Vriendin verraden?

Oke, dit probleem speelt nu inmiddels al 3 weken, en ik begin ernstig aan mezelf te twijfelen of ik het juiste heb gedaan.

Ik ben al ongeveer 2 jaar bevriend met een meisje die ik via het uitgaan heb leren kennen. Zij is een paar jaar ouder dan mij, namelijk 23. Maar ondanks de leeftijd waren wij altijd heel close en waren we altijd heel hecht. Zij heeft altijd al een grote kinderwens gehad, en zei ook altijd dat ze zo snel mogelijk kinderen wou.

Zij heeft nu ongeveer een half jaar een vriend, samen zijn ze echt super gelukkig en in haar ogen blijven zij voor altijd samen. Een paar maanden terug, vertelde ze mij dat ze heel graag kinderen wou, maar dat haar vriend dit nog niet wil en veel te snel vind. Ze heeft toen in een opwelling gezegd dat ze anders wel stiekem zou stoppen met de pil. Ik schrok hier best wel van, en heb het uit haar hoofd weten te praten dat zij dit echt niet kan maken.

Tot ze er een maand geleden opeens weer over begon. Ze was heel serieus, en vertelde dat zij deze strip zou afmaken en dan stiekem zou stoppen. Mijn vriendin was er echt van overtuigd dat zodra ze zwanger was, haar vriend zou bijdraaien en het alleen maar net zo geweldig als zij zou vinden. Ik heb heel veel met haar gepraat, want ik vind gewoon echt dat ze dit niet maken kan. Maar ze weigerde te luisteren, en besloot het plan door te zetten. Ik gun het mijn vriendin echt wel om een kindje te krijgen, alleen niet op deze manier.

Ik ben inmiddels ook heel goed bevriend met haar vriend omdat we vaak met z’n drieën optrokken, en dit gun ik hem gewoon echt niet. Hij is heel verstandig hierin, en weet dat zij nu nog te jong zijn om aan kinderen te beginnen. Ze doen beide een voltijd opleiding, hebben niet veel geld, en zijn nog niet lang bij elkaar.

3 weken terug besloot ik dat ik hem dit niet aan kon laten doen, en heb ik het haar vriend verteld. Hij reageerde heel geschokt, en is direct naar haar toe gegaan om te praten. Zij heeft toen toegegeven dat haar strip over 3 dagen op zou zijn, en ze geen nieuwe zou bestellen. Haar vriend was natuurlijk woedend, en ze hebben enorme ruzie gehad. Toch vind mijn vriendin niet dat zij iets fout heeft gedaan. Ze zijn momenteel niet meer bij elkaar, omdat hij haar voor geen cent meer vertrouwd en het hem heel erg gekwetst heeft dat zij dit achter zijn rug om wou doen.

Het is nu dus 3 weken later, en mijn vriendin is woedend op mij. Ik zou haar verraden hebben, haar grote droom kapot hebben gemaakt, haar kans op een liefdevol gezinnetje hebben verpest, etc. Het gaat er bij haar gewoon niet in dat wat zij deed gewoon echt niet kon en gemeen naar haar vriend toe was. Maar het doet mij heel vele pijn om dit te horen, na 2 jaar ongelooflijk hechte vriendschap.

Ik begin nu steeds meer te twijfelen of ik wel het juiste heb gedaan, of dat ik mij gewoon niet met hun relatie had moeten bemoeien. Ik deed het echt voor zowel haar als haar vriend, maar dat heeft mij wel een geweldige vriendschap gekost.

Wou zouden jullie hebben gedaan in zo’n situatie? En hoe kan ik het nou het beste aanpakken met mijn vriendin? Ik mis mijn beste vriendin, en weet niet meer hoe ik het nou verder het beste kan aanpakken.

Ik vind dat jij het juiste hebt gedaan.

Ik vind ook dat jij juist hebt gehandeld. De beslissing van je vriendin om stiekem met de pil te stoppen is echt heel onverstandig, heel onredelijk en totaal niet fair naar haar vriend toe. Ik zou niet willen zeggen dat een kind zijn leven op dit moment had verpest, maar het is wel een hele grote verandering in zijn leven en dus denk ik dat je er heel goed aan hebt gedaan hem dit te vertellen!

