Vriendin snijdt zichzelf..

Een vriendin van me heeft me vandaag verteld dat ze zichzelf snijdt.
Natuurlijk heb ik gezegd dat ik er altijd voor haar zal zijn als ze het moeilijk heeft, maar ik weet niet zo goed wat ik voor haar kan doen.
Ik ben nooit zo goed in dit soort dingen, omdat ik heel bang ben dat ik iets verkeerd zeg.
Heeft iemand van jullie ook zoiets meegemaakt? En wat hebben jullie toen gedaan?

Eerst zelf uitzoeken waarom/hoevaak (en of het misschien niet een beetje aandachts trekken is), en daarna vertellen aan bijv. een vertrouwens persoon die je verder kan helpen.

ik zou het niet weten
UP

Nee je moet het niet tegen andere mensen gaan vertellen, als ze dat wil doet ze het zelf wel.
Wat mij altijd heeft geholpen is praten, praten en praten.

Ik zou vragen waarom ze het doet,
en proberen te laten stoppen
ofso?

up.

Ik denk dat je vooral met haar moet gaan praten. Vertel het vooral niet tegen andere, je moet denk ik al blij zijn dat ze het jou heeft verteld.

Iig niet vertellen aan haar ouders, ze heeft t jou in vertrouwen vertelt, en vergeeft 't je vast nooit als je ‘t aan haar ouders vertelt. (been there, ik haat die mens nog altijd. :pensive:’)

Ik denk, het feit dat ze het aan jou kon vertellen, haar al heel wat geholpen heeft. Misschien moet je haar ook vertellen dat je soms niet goed weet wat zeggen, dat doe ik altijd, als vrienden met moeilijke dingen naar me toe komen, alvast zeggen dat ik niet altijd zal weten wat te zeggen, maar dat ik wel altijd wil luisteren, en helpen waar kan. Want ze verwacht heus niet van jou dat je haar problemen oplost.

bij de mensen die ik kende stopte dat vanzelf altijd… Praat veel met dr, dat kan ook een goede uitlaatklep voor haar zijn.

Sowieso als eerste zeggen dat je super trots op haar bent dat ze het verteld heeft! Dit zal namelijk al een super moeilijke / grote stap voor haar geweest zijn.
En inderdaad, vertel het niet tegen je ouders.
En verder ben ik het eens met Vlientje. :3