vriendin wil rust / het is uit / onzekerheid

Hallo allemaal,
Ik ben Joost, ja inderdaad een jongen. Ik wil graag de hulp van meiden vandaar dat ik hier op deze website een bericht post.
Het is nog al een lang verhaal maar het gaat over mij en mijn ex / vriendin?
Ik heb haar ontmoet op een camping in Gelderland. Zij had het niet naar haar zin en werd daar mishandeld. Ik werkte daar en zij liep er stage. Op dat moment wist ik niet dat ze mishandeld werd. Na ongeveer 1,5 jaar ( ik ging toen weer daar werken) werd ze eigenlijk snel jaloers, snel boos, geïrriteerd en ging ze heel erg aan mij hangen. Dit resulteerde in veel ruzies en ik wist niet wat ik er mee aan moest. Toen vertelde ze mij alles. Ik wist dat ze het niet naar haar zin heeft gehad daar, maar ik wist niet dat het zo erg was. Ik wilde haar graag helpen en heb dit zo goed mogelijk geprobeerd te doen. Ze liep bij een psycholoog en dit hielp aardig goed. Het was nog best wel lastig voor ons, want er waren vaak ruzies omdat ze ergens aan moest denken door mij, bijvoorbeeld een reactie van een oud collega op facebook. Toch pakte ze haar eigen sociale contacten weer op en ging het een stukje beter met haar. Op een gegeven moment vond ik dat ze weer terug viel in haar oude gewoontes en ik zei er iets van. Dit was niet echt slim van mij, want het resultaat was een ruzie waarbij ik het uitmaakte. Ik was er klaar mee op dat moment. Ik heb haar die avond laten weten dat ik rust wilde en dat ze niet zo veel aan mij moest gaan hangen. Ze heeft mij die rust gegeven en ik kon 3 weken even lekker andere dingen doen. Ik miste haar in het begin niet en dacht weinig aan haar. We hadden af en toe contact. We zouden in de meivakantie op vakantie gaan en hadden dat weekend daarvoor met elkaar afgesproken om het uit te praten zodat we de vakantie goed in konden gaan. Dit was gelukt en we zouden voor elkaar vechten op de vakantie. Helaas heeft ze de maandag voor de vakantie gezoend met iemand anders. Erg raar en ik was boos. Doordat ik nog veel meer heb meegemaakt het afgelopen jaar, ging ik mijn emoties als boos, verdrietig geirriteerd afreageren op haar. Hierdoor gaf ik haar veel negatieve aandacht, respecteerde ik haar niet en had ik weinig waardering. Hierdoor ging zij positieve aandacht zoeken van andere jongens door bijvoorbeeld te whatsappen en blablabla. Ik vond het wel oké maar ook irritant omdat mijn vertrouwen minder was geworden. 2 weken geleden was de bom gebarsten. Ik vond dat ze tijdens een avondje stappen te weinig aandacht aan mij gaf en dat ze aan het dansen was als een vrijgezel. Ik werd boos en het resultaat was een ruzie in de discotheek waar al haar vrienden bij waren. De volgende dag gingen we er over praten en zij ze dat ze rust wilde. Even een weekje niets. Ik zei oké is goed. Helaas heb ik mij niet aan deze belofte gehouden want de volgende dag ging ik haar al weer bellen en die donderdag er op had ik een brief geschreven en deze heb ik met een bos bloemen gebracht om te zeggen hoe veel het me spijt en om er voor te zorgen dat ze al mijn emoties kon lezen. Ik heb namelijk nooit gepraat over veel negatieve dingen in het afgelopen jaar. Daardoor ging ik het afreageren op mijn vriendin. Die donderdag zei ze: ja nu respecteer je me weer niet want je geeft me geen rust, ik maak het uit want dan heb ik tenminste echt rust. Toen zei ik oké is goed alleen ik wil je die rust wel geven alleen dan is het voor mij makkelijker als we dan elke donderdag even kunnen praten zodat ik je die rust echt kan geven. Dit wilde zij wel. Daarnaast hangen al onze foto’s nog bij haar in haar kamer, draagt ze ook nog mijn kettinkje enzovoort. Maar ze laat zich denk ik beïnvloeden door haar vrienden en vriendinnen die zeggen namelijk dat ze beter verdient terwijl ik altijd voor haar klaar heb gestaan. Voor mij voelt het echt als echte liefde en ik denk voor haar ook. Ze zegt dat ze nog van me houdt maar dat er natuurlijk meer moet zijn. Ik loop nu bij een psycholoog om al mijn emoties er uit te laten komen en er over te praten. Op deze manier probeer ik aan mijzelf te werken en probeer ik beter voor haar te zijn dan eerst zodat dit niet meer voor gaat komen. Ik wil voor haar veranderen tot zo ver dat kan. Ik denk dat wij wel bij elkaar passen maar dat het lastig is door de dingen die wij hebben mee hebben gemaakt. Ik wil haar heel graag terug en nu is mijn vraag aan jullie: wat betekent dit nu allemaal? Waarom zou ze op donderdag nog contact willen hebben terwijl ze ook zegt dat het uit is? Zou ze nou echt klaar met me zijn na een relatie van 2 jaar? Ze zal toch nog wel aan mij denken en mij missen? Hoe denken jullie hier over? Wij zijn trouwens allebei 19 jaar en hebben een relatie van 2 jaar gehad. Natuurlijk zijn die ruzies niet zomaar over in 2 weken maar ook de relatie van 2 jaar is niet zomaar over in 2 weken. Ik weet dat ze nu veel steun heeft aan een vriend van haar en ik ben bang dat hij haar zo beïnvloedt dat ze straks voor hem gaat kiezen. IK WIL HAAR GRAAG TERUG! HELP!

