Vriendin verzint alles om mij bij haar te houden, wat nu?

Hoi meiden,

Ik zit dus met het volgende dilemma: Mijn vriendin verzint van alles om bij me te blijven. Ze heeft een eetstoornis, niet dat dat wat uitmaakt ofzo. Maar het gaat gewoon niet goed met haar. En een paar maanden geleden ben ik begonnen om meer met haar om te gaan. Omdat ze zo alleen is. Ze vond dat geweldig. En ik was blij dat het met haar goed ging. Maar vanaf 2 maanden ofzo begint ze steeds meer aan me vast te klampen, ze volgt me overal en als ik met me andere vriendinnen afspreek zegt ze dat ik een verrader ben. En als we ruzie hebben komt ze de volgende dag op school met allemaal krassen in haar arm en zegt ze: “Dit zijn de zinnen die je gister tegen me zei die me verdrietig maakte.” Dat was dus de hoeveelheid zinnen waarvan zei vond dat ik onaardig was. En een keer zei ik dat ik niet met haar meewilde met haar naar de stad. En de volgende dag was ze spoorloos, en toen ze haar eindelijk had gevonden. Bleek dus dat ze zelfmoord wilde plegen omdat ik alles voor was en haar had gedumpt. En allemaal van dat soort dingen. En ze ging anorexia verzinnen, en zei de hele tijd: ik ben zo dik, kijk mijn benen. Jij vind toch ook dat ik moet afvallen." Terwijl ze super dun is. Dat stukje lijkt een beetje op het verhaal van hier vriendin facked anorexia.

Maar vorige week maandag stond ze dus om half 3 's nachts voor de deur omdat ze met me wilde praten. Maar ik was totaal in paniek toen ik beneden kwam omdat ik dacht dat er iets super fout zat. Ik liet haar dus natuurlijk binnen, en toen zei ze: " ik wil met je praten, maar nu hoeft het niet meer. Dus ik ga naar huis, slaap lekker." Toen is mijn moeder heel erg boos geworden. Ik zelf vind het opzich niet erg als ze 's nachts voor de deur staat, als er iets ernstig is. Als er een reden is. Maar dat is er gewoon niet. En tijdens toetsen kijkt ze bij me af, en dan als ze klaar is met het " afkijken" zegt ze tegen de leraar, “Bente kijkt af, mag ik ergens anders zitten”

Maar als ik nee zeg, verdwijnt ze 's nachts. Om van een brug te springen (we hebben haar al een paar keer gevonden in de sloot) of met krassen in haar arm. Of ze loopt expres tegen de muur aan. Of ze slaat me. Of “naait” me. etc…

En ik weet niet meer wat ik met haar moet. Want als ik haar laat vallen heeft ze niemand meer, en gaat ze weer enge dingen doen. Ik wil niet dat ze dood gaat!

Kun je er niet met een mentor over praten?

Met een volwassene erover praten, duh? Dit kan je toch niet alleen af. Jou ‘vriendin’ heeft gewoon hulp nodig. Ga naar je mentor of vraag je ouders om hulp of naar de ouders van die vriendin.

laat haar vallen
ze probeert jou te manipuleren en gewoon te chanteren.
als ze iets wou doen zou ze het gedaan hebben
geloof mij dit is geen vriendin

Haar ouders zjin er nooit, ze is alleen thuis. Een keer per week komen ze thuis voor boodschappen en om geld te geven. Maar ik heb geen mentrix want die is met zwangerschapsverlof

Dan praat je met iemand anders van school ^^

Ik kan haar niet laten vallen want dan springt ze van een flatgebouw etc. En ik wil haar dood niet op mijn geweten hebben… Het is een soort van circkeltje waar ik niet uikan

bullshit.
anders had ze zich alang van kant gemaakt.
die meid moet naar een psychiater thats it.
ze heeft eerder een aandacht stoornis dan een depressie.
en kom op man ze kijkt af bij jou en naait jou vervolgens kei hard door te zeggen dat jij het was.
ze maakt keihard misbruik van je.

Kun je op geen enkele manier in contact komen met die ouders? En anders een andere leraar, teamleider, vertrouwenspersoon, familie van haar… Dit is haar probleem, en daar moet je niet jouw probleem van maken!