Als ik heel eerlijk ben, vind ik dat je het juiste hebt gedaan.
Je hebt een vriend behoed voor onredelijk gedrag van zijn vriendin en je hebt je vriendin behoed voor een fout.
Dat ze nu uit elkaar zijn en zij jou de schuld geeft, is logisch.
Dat zal je ook moeten begrijpen. Zij is haar vriend nu kwijt én jou.
Ik zou haar een mail of brief schrijven, of vragen af te spreken als de situatie daar naar vraagt.
Vertel haar vanuit de grond van je hart waarom je deze stap hebt gezet. Een baby lost niets op hoe graag ze dat ook wilt.
Dan was hij waarschijnlijk alsnog bij haar weg gegaan.
Maar praat ook met haar (ex) vriend. Dat hij niet bij haar weg moet gaan omdat jij hen beide hebt behoed voor iets wat ze niet meer terug konden draaien.
Samen erover praten en tot een beslissing komen kan nog wel.
Vertel ze dat!

Ik vind het heel dapper dat je dit hebt gedaan! Want het is vast niet makkelijk geweest om eht aan haar vriend te vertellen, dat lijkt me echt heel kut.
Ik vind dat het ook echt wel het juiste is geweest, want het is gewoon eigenlijk heel manipulatief van de vriendin tegenover haar vriend. Dat hoort gewoon zo niet. Als ze zo al begint met kinderen, dan zie ik later geen gelukkig en harmonieus gezinnetje wordt. Dat moet je samen willen, en niet stiekem proberen.
Dus ik vind dat je het heel goed hebt gedaan!

En ja, met die vriendin… Als ze het echt niet kan begrijpen, dan is het heel jammer, maar dan zou ik er gewoon geen energie meer in steken. Anders zou je haar misschien een brief/mail kunnen sturen waarin je nog een keer precies uitlegt waarom je het hebt gedaan, en dat je haar dan een keer wil ontmoeten, en dat ze dan zelf kan bekijken of ze op komt dagen of niet. Dan weet je genoeg. En dan wel gewoon bij je standpunt blijven, geen excuses, vind ik :slightly_smiling_face: Want je hebt het juiste gedaan.

Sterkte!

Heel goed dat je dit hebt gedaan! Dit is de juiste beslissing.
Anders was het niet eerlijk geweest tegenover haar vriend, zeker niet omdat hij er pas achter zou komen als het te laat zou zijn.
Het is zonde dat je vriendin nu boos op je is maar jij hebt niets verkeerd gedaan, wat zij wilde doen kan gewoon echt niet.
Knap dat je die keuze hebt gemaakt!

Als ik het was geweest was ik er buiten gebleven want het zijn uiteindelijk mijn zaken niet ondanks dat je wel gelijk hebt; Het kant echt niet wat ze wilde doen!
Ik begrijp waarom je het hebt gedaan en ik vind het heel dapper van je
maar ik begrijp ook dat je vriendin boos is…

Als ik jou vriendin was zou ik ook boos zijn. Ze heeft je iets in vertrouwen verteld, en jij hebt haar dus eigenlijk wel veraden. Maar dat neemt niet weg dat je haar behoed hebt voor een enorme fout, en daarom vind ik toch dat je het goede gedaan hebt.

Je zou dus niets hebben gezegd. Dus zij zou misschien in no time zwanger is en dus waarschijnlijk het kind houden. De vriend heeft er duidelijk niet om gevraagd en is nu wel plotseling vader geworden en kan er helemaal niets tegen doen! Je hebt het over een kind die je de rest van je leven hebt. EEN KIND!

Duidelijk dus dat ik vind dat je het juiste hebt gedaan. Ook al heeft het je vriendschap misschien verpest, je hebt wel die vriend behoed van een kind waar hij duidelijk niet om had gevraagd!

Dankjewel voor alle reacties meiden! Ik ben er nu ook wel vrij zeker van dat ik op dit moment toch echt voor de vriend had moeten kiezen, hoewel ik het verschrikkelijk jammer vind dat ik haar waarschijnlijk nu echt kwijt ben. Toch had ik het niet kunnen laten gebeuren dat hem op zo’n manier een kind werd opgedwongen.

Je hebt het juiste gedaan. Ik zou precies hetzelfde gedaan hebben, haar vriend wordt opzettelijk in een situatie gezet waarvan ze weet dat hij het nog niet wilt.

@Rosedaley: Hopelijk beseft ze snel dat ze bijna een hele grote fout heeft gemaakt en dat ze haar excuses aan jou en je zelfs dankbaar is!