Sorry voor het lange verhaal

Waarom zou ze op donderdag nog contact willen hebben terwijl ze ook zegt dat het uit is?
Ik denk omdat ze het nog moeilijk heeft, jou missen enzo, en het langzaam wilt afbouwen.

Zou ze nou echt klaar met me zijn na een relatie van 2 jaar?
Misschien zagen/zien jullie elkaar te veel en word dat te eentonig?

Ze zal toch nog wel aan mij denken en mij missen?
Dat sowieso, na 2 jaar relatie moet dat wel!

Hoe denken jullie hier over?
Ik heb het gevoel, als ik dit zo heb gelezen, dat zij jou niet echt behandeld, zoals jij haar behandel. Zij geeft jou niet echt een gelijke kans, denk ik

Hoe je haar terug krijgt, geen idee.
Ik weet wel zeker dat ze je mist en dat ze aan je denkt. Maar misschien voelde ze zich niet meer geliefd. En ik kan mij hier zeker in plaatsen, ik had dit ook met mijn ex.
Het was gewoon plots over, er was geen vonk meer.

Ik zou nog eens goed met haar praten of ze dit echt wilt, of wat er mis is gegaan in jullie relatie. Dat ze er nog goed over na moet denken.

Ik denk niet helemaal dat dit je verder heeft gelopen, maar ik hoop voor je dat je haar terug krijgt. Succes jonge en sterkte!

Dankjewel.
Zelf denk ik dat ze er nog niet over uit is en dat ze die rust daar voor nodig heeft vandaar dat ze dus ook nog op donderdag contact wil. Mijn spullen lagen nog bij haar vorige week en ik wilde die ophalen maar dat mocht niet eens van haar. Zij zei omdat ze me niet wilde zien maar ik denk omdat er dan nog een verbintenis was tussen ons. Ze zei zelf ook: ik wil even helemaal niets. Wij hadden een afstandsrelatie, dus zagen elkaar elk weekend en door de weeks veel contact via whatsapp en dat is niet altijd goed gegaan, is er lastig omdat ik me dan niet echt kan verplaatsen in haar gedachtes. Ik wil zeker niet gaan pushen en ga donderdag vragen of ze een keer iets met me wil afspreken… Het heeft zeker geholpen je reactie dankjewel!

Geef haar even de ruimte. Zo te zien houdt ze echt nog van je, probeer even afstand van de situatie te nemen en afleiding te zoeken (werk, hobbby, vrienden) en over een paar weken met haar alles uit te praten :slightly_smiling_face:
sterkte!

Als je echt van der houdt, moet je haar rust geven. Zodat ze kan nadenken of ze je mist of juist helemaal niet. Kort maar krachtig! Goodluckk

Laat haar rusten en ga verder met je leven. Dit is namelijk echt geen doen zoals ik het lees. Ga lekker uit of zo en op zoek naar een ander leuk meisje.

dankjulliewel. Ik geef haar inderdaad rust, ben erg benieuwd naar haar reactie van donderdag als ik haar al een week rust heb gegeven, zal ze niet verwachten zei ze al

Nog meer mensen met advies of een mening?