Er is voorderest niemand, en ze wil alleen maar met mij praten. Ik heb haar al eens naar een vertrouwenspersoon gestuurd alleen daar wil ze niet mee praten. Met niemand wil ze praten. Alleen met mij. En ik ben de enige die er voor haar is, als ik ern iet ben is er niemand meer die voor haar zorgt…

Oei, dat is echt gemeen van haar.
Oké, ze heeft een serieus probleem. Misschien kan je haar een keer rustig uit proberen te leggen dat je haar heel aardig vindt en graag wilt helpen enzomaar dat je wel vindt dat er dingen anders kunnen en dat je haar niet wilt verraden door ook met andere vriendinnen af te spreken.
Ik zou er in ieder geval met iemand van school over praten en misschien kan je een keer aan haar ouders vragen of ze met je willen praten over haar.

respect en sterkte
en verder ja, zelf over hebben met andere!

Het ligt niet aan jou, maak haar duidelijk dat je er voor haar wilt zijn en ook wanneer ze je nodig heeft maar dat ze moet begrijpen dat zij niet het enigste meisje is die je aardig vind.
Leg haar uit dat als ze steeds zo raar doet dat je haar vriendin niet meer wilt zijn omdat je het gewoon niet meer aan kan hoe erg ze zich gedraagd.
Vraag aan haar wat zij ervan zou vinden als jij zelfmoord zou plegen omdat je het niet meer aan kan dat ze zichzelf pijnigd.
Praat er anders nog met jouw ouders over wat je het best kan zeggen.

kan je niet met haar ouders gaan praten ofzo? want ik bedoel, ji hebt toch ook een leven en volgens mij hoort het niet jouw verantwoordelijkheid te zijn om te zorgen dat zij niet van een flat afspringt. daar zijn ouders/verzorgers voor toch? :slightly_smiling_face:

sterkte!

Ik vind het heel dapper dat je dit al zolang volhoud. Het is een vreselijk lastige situatie. Heeft ze geen andere familie? Jij bent 14(staat op je profiel) k weet niet hoe oud zij is, maar als haar ouders nooit thuis zijn er ze doet rare dingen, ik vind het ook niet normaal dat ze om 3 uur snachts gewoon over straat gaat en in sloten gaat liggen. Misschien kan je jeugdzorg bellen, of in ergste geval de kindertelefoon(klinkt lame maar als je echt niks meer weet). En er is ook een speciale zelfmoordlijn, http://www.113online.nl/ die kan je aan haar geven of er zelf naar bellen om advies te vragen om dat soort acties.

Wat ik zou doen, maar wat je wss niet durft omdat het nogal wat is dat ze met zelfmoord dreigt, is haar keihard een spiegel voorhouden. Hele directe dingen zeggen: je doet zielig, waarom stel je je zo aan, waarom ga je niet met andere meiden om, ik ben niet jouw bezit, ik wil dat je je niet zo vastklampt aan mij. Misschien heeft ze zoiets nodig, als beste vriendin moet je ook eerlijk zijn, maar ik kan me voorstellen als je dat niet liever niet doet.

Ze chanteert je constant en ze doet ook gemeen met bijvoorbeeld dat afkijken, dat kun je geen vriendin noemen. Ik zou zelf naar een vertrouwenspersoon op school gaan en daar je verhaal vertellen, dan kan die persoon ook naar dat meisje gaan ipv dat zij naar haar/hem toe moet.

Haal hulp ergens, ze heeft echt problemen ofzo?

Zo hee, dat is wel heel heftig! Zij heeft echt problemen joh :astonished:
Je zou kunnen zeggen dat ze een slechte vriendin is, maar volgens mij zit ze psychisch heel erg in de knoop… (niet dat ik dit goed wil praten hoor, het blijft fout van haar)
Kan je er niet met je mentor over praten? Of misschien (evt. samen met jouw moeder, zodat ze geen rare dingen gaat doen) echt een goed gesprek met haar aangaan?

dit ligt NIET aan jou. je vriendin spoort niet helemaal volgens mij, ze moet echt hulp hebben. ik betwijfel of je wel van vriendin kunt spreken, want eigenlijk gebruikt ze je gewoon, ze wil jou een schuldgevoel aanpraten. Trap hier niet in! ik zou zeggen; praat eens met de mentor of met de vertrouwenspersoon op school
heel veel sterkte meisje

meestal is het zo dat de personen die het meest staan te roepen, het nooit zullen doen. En als dat toch gebeurt, dan moet je weten dat dit NOOIT jouw fout is, er zit duidelijk wat fout met dat meisje en jij hebt dr zelfs proberen te helpen. Maar dat apprecieert ze dus duidelijk niet. Ik zou dr gewoon laten vallen.