vriendin snijdt zich, wat nou?

Een van mijn beste vriendinnen ( X ) snijdt zich zelf. X is een hele lieve meid, maar bij haar thuis gaat het helemaal niet goed.
ze is de jongste thuis & dr broer en zus zijn al op kamers. Haar ouders willen misschien wel gaan scheiden, & die vader komt soms dronken thuis.
Ook zaten haar ouders er over na te denken om voor een jaar naar Italie te gaan, X moest dan natuurlijk mee.
Maar dan ze ze het 3e schooljaar missen.

Door al die dingen is ze zichzelf gaan snijden.
Ik ben de enige die het weet en ik weet niet wat ik moet doen.

Hebben jullie tips of ervaringen?

Misschien iemand van school, mentor of iets, erbij halen.

Mentor er bij halen of samen met haar naar een vertrouwenspersoon op school? :slightly_smiling_face:

Naar haar mentor gaan, en er gewoon zoveel mogelijk voor haar zijn.

Ik denk niet dat je veel kúnt doen. Het is haar keus en ze moet dus ook zelf tot inzicht komen dat ze ermee moet stoppen. Je kunt wel met haar gaan praten erover, wanneer ze is begonnen, hoelang het bezig is, maar vooral waar het précies vandaan komt, wat is het moment dat ze zichzelf wil gaan snijden? wat voelt ze dan op dat moment? of het iets is dat ze zichzelf dan kut voelt of zich schuldig voelt om iets etc.

Ik zie dat heel veel zeggen : naar haar mentor gaan. Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jullie op school zit, maar bij mij op school is het echt en zooitje ongeregeld dus ik ken mijn eigen mentor niet eens + ik het ook niet echt fijn zou vinden als ik zoiets persoonlijks aan iemand van school even zou moeten vertellen en ik weet ook niet of je er dan iets mee op schiet…

Gelijk hulp zoeken, probeer dit niet alleen op te lossen, maar zoek hulp. Hoogst waarschijnlijk vind ze dit helemaal niet leuk, maar anders word het steeds erger…

Juist niet naar een mentor gaan, daar wordt ze denk ik alleen maar boos om. Vraag ernaar, vertel haar hoe jij erover denkt en dat je je zorgen maakt. En als zij het wilt kun je sámen naar een mentor gaan.

Ahh, wees er voor haar, ga een keer samen iets drinken en laat haar uithuilen bij jou… misschien werkt! Ik had ook niet zo’n makkelijke jeugd maar ik heb er heel veel over gepraat en toen ging het weer beter met me… PS: Ik had een boekje waar ik alles over in moet schrijven die mijn vertrouwenspersoon op school dan las en er met mij over praatte en waar ik uit kon huilen, soms was dat moeilijk bij men moeder… Maar ik ben er wel heel veel sterker uitgekomen!!! Sterkte x

Ga naar een leraar, een vertrouwenspersoon of een andere volwassene die jij en je vriendin vertrouwen. Ook al zal ze het zelf waarschijnlijk helemaal niet leuk vinden, het is echt beter. Geloof me, heb hier ervaring mee…
Probeer het niet zelf op te lossen, want dat is echt heel erg moeilijk.
En praat er met haar over, wees er voor haar.
Succes en sterkte ermee…

Dit.

Ja precies. Mijn toenmalig liefje heeft 't aan mijn moeder verteld waardoor ik verplicht moest stoppen & therefore wil ik het nu af en toe nog steeds. Je kan gewoon een goeie vriendin zijn waar ze kan tegen praten en hopen dat ze dat in the end fijner gaat vinden dan dat snijden!!

Heel erg bedankt meiden. x