vriendin met zelfmoordneigingen

ik heb een vriendin waarvan we denken dat ze zelfmoord wil plegen…
hoe kan ik erachter komen of ze dat inderdaad van plan is en haar tegenhouden?
M’n vriendinnen en ik hebben sowieso het gevoel dat iemand ons binnekort gaat verlaten, maar we weten niet wie. We denken dat t dat meisje is aangezien ze zichzelf snijdt, niet meer met ons om kan gaan en nu met andere omgaat die ze eigenlijk niet mag en eenzaam is (ongeluk in de liefde…)
Help?

Praten met haar? Je kan niet echt veel doen als ze niet eens meer met jullie om gaat. Als je je echt zorgen maakt, dan kan je ook iemand die close is met haar benaderen om mee te praten.

Verder zou ik het ook niet weten

met der ouders praten als met haar praten niet lukt …

succes !

met wie ze nu om gaat wil niets met ons te maken hebben en de enigste van ons wat nog met haar om gaat zou het niet heel erg vinden als ze er niet meer is…
ik wil proberen met haar te praten maar ik zie haar niet meer voor donderdag en we zijn bang dat ze donderdag, ze gaat alleen naar huis langs het treinstation om 12 uur waar nog treinen komen, zelfmoord gaat plegen…

Waar haal je het vandaan dat ze zelfmoord wil plegen? Iemand die in zichzelf snijdt heeft volgens mij niet altijd het idee zelfmoord te willen plegen en iedereen heeft wel eens een dip, dat hoeft nog niks te zeggen. Er moet echt een duidelijke reden voor zijn wil jij zelfmoord plegen, en een beetje eenzaam zijn is daar echt niet altijd de reden voor.
Je zegt dat ze ongelukkig is in de liefde, maar hoe oud is ze eigenlijk? Een paar keer een gebroken hart krijgen is niet leuk, maar 't is nog niet het einde van de wereld.
En waarom mag ze niet meer met jullie omgaan…?
Praat met je vriendin!

Jaa ga mee of daar naar toe als je dat denkt! Echt serieus, m’n nicht waar ik altijd mee om ging heeft 2 weken zelfmoord gepleegd gewoon ineens, niemand had dat verwacht.
maar als je denkt dat ze dat wil doen ga er mee praten en doe alles eraan om dat tegen te houden, vraag bijvoorbeeld wat er aan de hand is. En je kunt ook beter vragen of ze zelfmoord wil plegen, want dan moet ze er wel over praten. Zeg ook dat je haar kan helpen en doe er alles aan om dat tegen te gaan. En dat meisje wat zegt dat ze het niet zo erg zou vinden als ze er niet meer is dat vind ik echt een bitch. Ik heb wel geleerd dat je niet moet spotten met zelfmoord en het serieus moet nemen als je denkt dat iemand dat gaat doen. M’n nicht had ook met een paar ‘vrienden’ gepraat en gezegd dat ze zelfmoord wilde plegen, kreeg ze terug: Ja doe dan, dat doe je toch niet. Dus je moet het wel echt serieus nemen. Bel haar anders op, of vraag dat meisje wat nu zegt dat ze dat niet erg zal vinden om nog eens met haar te praten en zeg daar dan bij dat ze het serieus moet nemen. Je moet er echt alles aan doen om dat te voorkomen, ik weet echt hoe verschrikkelijk het is voor de familie en nog veel meer mensen. Succes!

twee vriendinnen van me hebben wat met elkaar en ze wil het accepteren maar het lukt haar gewoon niet hoe graag ze het ook wilt…
we hebben met z’n alle t gevoel dat er binnen 4 weken ons iemand gaat verlaten en als we allemaal dat gevoel hebben is de kans klein dat t toevallig is…
als we met haar gaan praten moet ze steeds gaan, terwijl ze ons dan gewoon blokt… ze kan gewoon niet met iemand omgaan die ook met die twee meiden bevriend is…
en ze heeft al eerder zelfmoordneigingen gehad, we zijn bang dat ze die weer heeft…

@ Quantanna
Ik ben het niet met je eens.
Ik heb dit pas nog meegemaakt, er leek helemaal niets aan de hand, ze had veel vriendinnen en was dus niet echt eenzaam. Ook ging het uit met haar vriend dat vond ze verschrikkelijk. Toen is het gebeurd en heeft ze dus zelfmoord gepleegd. Kijk het is erg goed dat je zelf zegt dat het niet het einde van de wereld is, dat vind ik zelf ook niet. Maar dat voelt niet voor iedereen hetzelfde. Er is echt wel iets aan de hand, anders zou ze zichzelf ook niet snijden…