Afwachten tot donderdag, pas dan kun je er echt over praten. Hoop is er nog, anders zou ze wel gelijk zeggen dat ze je op donderdag ook niet wilde zien.

Succes!

Ja zo dacht ik dus ook. Ze wilt me sws niet zien maar wel praten op whatsapp. Als ze echte klaar met me was en nooit meer iets net me te maken wilt hebben, willen meisjes toch gewoon niet meer praten? Zodat ze het kunnen afsluiten? Of zie ik het verkeerd?

klopt, geef haar gewoon de rust die ze nodig heeft en probeer nu op te houden met piekeren (niet omdat ik je vervelend vind hoor vat het absoluut niet zo op, het is beter voor jou) en een leuke film te gaan kijken/boek te lezen/vriend op te zoeken :slightly_smiling_face: Hoe minder jij druk op de zaak legt en hoe minder je haar met rust laat, hoe minder kans dat het goed komt

Nou, dat lijkt me ook vrij lastig als je een tijdje relatie hebt gehad… Je kan wel klaar met iemand zijn, maar ze is je aanwezigheid waarschijnlijk wel gewend, vandaar dat als jij sowieso met haar wil praten, zij hoogstwaarschijnlijk ook af en toe wel met je praat, omdat jullie dat eerder ook deden. Misschien kost jou geen aandacht geven haar ook wel veel moeite.

Wat de rest zegt: Afwachten waar ze donderdag mee komt. En vraag om duidelijkheid. Wil ze wel of niet verder? Ziet ze het nog zitten? Zo niet, probeer het dan los te laten, dat is dan haar keuze. Als ze twijfelt, bewijs haar dan dat je van haar houdt en laat het merken, laat je van je goede kant zien. En als ze je nog een kans geeft is het natuurlijk opgelost.

Succes! :slightly_smiling_face:

Waarschijnlijk wil ze gewoon aan het idee wennen dat het misschien uit zou kunnen gaan door nu dan bijvoorbeeld een week niet te praten, zo kan ze alles voor zichzelf op een rijtje zetten en kijken hoe zijzelf het nou echt precies wilt. Waarschijnlijk zijn haar verlangens en gevoelens gewoon grotendeels weg, daarom is ze naar de aandacht van andere jongens gaan zoeken. Verkeerd aangepakt door haar op dat moment om jou toen aan de kant te hebben geschoven. Ik zou zeggen, laat haar lekker met rust en dan komt ze vanzelf wel tot een conclusie. Je kan het donderdag nog proberen maar als haar besluit vast staat is het ook fout om haar nog proberen over te halen.

Als je haar niet met rust laat dan zou ze misschien overhaastte beslissingen kunnen nemen waar ze later misschien spijt van krijgt. Misschien maakt ze het dan definitief uit omdat ze op dat moment denkt dat je haar echt niet met rust kunt laten en dat gaat ze dan irritant vinden. Als je haar haar gang laat gaan komt ze vanzelf tot een besluit. Tot die tijd moet jij ook lekker doen wat je wilt!

Dankjulliswel. Haha ja piekeren ben ik goed in! Verder doe ik veel leuke dingen om het van me af te zetten maar altijd komt er een moment dat ik het lastig heb. Wat betreft de aandacht, ja mijn aanwezigheid zal ze vast missen, maar die negatieve aandacht niet en als ik het vorige week zo eens aanhoorde ging ze zondag met jongens naar het strand, vandaag wat drinken met een andere jongen en morgen een dagje A’dam met een andere jongen. Dan vraag ik me dus af of ze dat doet voor de aandacht of dat ze dat doet om me te pesten ofzo of dat ze dat doet om er voor te zorgen dat ze zelf geen pijn heeft van het feit dat het uit is. En als ze dat dus doet zou ze me dan wel missen??? Ookal geef ik haar wel de kans om mij te missen. Haha sorry voor het piekeren;) :blush:

waarschijnlijk doet ze nu veel met andere jongens om jou ook deels te vergeten.

