Vriendin word uit huis gezet

Hey

Ik zit ergens mee en weet niet zo goed wat ik moet doen …

Een klasgenootje / vriendin van me heeft het thuis altijd al niet zo breed gehad. Ze kon nooit mee met uitjes van school en krijgt 1x per jaar kleding, en dat is op haar verjaardag. Gisteren moest ze ineens zomaar huilen in de klas en ik zat voor haar dus naja dan vraag je wat er is maar ze zei dat er niks was ookal weten we allemaal van wel.
Ik ben niet echt goede vriendin met haar, gewoon normaal.

Maar ze had tegen mn beste vriendin, en ook een goede vriendin van haar verteld dat ze samen met haar moeder, tweelingzusje en haar kleinere zusje het huis uit word gezet omdat haar moeder de huur niet meer kan betalen. Haar ouders zijn gescheiden en echt contact met dr vader heeft ze niet meer. Ik weet niet precies wanneer ze weg moet maar wel echt heel erg snel en precies nu ze met de examens zit maakt het alleen maar erger. Haar zusje heeft een beperking. Zo is haar zusje best vaak vermist geweest doordat ze zegt dat ze naar een vriendin gaat maar dat niet doet. Daar heeft ze het ook al erg moeilijk mee. Haar beste vriendin raakt 'de weg ’ ook een beetje kwijt. Zij is zo al aan de drugs, zelfmoordpogingen en ‘speelt een hoer’ omdat ze met zich zelf in de knoop zit lijkt me. Ze probeert haar ook zo goed mogelijk te helpen ect. maar dat lukt haar ook niet echt.

Al het geld wat ze samen met haar tweelingzusje verdient met werken gaat naar boodschappen enzo omdat haar moeder het niet meer kan betalen. Ze werkt dus eigenlijk voor haar familie.

Ik vind het echt heel erg en wil haar graag helpen maar ik heb geen idee hoe. Ik weet bijna wel zeker dat ze zich niet meer kan concentreren op haar examens en dat verdient ze echt niet want het is een schat van een kind. Het is echt een rotperiode voor haar en ik zie gewoon dat ze niks wil laten merken maar ze is niet meer hoe ze was, wat erg logisch is.

Hoe zou ik haar kunnen helpen. Ik zie haar waarschijnlijk alleen nog maar tijdens de examens en examenuitreiking als je bent geslaagd, dat veel later is.

Zij zelf weet niet dat ik het weet, maar mn beste vriendin wist ook niet wat ze er mee moest enzo dus heeft het me verteld.

Weet de school er van? Behalve een goede vriendin zijn kun jij niet echt iets voor haar doen, de school kan veel meer doen.

Het is echt heel lief van je dat je wilt helpen, maar ik zou niets doen behalve gewoon aardig tegen haar blijven en succes wensen met examens enz. Je hebt het namelijk niet van haar persoonlijk gehoord van haar situatie, dus ze kan best vervelend reageren op jouw goed bedoelde hulp. Het is namelijk best een, nouja voor haar misschien gênante situatie en dadelijk denkt ze dat het aan iedereen wordt doorverteld.

Misschien dat je naar jullie mentor kan stappen en vragen of hij/zij er rekening mee houdt of er iets mee kan doen? Succes :slightly_smiling_face:

Nee de school weet het niet …
Ik denk eerlijk gezegd dat het t beste is als ze dat zelf verteld of iemand waarvan ze weet dat die het er van wat weet.

Als ik het namelijk zeg, dan krijgt mn beste vriendin de schuld er van als ze niet wil dat anderen het weten.

ookal heb ik erg veel medelijden, ik denk dat het inderdaad gewoon het beste is om aardig te blijven doen …

Wat een rot situatie ja
Ik zou gewoon aardig blijven doen en er voor haar zijn want ze heeft het moeilijk genoeg

Je kan niet meer doen als aardig voor haar te blijven, en niet laten merken dat jij er van weet. Anders breng je haar ook wel in de onzekerheid dat het door de school rond gaat etc.

Gewoon een goede vriendin voor haar zijn, en misschien beter toch vertellen dat jij (maar echt alleeen jij) het ook weet. En ik weet niet hoe jij/die beste vriendin thuis zitten, maar misschien kan dat meisje tijdelijk bij één van jullie logeren? Of bij iemand anders? Dan heeft zij in ieder geval even rust aan haar hoofd en kan ze misschien beter leren dan thuis. En natuurlijk is het logisch als zij dit niet wil (vind ik) maar je kunt het allicht aanbieden (als je tenminste tijd, geld, ruimte etc. hebt en als je ouders het oké vinden natuurlijk)