Heee iedereeen,
zoals de titel al zegt: een vriendin van mij (die ik altijd als mijn beste vriendin beschouwde) past totaal niet meer bij mij. We zijn allebei veel veranderd de laatste jaren en ik merk dat we niets meer gemeen hebben. Soms zitten we gewoon zwijgend naast elkaar, omdat we niets hebben om samen over te praten.
Ik heb veel mooie momenten met haar gehad, maar de laatste tijd geeft zij me een heel ongelukkig gevoel. Ze is zelf heel onzeker en projecteert dat op mij door mij het gevoel te geven dat ik saai ben of ze zet me voor gek bij andere vriendinnen.
Het liefst zou ik deze vriendschap laten verwateren, maar het probleem is dat we beide deel uitmaken van dezelfde vriendengroep. Moet ik met de andere meiden bespreken hoe ze zich tegenover mij gedraagt (tegen de andere doet ze wel aardig) of moet ik er niets over zeggen? En hoe moet ik die vriendschap laten verwateren?
ik zou er niet met de anderen hierover praten… dan komt er echt snel ruzie en dat zou zonde zijn van de hele vriendengroep! als ze nog eens iets stoms zegt over jou tegen je andere vriendinnen kun je wel tegen haar zeggen dat je het echt niet leuk vindt. en als ze gemene dingen blijft zeggen gaan andere vast ook wel inzien dat ze niet echt aardig is en hun vriendschap misschien niet verdient. xx
Nee, je moet dit met haar uitpraten. Soms verwaterd een vriendschap, en weet je van jezelf dat het nooit meer het oude kan worden. Maar als je besluit om het met haar ‘uit te maken’, is het wel zo fair te vertellen waarom. Waarschijnlijk denkt ze hetzelfde, of wil ze er juist aan werken. Stap in de eerste instantie op haar af, voor je je hele groep erbij betrekt.
Bedankt voor jullie reacties! Ik weet dat het niet goed is om de hele vriendengroep erbij te betrekken, dus dat ga ik dan ook niet doen. Misschien dat ik er het er wel met één vriendin over ga hebben, gewoon omdat ik het wel kwijt wil, maar dan wel op een normale manier. Ik ga geen negatieve verhalen over haar rondvertellen. Toch vind ik het heel moeilijk om het er met haarzelf over te hebben. Ik weet bijna zeker dat ze boos wordt…
Ik heb dat ook met een vriendin we hadden een paar jaar terug ruzie gehad en 2 jaar niet gesproken erna weer eens afgesproken en het is echt niet meer hetzelfde. Echt zonde eigenlijk ik ken haar al sinds ik een baby was.
Zou het met haar uitpraten als jullie allebei dat gevoel hebben kunnen jullie beter besluiten geen echte vriendinnen meer te zijn.
Maar wel gewoon aardig tegen elkaar blijven doen als jullie met de vriendinnengroep afspreken.
Als je het met een iemand bespreekt, is de kans groot dat de rest er achter komt. Ik snap dat je het liever niet met de betreffende persoon bespreekt, maar je maakt haar alleen maar bozer door het achter haar rug om te doen. En wat heb je te verliezen als je het zegt?
Ik heb er toch met een vriendin uit de groep over gepraat en zij begreep precies wat ik bedoelde. Ik accepteer nu gewoon dat ik met die ene vriendin nooit meer zo goed bevriend zal zijn en dat we te verschillend zijn om het ooit ergens over eens te zijn. Vandaag werd ze zelfs chagrijnig omdat ik niet van dezelfde smaak ijs houd al zij… (ja is ze soms erg kinderachtig) Dus ik ga verlopig niet met haar praten, misschien over een paar weken. Nu ziet ze me nog als bff, ik denk dat we beter eerst wat afstand kunnen nemen voordat ik met haar ga praten.
Bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk, ik ga gewoon wat afstand nemen, dan merkt ze vanzelf wel dat onze vriendschap niet meer hetzelfde is al vroeger en gaat ze misschien ook wel nadenken over haar eigen gedrag. Ik ga het met mijn andere vriendinnen waarschijnlijk niet bespreken, maar ik heb wel het geluk dat ik veel beter in de groep lig. Komt het er op aan, dan zouden ze allemaal mijn kant kiezen… Die ene vriendin is nu al andere vrienden aan het zoeken en dat gaat hen vast wel opvallen.
Je hebt helemaal gelijk. Laatst deed ze ontzettend lullig tegen me en toen zei ik dat ze me gekwetst had en dat het heel onaardig van haar was. Ze wist niet wat ze moest zeggen, want normaal zeg ik nooit eerlijk dat ik haar gedrag niet leuk vind.
Ok, zo is het afgelopen: Ik negeerde die ene vriendin een beetje en als we praatte werd het een beetje ruzie. Uiteindelijk hoorde ik van een andere vriendin, dat ze het niet leuk vond dat ik haar negeerde. Ik heb er verder niet meer met haar over gepraat. Ze begon opeens weer aardig te doen, de boodschap was dus duidelijk voor haar. We gaan nu weer goed met elkaar om, maar er is nu wel een afstand tussen ons en dat vind ik fijn. We kunnen nu allebei onze eigen kant op gaan, maar gaan nog wel goed met elkaar om. Dus alles is goed gekomen, voor ons allebei
Ik zei dus dat het goed was afgelopen, maar dit probleem laat zich blijkbaar niet zo snel oplossen. Die vriendin heeft blijkbaar de boodschap niet begrepen en doet alsof er helemaal niets veranderd is tussen ons. Mijn andere vriendinnen zijn ook achtere haar “minder leuke” kant gekomen en die willen haar niet mee hebben op vakantie en ik deel die mening. Maar ik voel me vaak erg slecht omdat haar leven misschien totaal veranderd als ik niet meer zoveel met haar omga. Ben ik nu een slecht mens?