vriendin wilt "gezonder eten"

Ik heb een vriendin waar ik sinds een paar maanden mee fitness, ik maakte me er eigenlijk toen al zorgen om, doordat ze heel dun was(ze was in 1 jaar “ineens” veel dunner geworden), maar ze wilden fitnessen om buikspieren te krijgen, meer niet zei ze, dus toen dacht ik oke dat is niet erg dan.

Maar een paar weken dat we waren begonnen met fitnessen merkte ik dat zij heel erg op de calorieën let, ze wilt met cardio altijd het apparaat gebruiken dat de meeste calorieën verbrandt. En je hartslag moet altijd tussen de 140-160 zitten, maar bij haar zit die altijd boven de 180, ze zegt dat ze niet moe is en gaat gewoon door. Ik denk dat ze ongeveer evenveel weeg als mij (50 kg), maar ze is wel veel langer (1,75m). Het gewicht is dus opzich nog niet zo’n probleem.

De laatste tijd heeft ze het telkens over dieten en dat ze veel te ongezond eet, maar ik zie haar eigenlijk nooit iets ongezonds eten. Een paar dagen geleden had ze er opeens over dat ze per dag maar 1000calorieën binnen wilde krijgen, maar dat is toch helemaal niet goed?! Ik zei dat ook tegen haar, maar volgens mij wilt ze niet luisteren.

Ik ben echt bang dat het de verkeerde kant opgaat, maar ik weet niet wat ik moet doen?! Ze wilt niet naar me luisteren, ik heb haar al veel tips gegeven om gezond af te vallen, als ze pér se af wilt vallen, maar zij houdt het op die 1000 calorieën per dag. Ik weet nou niet wat ik moet doen? Afwachten?

Ik heb geen idee, misschien haar ouders inlichten? In elk geval niet afwachten!

Volgens mij mogen vrouwen 2000 calorieën per dag. Dus daar zit ze zoiezo té ver onder. Als ik jou was zou ik mensen inlichten waar ze wél naar luistert. En, misschien kan je zeggen dat je niet meer met haar gaat fitnessen? Weet niet of ze dat erg vind, maar als ze dat wel erg vind, stopt ze misschien wel met afvallen in de sportschool…

Toen ik tegen haar zei dat ze op het minst 1500 calorieën per dag binnen moest krijgen, geloofde ze het al niet. :s We fitnessen niet altijd samen, dus wss blijft ze gewoon gaan.

onder 1200kcal per dag telt als een crash-dieet, dus wat zij doet is echt niet gezond.

Ik zou haar ouders inlichten.

Ik heb dit probleem nu ook, mijn vriendin is 1.52 ongeveer en weegt nu rond de 43, wat al ondergewicht is en gaat nu op fitness en wilt graag 38 wegen. geen idee wat ik moet doen, maak me ernstige zorgen.

Ik heb dit probleem nu ook, mijn vriendin is 1.52 ongeveer en weegt nu rond de 43, wat al ondergewicht is en gaat nu op fitness en wilt graag 38 wegen. geen idee wat ik moet doen, maak me ernstige zorgen.

1200 is ‘the magic number’ voor calorieen, en iedereen heeft het altijd daarover, omdat het het MINIMALE is om (zelfs als je in een coma ligt) je dit nodig hebt om je hart, brein, metabolisme, lever, etc. in leven te houden.
dus als ze ook nog sport heeft je sowieso meer nodig. het is echt heel gevaarlijk wat ze doet en ik zou sowieso niet afwachten als ik jou was.
naar haar ouders is misschien het laatste wat je wil doen, maar zorg er wel voor dat ze weten wat er aan de hand is!
Misschien heeft ze nu nog geen last van het lage aantal calorieen wat ze inneemt… maar als je niet genoeg calorieen inneemt dat gaat je lichaam andere dingen eten,(breincellen, je lever, je botten worden ‘opgegeten’) dat is echt waar, en daar heb ik nu heel erg veel last van en zal ik altijd mee moeten leven terwijl ik pas 19 ben.

Misschien moeilijk, maar even serieus met haar praten? Is heel lastig bij mensen die in hun hoofd hebben gehaald dat ze te dik zijn, daar heb ik maar al te veel ervaring mee, maar je kan het altijd proberen. Niet teveel gaan pushen alleen, dan denkt ze waarschijnlijk dat niemand haar begrijpt enzo en dan gaat ze zich juist afsluiten voor iedereen en heel erg afvallen.
Ik zou met haar ouders praten eigenlijk echt als laatste redmiddel gebruiken, je kunt er best wel problemen over krijgen met haar…

50 kg is toch al veel te weinig voor iemand van 1m75? Of ben ik de enige die dat vind?

Misschien even informeren dat als je hart boven de 180 slagen per minuut komt je een risico loopt op hartaanval o_o
Vraag haar ook of ze ophoudt met het extreme dieet zodra ze haar doel heeft bereikt. Doet ze dit namelijk niet, moet je direct de ouders inschakelen. Maar probeer haar eerst nog even te overtuigen.

@Vanderwoodsen: Het ligt erg aan de leeftijd. Maar zodra je rond 16 jaar of ouder zit is 50kg aan de lage kant ja. Als je jonger bent is het normaal gewicht.