vriendin trooste met overleiding van haar vader

Hoi,
Ik had een vraagje voor jullie
Mijn Beste vriendin waar ik mee in de klas zit haar vader is overleden gisteren
en ik weet niet wat ik morgen tegen haar moet zeggen als de school weer begint
want dan zie ik haar weer voor het eerst
Ik wil niets fout zeggen waardoor ze begint te wenen
mag ik daar vragen over stellen hoe het is gebeurt en over de begrafenis enzo ?

Weet je zeker dat ze weer naar school gaat?

Ja ze heeft een sms gestuurd dat dat was gebeurt en hb dan gevrg of ze morgen komt en ze wilt komen dan kan ze haar bezig houden

ik zou wel gewoon even haar condoleren en misschien zelf wel vragen wat ze wil wilt ze het er over hebben of wilt ze het niet?

dat ligt net aan de persoon de een wil alles vertellen en der hart luchte en de andere wil niets zeggen misschien alleen als ze alleen is of ze wilt het anders verwerken…

maar ik zou der gewoon duidelijk maken dat je er wel voor haar bent als ze je nodig heeft!maar niet opdringerig worden!

Als je haar ziet iets zeggen van; hee sterkte en gecondoleerd! wil je het erover hebben of niet?
Dan weet je dat ook gelijk.

Idd condoleren, evt. een knuffel en vragen of ze het erover wilt hebben.

Persoonlijk zou ik haar een knuffel geven, en dan er niet heel veel over praten, maar gewoon zeggen dat je haar begrijpt (of in ieder geval het probeerd)

nou, niet zeggen dat je haar begrijpt.
mijn beste vriendin haar vader is ook overleden en ze heeft er een ontzettende hekel aan als mensen zeggen ‘dat ze haar begrijpen’ want dat is niet zo.

Ga gewoon bij haar zitten, je mag er best over praten maar ga er niet de hele dag over praten want uiteindelijk gaat ze naar school voor haar afleiding. Wees er voor haar, zorg er voor dat andere mensen niet lullig gaan doen, maar ga er niet de hele tijd over praten.

& sterkte, want voor jou is het natuurlijk ook niet makkelijk
x

ik zou haar eerst een dikke knuffel geven :’’) en dan vragen of ze erover wilt praten en dat je haar even laat weten dat je er voor haar bent.

Knuffel geven, condoleren, en aan haar vragen of ze er over wil praten of niet, laten weten dat je er voor haar bent.

wat is dat een overleiding?

^Kom, kom… het is verschrikkelijk fout geschreven, maar je weet wel wat ze bedoelt. :’)

Overlijden TS, overlijden.

En ik zou ook naar de begrafenis gaan, zo laat je ook zien dat je haar steunt en dat je er voor haar wilt zijn.

ik denk dat een dikke knuffel op zo’n momenten het meeste doet… en haar laten weten dat je er bent als ze je nodig heeft!

Wat ik persoonlijk zou doen, is d’r bij aankomst een knuffel geven en d’r zelf laten bepalen wanneer ze je loslaat. Je hoeft niet eens gecondoleerd te zeggen, een knuffel zegt op dat moment genoeg. En laat dr weten dat je voor dr klaarstaat…

bel haar even op, en zorg dat je er voor haar bent? kom op, mijn vader is ook overleden en mijn vriendinnen hebben oook niet ingestudeert wat ze gingen zeggen. ze waren er allemaal voor me, en ik weet nu precies wie echt vrienden zijn.

Condoleren, een knuffel geven en vragen hoe het gaat enzo, en inderdaad of ze het erover wil hebben.
Trouwens, niet bang zijn om iets te zeggen waardoor ze gaat huilen, huilen doet ze toch wel als dat nodig is, laat haar dan even lekker uithuilen en geef haar een dikke knuffel.

Dit. Als ze over wilt praten, dan laat ze dat zelf merken.
Dat kan morgen zijn, of over een maand of een half jaar.

Ik zou wel vragen of je haar een knuffel mag geven. Na het overlijden van mijn moeder wilde ik door niemand aangeraakt worden.

Dank u al voor de talrijke reactie’s :wink:
Ze hebben me al een beetje geholpen
ik kan wel niet naar begrafenis wnt het is tijdens school en mag niet van ouders :frowning_face:

Wtf? Je mag niet naar de begrafenis?
Heeft je vriendin aan je gevraagd of je wilde komen?

Ik zou dan alsnog gaan, en echt woedend zijn op m’n ouders.
Hebben ze geen respect ofzo? Jezus…