t komt goed ! :slightly_smiling_face:

ze stuurde net al een berichtje op facebook. ‘is het goed als ik dan morgen tot 11 uur bij jou blijf?’
terwijl we hadden afgesproken juist rond 11 uur naar de stad te gaan. Ik heb haar dit dan ook terug gestuurd; ‘ga andes maar gelijk naar je vriendje hoor, want je geeft me niet echt de indruk dat je er zin in hebt.’
Ik ben benieuwd wat ze hierop reageert, want dit gaat ze écht niet leuk vinden dat ik dit zomaar op facebook zet.
Maar oke, ik heb er gewoon echt genoeg van en ik loop inderdaad achter haar aan.

Ik heb precies hetzelfde, ik heb er al wel eens van gezegd, maar ze doet dan gewoon alsof ze het niet hoort, of ontkent het. Onze twee vrienden (wij zijn met z’n vieren bevriend) vinden ook dat ze ons op de tweede plaats zet, maar zij durven er niks van te zeggen, en als ik er wat van ga zeggen, zullen ze mij dus ook niet helpen, of er mee toestemmen etc. Dus dan lijkt het erop dat ik me aanstel en krijg ik als enige ruzie met haar, en daar baal ik verschrikkelijk van, want zoiets is al eerder een keer gebeurd. TT____TT
Dus ik heb eerlijk gezegd geen advies voor je, alleen maar afwachten tot het uitgaat… ( Wat volgens mijn vriendin niet gebeurd, want ze heeft het zelfs al over later, over trouwen etc.)

Ik ben nu 26 maanden samen met mijn vriend en heb precies hetzelfde gedaan. Daarom weet ik dat ze niet hoeft te wachten tot het uit gaat. Ze gaat vanzelf inzien dat het ook leuk is zonder haar vriendje iets te doen. Ik heb het ook over later, trouwen, kinderen en dergelijke. Maar ik ben nu steeds vaker thuis, gewoon omdat ik het ook leuk vind om met vrienden iets te doen.
Dat moment moet nog komen bij haar en dat komt vanzelf! (:

Ja, ik heb dat dus ook. Mijn andere vriendin durft er gewoon niks van te zeggen. Ze zit dan wel de heletijd tegen mij te zeggen wat K. allemaal fout doet, maar het recht in haar gezicht zeggen durft ze niet. En daar baal ik echt van, want dan voelt het echt alsof alleen ik degene ben die er zo over denkt . En dat ik dus ook degene ben die me aanstelt enzo.

Up! Ik weet hier niet zo goed advies op te geven, omdat de kans groot is dat als je iets zegt ze boos wordt en jullie vriendschap (nog meer) verslechtert…
Maar misschien kun je ook eens met dat vriendje praten?
Of met haar en dan gewoon eerlijk vertellen dat je die smsjes hebt gelezen, en waarom ze het niet meer zo leuk vind bij jullie… Misschien heeft zij ook irritaties?

Heeft ze al gereageerd? xd

Ja ze negeerde mijn opmerking natuurlijk, en zei alleen ‘11 uur komt mij het beste uit oke.’

ook mee gemaakt maar is niet goed geëindigd :stuck_out_tongue: (was zo’n 2jaar geleden)
zelf heb ik nu ook al een jaar een vriendje en het is het tegenovergesteld :s
mijn vriendin heeft mij een paar keer laten zitten,dus doe ik nu geen moeite meer
ik zit nu liever bij mijn vriendje dan bij andere,want heb het gevoel dat ik niet echte vrienden heb. mijn vriendje is mijn enigste echte vriend

Misschien heeft ze het zelf niet eens door?