Mijn vriendin wilt steeds dingen van mijn lenen.
Nu wilt ze geld van me lenen zodat we vanavond uit kunnen gaan,
ze heeft het best wel moeilijk thuis want ze is uit huis geplaatst door haar moeder omdat die problemen heeft en die heeft haar kinderbijslag.
het liefst wil ik geen geld uitlenen aan haar,
wat moet ik zeggen?
ik ben echt bang dat ik haar kwets
Ik denk dat je gewoon eerlijk moet zijn .
Yup, ze moet weten dat het niet altijd zo kan gaan en jij moet ook grenzen stellen.
Gewoon eerlijk zijn en zeggen dat ze een baantje moet zoeken.
Ik zeg gewoon straks dat ze het geld zelf maar verder moet vragen.
Want ze logeert namelijk vanavond bij mij (heeft ze gevraagd) en nu vraagt ze om geld.
LEES MIJN SIGNATURE!
& als je het niet wilt, moet je het ook niet aan haar uitlenen.
ik heb ook een vriendin die heeft al anderhalf jaar lang een schuld bij mij van 50 euro. heel vervelend! een maand geleden heb ik daar 30 van terug gekregen. de rest nog steeds niet!
zeg dat je zelf geld nodig hebt? en zeg dat je liever geen geld uitleent?
je zegt gewoon dat je nu even geen geld over hebt om ook nog eens aan haar uit te lenen. maar dat je haar wel graag wilt helpen wanneer je het wel hebt (ehmm nooit dus )
wanneer je haar verteld dat je haar geen geld wilt lenen kwets je haar waarschijnlijk. en als ze ook nog blijft logeren zal dat echt de pret bederven.
Als ze nu al weet dat ze voor vanavond geld moet lenen, dan kan ze toch zelf pinnen. En als je het geld dr niet voor hebt moet je niet uitgaan of ergens anders op bezuinigen.
Officieel is het wel wilt. Net als bij elk werkwoord wordt er in de derde persoon enkelvoud een -t aan de stam toegevoegd. Alleen wordt in spreektaal voornamelijk hij wil gezegd. Eerst denken, dan praten.
@ Machteldxxx: wil en wilt zijn allebei goed, en officieel is de ene niet beter dan de andere.
ik hou daar ook helemaal niet van, dingen uitlenen en geld enzo. Ik zou gewoon zeggen dat je zelf ook niet zoveel geld heb.
Ik heb het even opgezocht :
Hij wilt / wil
Vraag
Is het hij wilt of hij wil?
Antwoord
Correct is: hij wil.
Toelichting
Bij de meeste werkwoorden krijgt de vorm van de tegenwoordige tijd voor de derde persoon enkelvoud de uitgang -t. De onregelmatige werkwoorden kunnen, zullen, mogen en willen zijn uitzonderingsgevallen, evenals het werkwoord zijn (hij is). De vorm voor de derde persoon enkelvoud is bij kunnen, zullen, mogen en willen gelijk aan die voor de eerste persoon: hij kan, hij zal, hij mag, hij wil.
Zeg gewoon dat je het liever niet hebt, maar heeft ze dan helemaal geen inkomen?
Zeg gewoon dat je uit principe geen geld leent… aan niemand niet dus ook niet aan haar! Of leen haar een klein bedrag, dat is misschien nog wel te doen?
ontopic:
Je moet gewoon heel eerlijk zeggen dat je het niet fijn vindt dat ze steeds geld wilt lenen omdat je er (waarschijnlijk) ook zelf voor moet werken.