Vriendin wordt gepest

Hee meiden,

Dit schooljaar zit ik in een nieuwe klas, en twee vriendinnen uit mijn vorige klas zitten nu ook in deze klas. In mijn vorige klas werden we nogal gepest etc., er gingen roddels over ons door een groot deel van de school, en dat was echt een kuttijd. De helft van die vorige klas is nu naar een andere school gegaan omdat ze het zo slecht deden op deze school. Dus nu zijn we opnieuw ingedeeld, en deze klas is best leuk, alleen ben ik altijd wel bang opnieuw gepest te worden. Wel, een van mijn vriendinnen uit de vorige klas, ik noem haar even L., vind ik een beetje irritant en kinderachtig worden. Ze huilt heel snel, en soms kan ik dat echt niet uitstaan, wat ik dan weer heel gemeen van mezelf vindt. Maar er zijn wat jongens uit deze klas die zich er ook aan storen, of die haar gewoon als doelwit zien. Ze maken af en toe gemene opmerkingen tegen haar, maar daar blijft het bij. Dacht ik.Vandaag zag ik dus dat een van die jongens over L. had geroddeld in een tweet, en die was door een andere jongen weer geretweet.
Ik vind dit nogal stom en ik schrok ook wel. Ik dacht dat het gepest eindelijk afgelopen was, maar kennelijk niet… Ze doen mijzelf niets, maar L. wel wat. En nu weet ik niet wat ik moet doen, of ik het haar moet vertellen of niet? [b]Oké, even kort samengevat mijn problemen:

1. L. wordt belachelijk gemaakt; zowel in de klas als via twitter en ik weet niet of ik haar daarover moet inlichten.
  2. Ik ben L. zelf ook een beetje zat, maar het is zo lullig haar te laten vallen.
  3. Ik ga vanzelf bot en afstandelijk tegen L. doen, omdat ik bang ben ook gepest te worden, en daarom haat ik mezelf, want dat is ontzettend egoïstisch.
    [/b]
    Wat moet ik aan met deze 3 problemen? Wat zouden jullie doen in mijn plaats?
    xx

Ik zou naar de mentor gaan of gesprekspersoon op school… ?
Durf je er zelf niet voor op te komen?

Naar je mentor en de tweet laten zien!

En ohja als je eenmaal ooit gepest bent geweest, houd je heel dat gevoel dat je bang bent om weer gepest te worden. Dat is gewoon heel normaal.

@ radamaloe De mentor doet daar niets aan, en we hebben geen gesprekspersoon verder.
En ik heb eerst geprobeerd zelf voor haar op te komen, maar dan negeren ze dat of lachen ze me uit, en meestal is het dus stiekem achter haar en meestal ook onze rug om.

Hoezo doet je mentor er niks aan? Ga naar een andere leraar ofzo.

Sowieso naar een leerkracht gaan met die tweet. En ben je haar nu alleen zat omdat ze veel moet huilen? Ze gaat waarschijnlijk ook door een super rotte periode en dan heeft ze mensen die haar steunen nodig…

Maar of je iemand nu leuk vind of niet, niemand verdient het om gepest te worden, dus ik zou wel actie ondernemen in jouw plaats.

Dit kun je niet zeggen want je kent haar niet, en weet niet hoe ze precies is…

Waarom praat je niet met L. erover?

ga naar een leraar waar je goed mee kan opschieten,
misschien kan hij er wat tegen doen.
Anders moet je toch proberen om voor jezelf en andere op te komen. (:

Ik kan alleen maar afgaan op de dingen die ze zet in haar post en dat geeft ze als enige reden aan waarom ze haar soms niet meer mag. Dus, ze kan op die post antwoorden door meerdere redenen te geven, of niet soms?

Nee, ik ben haar zat omdat we qua karakter nogal uit elkaar groeien. Ik ben minder kinderachtig naar mijn eigen idee, en zij gedraagt zich wel nogal kinderachtig. Af en toe moet ze heel erg lachen en dan kan je niet meer met haar praten omdat ze zoveel ‘lol’ heeft, en ze moest laatst heel hard huilen omdat ze voor een keer een onvoldoende had. Ik heb niks tegen huilers of wat dan ook, maar op een gegeven moment bereiken dat soort dingen mijn irritatiegrens. En, ze gaat zelf niet door een rotte periode, want het pesten wordt achter haar rug omgedaan, en pesten heeft ze vaak zelf niet door. Als iemand bijvoorbeeld sarcastisch zegt: mooie trui… Dan ziet zij dat écht als een compliment. Dus misschien komt het voor haar heel hard over als ik zeg dat het niet aardig bedoelt wordt, snap je?

Uhu… Nuja, zolang ze het dan zelf niet doorheeft, kan je het misschien zo laten? Maar vanaf het te erg wordt, zou ik er wel met iemand over praten. En maak screens van die tweets en zo, voor als je ze dan nodig zou hebben.

hmm ja, je hebt gelijk! Ik laat het voorlopig zo, maar als het echt erg wordt heb ik nog bewijs… :slightly_smiling_face:

Je beoordeeld haar terwijl je haar geschiedenis of thuis misschien niet kent
Wieweet krijgt ze wel hele erge problemen daardoor…

Mag ik zeggen dat ik het nogal vreemd vind dat je nu ook rot tegen haar doet puur omdat je bang bent zelf ook gepest te worden? Je pest haar nu zelf ook. Alleen omdat je zelf niet gepest wilt worden.

@ Fashiontyp het is misschien nogal lullig van me, dat ik me daar aan erger, en ik probeer me er echt niet aan te ergeren, maar dat gaat niet. Ze is gewoon nogal huilerig en dat zit in haar karakter, en ik juist totaal niet, dus dat botst soms nogal. En ik ken haar ouders wel, en die worden echt niet boos als ze een keer een onvoldoende heeft. Die vinden het ook goed als ze een hele middag alleen achter de computer door brengt, die laten de verantwoordelijkheid volledig aan haar over. Dus, het ligt echt niet aan iets, ze baalde er gewoon van en is nogal huilerig, echt waar.

En ze heeft je nodig. Ze is eenzaam als ze zo gepest wordt, en jij zou haar alleen om (zover ik weet) ongeldige redenen willen laten vallen.

Ja, je hebt wel gelijk. Die angst komt gewoon omdat ik ook meerdere keren ben gepest, en ik weet dat het onterecht is dat ik dat op haar afreageer. Verder heeft zij ook meerdere vriendinnen, en vind ik haar te aardig om haar te laten vallen, dus dat was ik sowieso al niet van plan, als dat zo op je overkwam. En verder, vraag ik juist om hulp, want dat bot doen gaat vanzelf, en dat wil ik zelf juist helemaal niet. Het is alleen moeilijk om op dat soort momenten ‘boven mezelf te hangen’ en dat onder ogen zien en tegen houden.

Das echt lastig…

je kunt misschien wel aan haar vragen waarom ze zo huilt, als dat weer eens gebeurd voor alleen een onvoldoende

Misschien kan je juist weer eens wat leuks met haar doen, en dan met haar praten?

Succes :slightly_smiling_face: