Vriendin met zm gedachten

Hooii meiden, ik besloot om dit topic te maken omdat ik me erge zorgen maak om een van mijn beste vriendinnen en ik jullie advies wil.

Nou, gister was er dus een vragenrondje op whatsapp, waar je dus allemaal vragen moet beantwoorden enzo. Toen antwoordde mijn vriendin, laten we haar M noemen, op een vraag waaruit blijkt dat ze verslaafd was (roken, alcohol, drugs) en ze meerdere zelfmoordpogingen heeft gedaan.
Ze vertelde me dat ze een moeilijke jeugd heeft gehad met ook al één zelfmoord in haar familie. Ze is altijd al gepest (ze is wat dikker dan andere mensen, kan ze niks aan doen is namelijk een ziekte) en ze haat zichzelf en ze is erg onzeker.
Ook vertelde ze me dat ze zichzelf snijdt, al sinds groep 8. (Ik zit in de eerste, M in de tweede)
Haar ouders mishandelen haar en zelf zegt ze wel dat jeugdzorg elke 2 dagen bij hun komt.
Ze heeft een veel te negatief zelfbeeld en ze zegt dat het beter is zonder haar, en dat iedereen er wel weer overheen komt als ze eventueel zelfmoord pleegt. Ook heeft ze echt een depressie.
Ze heeft tegen me verteld dat ik dat tegen NIEMAND mag vertellen…
Ik heb het vandaag toch tegen mijn mentor verteld, en die zei dat hij het met de zorgcoördinator ging bespreken.
Ik voel me nu zo schuldig dat ik het toch heb verteld aan iemand, en ik ben echt heel bang dat ik haar als vriendin kwijtraak…

Wat denken jullie ervan? Wat moet ik nog verder doen? Is het goed wat ik heb gedaan of niet? Ik wil haar namelijk niet kwijt…

Alvast bedankt voor het lezen en eventuele tips!

BTW, ik ben 13 en M is 14.

het is goed wat je hebt gedaan, ookal gaat je vriendin het zeker weten niet leuk vinden…en ze kan boos op je worden…maar et is goed dat je het hebt vertelt, anders zou het te laat kunnen zijn…je kunt nu niks meer doen, behalve afwachten denk ik, of je vertelt het haar.

Fijn dat je vind dat ik het goede heb gedaan, ik voel me namelijk best schuldig. Ja ik heb meerdere keren overwogen om het haar te vertellen, maar ik ben gewoon zo bang voor haar antwoord aangezien ze echt mn beste vriendin is…

Ja je kunt hier inderdaad een vriendin door kwijt raken, maar wat heb je liever. Je kunt haar nu kwijtraken omdat je het tegen iemand hebt verteld en ze daarom boos is, maar dan wordt ze wel geholpen. Je kunt haar ook kwijt raken omdat ze zichzelf straks voor een trein gooit.

Dus je hebt absoluut de goede keuze gemaakt.

Ik heb inderdaad liever haar als vriendin kwijtraken dan haar als persoon kwijtraken…
En dankjewel!

ik heb even een nieuw account aangemaakt om hier op te reageren.
je hebt zeker iets goeds gedaan, daar moet je niet over twijfelen.
ik heb ongeveer hetzelfde gehad, alleen zijn wij iets ouder.
mijn vriendin heeft na heel veel moeite mij in het vertrouwen genomen dat ze zm wilde plegen. ik heb heel veel met haar gepraat, en uiteindelijk samen met haar een mail geschreven aan een vertrouwenspersoon bij ons op school. ik ben nog steeds heel blij dat ik dat toen heb gedaan, maar het heeft verder niet veel geholpen. het gaat ondertussen iets beter met dr, maar nog steeds niet top.
als je vragen hebt, mag je me altijd noten.

ik denk dat je verder duidelijk aan dr moet laten merken dat je om haar geeft en hoeveel pijn het jou, en heel veel anderen, zou doen als ze ervoor kiest om een einde van haar leven te maken. laat merken dat ze je beste vriendin is, geef speciale kadotjes bijvoorbeeld, (maak een doosje met allemaal leuke dingen over haar, maar ‘open when’ enveloppen of zoiets).
je moet even kijken hoe het verder loopt, je mag me altijd noten.
succes en vertrouw op jezelf! :sob::muscle:

Goede keuze heb je gemaakt!
Ik herken mezelf in een aantal punten, dus kan het ook wel een beetje vanuit haar oogpunt begrijpen. Als je zulke dingen in je hoofd hebt en mee maakt wil je het liefste dat niemand het weet, omdat je er geen grip op hebt.
Ook kan je haar niet echt helpen, behalve door er voor haar te zijn als ze het nodig heeft. Het is top dat je het aan je mentor verteld hebt, die kan er veel meer mee dan dat jij kan, al zal het bij haar niet heel veel beter gaan (qua zelfwaarde, suicidale gedachtes en dergelijke) als zij er niet zelf vanaf wil en zelf geholpen wil worden. Ze kan nu wel sneller geholpen worden dan zonder dat je het hebt verteld.

Veel sterkte!

Anoniempje666 en Lux, super bedankt voor jullie reacties!

Het is een goede keuze om een volwassene te laten helpen
zelf heb ik ook al een vriendin met zulke problemen gehad
het beste wat jij kan doen is er altijd voor haar zijn en haar blijven steunen
je zegt ook dat ze weinig zelfvertrouwen heeft, geef haar vaak complimentjes over haar uiterlijk ofzo
Je kan ook zorgen dat ze plezier heeft bv samen gaan shoppen, bowlingen,… dat ze haar problemen even vergeet

Succes!

je hebt zeker en vast de juiste keuze gemaakt!
verder kun je proberen om op haar in te praten, haar wat beter te laten voelen etc.
Misschien kan je voorstellen dat ze naar de zelfmoordlijn belt? Of jij kan naar hen bellen met de vraag wat je nog meer kan doen. Zij weten vast wel iets om jullie te helpen.
Sterkte meid :sob::muscle:

Oh bah!!! Dit is het beste wat je kon doen meid voel je niet schuldig!! Sterkte xxxx :sob::muscle:

Goedgedaan meisje, sterkte! :sob::muscle:

Ze is er achter gekomen, ze was wel boos (begrijp ik volkomen). Ik heb uitgelegd dat ik het echt alleen maar deed in haar belang.
Gelukkig begreep ze dat wel gewoon. Ze zei dat ze onze vriendschap nevernooit kwijt wil godzijdank