Bij mij heeft laatste iemand in de omgeving zelfmoord gepleegt waarvan ik het ook totaal niet van had verwacht. Een gebroken hart en zich zelf snijdt lijd echt niet tot zelfmoord. Wanneer je dat doet spreek je over een langere periode van rotvoelen, geen uitweg meer zien, laag zelfbeeld en niet meer helder nadenken over wie je pijn doet, waarschijnlijk denk je dan van dat iedereen en blijer van wordt als je er zelf niet meer bent. Ik zou gewoon laten weten dat je er voor haar bent, probeer met haar af te spreken het gezellig te hebben enz en laat merken dat je altijd voor haar klaarstaat en ze je altijd kan bellen. Ik weet ook niet precies hoe je met zoiets om moet gaan als je het denkt… Informeer je ouders anders, vertel ze dat je je druk maakt en kijk of hun een goed advies geven? Wij zijn ook geen psychologen en niemand ons, inclusief jij weten niet wat in haar hoofd omgaat en wanneer je eenzaam bent en ongeluk in de liefde ? Hoe oud is ze ? 15-16-17 jaar ? De ware kom je uiteindelijk vanzelf tegen, er kan ieder moment weer een andere jongen op je pad komen, we zijn nog zo jong, dat ‘geluk in de liefde’ komt echt nog wel , ook bij haar ! en eenzaam ? Waarom neemt ze dan geen contact met jullie op ? Maar goed sorry ik weet eerlijk gezegd echt niet wat je ‘precies’ kan doen. Heel veel sterkte

[i]Iemand in mijn omgeving is depressief, wat kan ik doen?

Als u denkt dat een naaste depressief is kunt u aantal dingen doen. Het belangrijkste advies is: blijf er niet mee zitten. Als u er niet over praat, wordt u zelf onderdeel van het probleem. Leg uw zorgen aan uw naaste uit en vraag of deze met u meegaat naar de huisarts.

Wat als mijn naaste geen hulp aanvaart?
Als uw naaste geen hulp wil, en helaas komt dat nogal eens voor bij mensen met een depressie, ga dan zelf eens met uw huisarts praten. Ook kunt u contact opnemen met het Depressie Centrum (telefonische informatie- & advieslijn (0900-903 90 39, 20 eurocent p/min), bereikbaar op werkdagen van 9.00-17.00 uur

Hulp in geval van crisis
Als u zich ernstig zorgen maakt dat uw naaste zichzelf iets zal aandoen, dient u zeker contact op te nemen met uw huisarts. Als het acuut is en u bang bent dat diegene binnen enkele uren zelfmoord overweegt, bel dan desnoods de politie. Zowel de politie als de huisarts kunnen direct hulp van de crisisdienst inschakelen.

Het is mogelijk om mensen die hulp weigeren toch te helpen. Als iemand een gevaar is voor zichzelf of anderen, kan onder bepaalde voorwaarden een gedwongen opname in een psychiatrisch ziekenhuis plaatsvinden.[/i]

Maar wat ik hier net plakte is nogal heftig, dus als het hier alleen gaat om een ‘‘vaag voorgevoel dat misschien iemand je gaat verlaten’’…

Dus ze is lesbies ? Als ik het goed heb? Ook het ware meisjes komt op haar pad… ze moet het verwerken, proberen los te laten zodat er plaats komt voor een ander persoon die ze zeker weten tegenkomt. Liefdesverdriet heeft ook zijn tijd nodig. En als we met haar praten dan moet ze steeds gaan terwijl ze ons dan blokt ? Als ik het goed begrijp heb je het nu over MSN? Dat is toch geen fatsoenlijke manier van communiceren ! Bel haar op, vraag of ze zin heeft om wat te gaan drinken, of af te spreken en praat dan met haar. In het echt en zelfmoordneigingen, betekent dit dat ze het al eens daadwerkelijk heeft gedaan en in het ziekenhuis beland ? of het dreigen ervan ? of gewoon zoiets hebben van pf ik zie het niet meer zitten dat ze zo na je over komt ? Ik denk dat er meerdere mensen zijn die wanneer zich echt eens rot voelen wel eens denken van pf wat moet ik hier maar het niet daadwerkelijk overwegen. Ik vind je verhaal een beetje onduidelijk maar als je haar echt wilt helpen moet je toch wat meer proberen dan op MSN tegen haar proberen te praten.

Ja het is vaker dat je het niet verwacht van diegene waar het gebeurd… Waarschijnlijk is die persoon waar je het over hebt in zo’n diep dal gekomen nadat het is uit gegaan en waarschijnlijk gedacht dat ze dit niet kon verwerken of misschien wel niemand had om mee te praten ? Het is gewoon lastig om te weten wat er in een andermands hoofd omgaat… maar een vaag voorgevoel en wetnen dat ze zich snijdt (waar topic over gaat) en dan de poging om te praten met haar via msn is werkt natuurlijk ook niet. Ze moeten zeker weten niet doen alsof er niks aan de hand is. Je kan er beter wat proberen aan te doen ook al is het niet 100% zeker en proberen met haar te praten dan dat je maar doet alsof er niks aan de hand is en er toch wat gebeurt en ik geef je ook gelijk met hetgene wat je vertelt.