Ik ga zelf geen contact opnemen, wacht op haar contact want dat zou ze doen donderdag dat is de afspraak. Dan ga ik zeker niet pushen en haar overtuigen want dat heeft geen zin en werkt averechts denk ik. Daarnaast heeft ze het definitief uitgemaakt omdat ze anders geen rust van me kreeg. Ik weet verder niet hoe ze er over denkt, want ze laat de deur nog openstaan.

Ik denk dat jullie relatie behoorlijk ‘krom’ is geworden door de vele ruzies die jullie hadden. Lijkt mij dat jullie beiden veel momenten hebben gehad dat jullie het beu waren en er geen zin meer in hadden. Momenteel lijkt het zelfs dat jullie in een vicieuze cirkel kwamen van: Even goed - er gaat iets mis - escaleert in felle ruzie - rust eisen - elkaar weer opzoeken - even goed - er gaat iets mis (…)

Ofwel; continu gaat het wel even goed, maar het duurt niet lang of één triggert de ander weer en ontstaat er weer ruzie. Jullie relatie verdient rust, veel rust. Respecteer haar wens om haar even te laten, wacht donderdag af. Wat ik aanraad is echter het voor een groot deel allemaal te laten; jullie relatie is niet gezond, zeker niet op jonge leeftijd om zo vaak ruzie te hebben met elkaar. Zij heeft, mede door haar verleden, nog mogelijk dingen om te verwerken; misschien een laag zelfbeeld om daarna bevestiging te zoeken bij anderen. Misschien heb jij ook bepaalde kwesties waarmee je kampt; onzekerheid, bang om de ‘controle’ te verliezen (als de relatie over is).

Ik weet het niet, ik ken je niet goed genoeg. Je kan het afwachten. Je moet weten dat je niet iemand binnen no-time verwerkt, dus als zij wil dat het over gaat, heeft zij ook tijd nodig om het te verwerken. Wellicht heeft ze daarom nog de foto’s in haar kamer en heeft ze moeite met afstand nemen. Laat het je echter niet overtuigen dat ze de relatie per definitie wil redden, ze moet vooral nagaan voor zichzelf wat ze nu echt wil en dat moet je niet gaan pushen door haar geen rust te geven. Als iemand er moe van is, dan is diegene er vaak ook echt moe van.

Ik denk dat je wel een indruk hebt hoe je het het beste kan aanpakken, heel veel succes alvast (tof dat je je vraag hier stelde :slightly_smiling_face: )

Ja dat zal maar uiteindelijk komt ze dan zich zelf tegen

Haha nou je kent me aardig goed blijkt uit jouw beeld die je beschrijft. En idd het is een negatieve cirkel en die wil ik graag verbreken. Ik wil haar gewoon heel graag terug en ik denk dat zij dat uiteindelijk ook wilt maar dat ze daar nu achter probeert te komen door even rust te pakken. Ik weet idd wel een beetje hoe ik het moet aanpakken. Ik ga vragen of ze Maandag iets met me wilt afspreken om iets leuks te doen en dan ga ik haar laten merken dat ik geef om Hoe zij is en dat ik mijzelf graag wil aanpassen voor haar. Het klinkt gek op mijn leeftijd maar ze is de liefde van me leven door die hechte band die we hebben gekregen doordat we allebei individueel veel hebben meegemaakt.

Ik vraag me alleen af of maandag niet te snel is om jezelf ‘te bewijzen’ dat het anders kan. Die cirkel kan eigenlijk alleen verbroken worden als ieder eerst aan zichzelf werkt, want ik kan garanderen dat als je maandag al laat zien dat het anders is, dat je terugvalt in hetzelfde patroon. Het kan natuurlijk wel even goed gaan, maar jullie zijn nog steeds dezelfde persoon en jullie worden gevormd door tijd en ervaringen. Meestal is dat pas na enige tijd. Ook als zij slechts zo’n korte periode heeft om aan zichzelf te werken/rust te nemen, dan is de kans groter dat hetzelfde patroon weer terugkeert. Soms gaat het dagen goed, soms weken, soms maanden en dan gebeurt er iets en dan is het ook echt goed mis.

Heb hetzelfde meegemaakt 2 jaar lang (relatie van 5,5 jaar) en nu we een jaar verder zijn, beseffen we hoe erg we veranderd. Ik heb zelf in een ongezonde relatie gezeten met continu geruzie en momenten van ‘rust’ in willen lassen.