Vriendin snijdt zichzelf en is pro-ana

Hallo,

Wij hebben een vriendin waarmee het de laatste tijd niet echt goed gaat.
Ze doet aan pro-ana en ze snijdt zichzelf .
Hebben jullie misschien tips om haar te helpen?
We dachten eraan om met haar ouders te praten, maar is dit wel verstandig?

xx

Je moet juist met haar ouders gaan praten! En echt professionele hulp zoeken, voordat het te laat is.

Ik denk alleen dat je vriendin je niet in dank af gaat nemen.

Oke ik voel me heel dom nu maar wat is pro-anna

Zie dit maar als een UP:D

XX(L)

Soms kan het juist verergeren als je ouders het weten, geloof me.

Ik zou oppassen met wat je ook gaat doen en wel haar toestemming hebben.

PRAAT NIET MET HAAR OUDERS ZONDER DAT ZE HET WEET
Dan praat ze de rest van haar leven niet meer met jullie.
Praat eerst met haar, hoelang doet ze het, hoe voelt ze zich erbij, laat weten dat je er voor haar bent en dat ze je altijd kan bereiken. Dat is meestal al voldoende.
Dwing haar tot niets! Ze moet de stappen allemaal zelf nemen en er ook zelf achter staan anders gaat het gewoon niet lukken. Als ZIJ hulp wil moet je haar steunen. Wil ze dit niet, dan kan je alleen een goede vriendin voor haar zijn en haar zoveel mogelijk steunen en haar misschien met ‘lotgenoten’ ik contact brengen (internetsite’s of something like that, niet te dichtbij). Weet ze niet wat ze wil, dan kan je een beetje op haar inpraten dat het goed is om bijvoorbeeld eerst met een aardige leraar/lerares te praten die je volledig vertrouwt maar dwing haar niet! Dan wordt het alleen maar erger…

ff van internet geplukt ;
pro-ana’s zien anorexia niet als ziekte maar als lifestyle.

ik zou NIET zomaar naar haar ouders toegaan. Het gaat er namelijk in principe niet om dat ze zich uithongert en zich snijdt, maar omdat ze verschrikkelijk ongelukkig en heel onzeker is. Als je naar haar ouders toegaat houdt ze daar heel misschien mee op, maar dan is ze nog steeds ongelukkig! ik zou gewoon proberen haar zelfvertrouwen op te krikken en haar proberen te helpen om niet ongelukkig te zijn.

Weet zij trouwens dat jij het weet?

Confronteer eerst haarzelf ermee, en kijk hoe ze reageert, daarna kan je altijd nog met haar ouders praten…

Okee, ik had precies hetzelfde, ik had een hele goede vrienden, we hadden een soort vriendengroep en op een gegeven moment begon dat meisje, M, een beetje raar te doen enzo en ze kwam met een heleboel vage excuses over rare ziektes enzo Nou ja, op een gegeven moment kwam het dus uit allemaal dat ze anorexia had en zichzelf ook regelmatig pijn deed en wat je sowieso niet moet doen is haar dwingen om dingen te doen, dan keert ze zich sowieso tegen je.

Verder kun je eigenlijk zelf niet veel doen, alleen een pro kan haar echt helpen, jij kan haar alleen steunen en met haar praten.

het beste is hulp gaan zoeken bij ouders of proffecionele hulp
mijn vriendin sneed zich ook 2 jaar terug…
we hebben het uit ongerustheid tegen de mentor gezegt…
soms kan ze het ons nog steeds niet vergeven…
ze was heel boos!

Je doet toch niet aan pro-ana, maar je bent toch pro-ana?

XD

Schrijf haar ouders een anonieme brief!
En daarin zet wat er aan de hand is met die vriendin van je.
Zo ben je er zelf niet bij betrokken.

Dat zou alleen maar lulliger zijn, dan staat ze er helemaaal alleen voor.
Moet er niet aan denken dat mijn vriendinnen dat bij mij zouden doen, dan zou ik ze echt nooit meer aankijken! :astonished:

Praat eerst met haar. Zeg dat je haar wilt helpen en dat ze het aan haar ouders moet vertellen, dat jij het anders doet. Zeg er dan gewoon bij dat je het doet om haar te helpen en niet om gemeen te zijn, omdat je het niet leuk vind om haar zo te zien en dat je wilt dat ze beter wordt. Als ze het niet begrijpt is het jammer, maar het is belangrijk dat je ingrijpt.

[i] dat ge pro- ana gedoe! ik ben zo boos op de mensen die zo’n site op hebben gericht! ik verloor een hele goede vriendin aan anorexia, ze is in 2007 overleden.
zij zat ook op pro ana dingetjes etc, ik vind dat echt zo erg.
iig strefen haar ouders er nu naar om zoveel mogelijk sites op te heffen, mede die op hyves etc.

ot : het gaat sneller dan je denkt met anorexia,
je moet inderdaad haar ouders inschakelen, voordat ze helemaal in het anorexia gebeuren rolt, en dan kan het wel eens goed misgaan! [/i]