Vriendin of toch niet zo'n goede vriendin?

Hoi meiden!

Ik zal een beetje uitleggen van hoe en wat, sorry voor het lange verhaal, maar dan kan ik een beetje uitleggen!

Ik heb een vriendin, waar ik al een aantal jaren vriendinnen mee ben.
Mijn zus is in de afgelopen 2jaar ook redelijk vriendinnen met haar geworden.

Deze vriendin van ons ( ik noem haar ff S ) heeft nu al een paar keer een miskraam gehad, en zat hier ook heel erg mee. Ik heb al die tijd geprobeerd er voor haar te zijn, ben zelfs mee geweest naar het ziekenhuis met haar en heb heel vaak met haar afgesproken.

Mijn zus hetzelfde, is er ook voor haar geweest en heeft ook gezegd tegen haar dat als er iets is mag ze altijd bellen op appen etc… alleen een ‘‘echte’’ reactie terug hebben wij nooit gehad.

Ze vertelde dat ze niks meer wou horen over zwangerschappen, baby’s en alles waar daar maar mee te maken heeft. Iedereen in haar FB lijst die iets met kinderen of baby / zwanger zijn of FB had staan heeft ze verwijderd. Want dat gaf volgens haar ‘‘te veel stress’’ en ‘‘dacht ze er teveel aan’’. Terwijl het al een half jaar geleden was toen ze de laatste miskraam had gehad. ( Mn zus en ik vinden dat ze geobsedeerd is door zwanger worden )

Nu was mijn zus rond de kerst zwanger alleen werd het een miskraam, en durfde ze dit eigenlijk niet te vertellen aan S, omdat zij dus zo fel reageerde dat ze er niks meer over wou horen. Dus mijn zus heeft haar dit uiteindelijk toch wel verteld, een maand later. En S reageerde echt heel kortaf met: Oh, hoelang weetje dit al dan? En: Hoeveel week was je toen al?
( I.p.v. begripvol te reageren )
Nu was mn zus opnieuw zwanger geraakt, dus helemaal blij! En S reageerde daarop: Eigenlijk wil ik niks meer horen over daarover want ik ben ook bezig met een nieuwe zwangerschap en als ik er teveel over hoor geeft dit stress, en omdat wij nu 4 miskramen hebben gehad kan ik niet oprecht blij zijn voor een ander haar zwangerschap.

Nu zeiden mn zus en ik tegen elkaar van oke, ze zit er natuurlijk nog steeds mee, alleen die miskramen van S waren toen al een half jaar geleden… Dus eigenlijk vond mn zus wel dat ze er wat van mocht zeggen en zei dus ook dat ze het raar vind dat S zo apart en kortaf reageerde en zo bot. Alsof mijn zus niet zwanger mag zijn. Alleen omdat S niet zwanger kon raken, mag blijkbaar niemand dat meer?
Een heel verhaal heeft mn zus gestuurd naar S met wat ze vind en hoe ze erover denkt en hoe ze tegen de vriendschap aan kijkt etc.

Elke berichtje kreeg ze geen reactie op. Mn zus werd compleet genegeerd door S, en ze reageerde pas een dag zelfs 2 dagen later terug. Heel vreemd… niet echt hoe een vriendin hoort te reageren.

Alleen nu hoorde ik dus ook opeens niks meer van haar! Ik hoorde zelfs van mijn zus dat S weer zwanger is. En een week later kreeg ik pas een app van S met Hee ik heb leuk nieuws ik ben zwanger etc… met een echo foto.
Dus ik reageerde alsof ik het nog niet wist, gewoon leuk terug met goh wat leuk zeg, en hoelang al en stelde wat vragen etc… En toen heb ik dus gezegd dat het tot de 16e week nog risicovol kan zijn dus rustig aan doen etc.

En toen kreeg ik nog hele verhalen over haar zwangerschap etc. Maar op een gegeven moment wou ik haar ook wel graag dingen vertellen over mezelf omdat ik net een nieuwe relatie heb, maar een vraag van haar aan mij met hoe het met mij gaat en mn vriend kon er niet vanaf dus ik had eigenlijk op een gegeven moment geen zin meer om te reageren.

Dus hoorde ik gewoon 3 week lang niks meer van haar, en post ze regelmatig statussen op FB over haar zwangerschap, echo foto’s, buik foto’s enzovoort… I.p.v. dat ze dit deelt met een vriendin, deelt ze het liever met vreemden op FB. Dus ik heb hier wat van gezegd, en kwam het erop neer dat ze mijn niks meer verteld via de app omdat ik volgens haar had ik niet blij genoeg gereageerd toen ze vertelde over haar zwangerschap omdat ik had gezegd dat het tot de 16e week nog risicovol kan zijn. En dit vond ze overkomen als: ‘‘Dat ze dan maar niet blij mag zijn’’ En zei ze heel kinderachtig: En je reageert ook niet op mijn FB statussen dus waarop zou ik je dan wel erover appen. Blijkbaar vind ik het dan niet interessant genoeg volgens haar ( alsof alles om FB draait, en ‘’ wie niet reageert op mijn FB is stom ‘’ ? )

Dit is natuurlijk belachelijk en daar heb ik ook wat van gezegd, en heb dus gezegd dat ze best wel een keer interesse mag tonen in een ander, in een vriendin. Maar dit komt op een of andere manier niet ‘‘aan’’ bij haar. Ze reageerde heel kinderachtig met: Maar jij hebt ook niet gereageerd op mijn FB berichtjes over de zwangerschap.
Toen heb ik gezegd: Zoiets hoor je te delen met een vriendin, persoonlijk, en niet met vreemden op FB. En dat zij het dus niet ziet als een vriendschap blijkbaar, want het delen via FB vind ze belangrijker dan het delen met een vriendin.
En dat ik wel geïnteresseerd ben in haar zwangerschap. Maar hier heb ik geen reactie meer op gehad.

Nu vraag ik mij af: Is S wel zo’n goede vriendin, of ziet zij mij en mn zus gewoon als ‘‘2 meiden waar ik af en toe wat mee afspreek als ik me verveel, maar nu ik zwanger ben heb ik weer genoeg om handen dus boeien jullie mij niet meer’’.

:cold_sweat:

Ik weet niet hoe ze jullie ziet, maar ik zal niet met haar bevriend willen zijn. Het lijkt alsof het alleen om haar draait. Jullie houden wel erg veel rekening met haar. Opzich niks mís mee, maar het is geven en nemen.

Nou precies! Het is geven en nemen en zij ‘‘neemt’’ alleen maar.

En inderdaad alles draait telkens alleen maar om haar. En dit heb ik letterlijk zo tegen haar gezegd, en toen reageerde ze dat ze wel een keertje aan mij heeft gevraagd hoe het met me gaat en met mn vriend. Nou woow 1 keertje, één keertje :flushed: applaus…
Mn zus denk er net zo over… die zegt ook al; niks meer aan doen. Wij zijn namelijk de enige 2 met wie zij omgaat ze heeft verder geen vriendinnen. Ze neemt blijkbaar genoegen met FB vrienden. Maar op den duur zal ze het wel merken, dat dat geen echte vrienden zijn. En wij waren dat wel. Maarja dan is het te laat… ik ben er bijna klaar mee, ik vind het gewoon heel erg jammer en verbreek liever de ‘‘vriendschap’’ niet maar je moet geen moeite doen voor iemand die geen moeite doet voor jou… toch? :cold_sweat:

Gewoon mee kappen, zij is alleen maar verspilde energie.

Hmm, inderdaad. :frowning_face:

Wat een raar wijf.