Vriendin met hoge cijfers.

Hoooi.
Mij vriendin haalt altijd super hoge cijfer 8en en 9ens enzo. (ben wel een beetje jaloers)
Alleen elke keer nadat we een pw hebben gemaakt dan zegt ze dat ze het heeft verknald. En dan heeft ze alsnog een 9. Hoe kan ik tegen haar zeggen dat ik dit niet leuk vind. Want ik haal dan vaak wel een slecht cijfer terwijl ik hartstikke me best doe met leren enzo. Zei zegt ook altijd van ja ik heb niet geleerd enzo. Het is echt niet meer leuk. En toen ik op de fiets tegen haar zei: Ik sta eindelijk geen onvoldoendes meer.Zei ze opeens ik sta maar 4 negens en voor de rest alleen maar 8en en ging ze klagen over dat ze hoger had moeten halen en dat de normering niet goed was.
Ik vind dit echt niet leuk, maar durf het niet tegen haar te zeggen.

Dank als je dit verhaal heb gelezen
xx

Je vriendin loopt gewoon een beetje op te scheppen, de meeste leerlingen die alleen maar 8en of 9ens halen en hier ook zo mee te koop lopen werken hier kei- en keihard voor.
Ik zal gewoon zeggen dat je het niet leuk vind, is helemaal niets raars aan!

Ik herken dit. Ik ben alleen zelf meestal de persoon die de 8´en en 9´ens haalt, en geloof me: het is heel vervelend om te merken dat iedereen jaloers op je is en het niet echt gunt.
Ik ben alleen niet zo dat ik áltijd zeur dat de normering te laag is, dat ik een hoger cijfer zou moeten hebben, maar ik heb nauwelijks onvoldoendes en met een 5.5/6 ben ik meestal niet heel erg tevreden.
Soms is het alleen zo dat ik écht denk dat ik hem niet goed gemaakt heb, maar dan blijkt het dat dat wel zo was. Ik snap dat dat voor jou erg vervelend is, maar daar kan zij (en ik) vaak niets aan doen.

Goed, ik denk dat je dit wel tegen je vriendin kunt zeggen, maar niet op een jaloerse manier. Je kunt wel zeggen: je haalt meestal hogere cijfers, maar ik vind het niet zo leuk als je het constant hebt over je 8, terwijl ik een 4 heb. Na één keer vertellen weet ik wel dat je een goed cijfer hebt.
Dan ziet ze het zelf waarschijnlijk ook in en kan ze er proberen rekening mee te houden. Echte vriendinnen durven dit soort dingen wel tegen elkaar te zeggen. Succes!

Eh ja misschien is ze er gewoon erg trots op? Het is toch jouw probleem dat het jou niet zo makkelijk afgaat als haar?

herkenbaar, waarschijnlijk bedoelt ze er niks mee maar toch is het vervelend, ik heb zelf ook zo’n vriendin en het voelt echt alsof ze het er even extra inwrijft dat zij zo veel beter is dan mij zonder er iets voor te doen.

wat ik ook echt verschrikkelijk vind is wanneer mensen vragen wat heb jij voor je toets? en dan zeg je: een zes en dan zeggen ze goedzo. terwijl de rest van de klas een 8 of hoger heeft. Het geeft me altijd het gevoel alsof ik een kleuter ben die een tekening laat zien aan iemand en dat diegene dan vraagt: “oh wat mooi, uhm wat is het.” waarschijnlijk is dat een slechte vergelijking maar oke.

Het is een kwestie van trots, en voor de topicstarter kan ik me heel goed indenken dat ze hier onzeker van wordt en dit niet leuk meer vindt. Die vriendin mag zich best wat meer inhouden met dit soort opmerkingen als ze weet dat haar vriendin het niet leuk vindt. Natuurlijk hoeft ze niet helemaal haar mond te houden, maar ze kan allicht proberen het wat in te dammen.

Als de TS er niets over durft te zeggen, heeft ze het misschien helemaal niet zo door, dus het probleem ligt wel degelijk ook bij de TS.

Zeg gewoon tegen haar wat je ervan vindt.

Bedankt, ik ga het haar denk morgen vertellen, maar het is ook zo dat ze zich snel gekwetst voelt en ja zij mijn enige eigenlijk echte vriendin is op die school bij mij in de klas

Lol, ik zou nooit een 9 halen. Mijn hoogste cijfer dit jaar is een 8.1 :’)
Wel knap van d’r, maar ze leert dan écht wel.

Dat denk ik ook, maar dan vooral ook zeggen van niet hé.

Oh faal, ik heb wel een 9.8 gehaald op een Duits so’tje :’)

Maar zonder te leren kun je moeilijk 8’en en 9’ens halen :’)

Met wiskunde kun je het nog wel doen, als je tenminste fatsoenlijk oplet en meedoet in de klas. Dan heb je het inzicht namelijk gewoon gekregen. Maar met een vak als Duits ofzo zul je nooit een 9 halen zonder te leren.

Een keer zonder lachen zeggen dat je het écht niet leuk vind om te horen. Ik heb ook een keer tegen een vriendin die altijd maar zeurde dat het zo slecht ging gevraagd of ze alsjeblieft haar mond wilde houden omdat dat gewoon echt niet leuk is als je weet dat zij alsnog een 8 heeft, en jij een 5. Maak er verder geen drama van, want dat is het 't niet waard. Bovendien heeft ze waarschijnlijk zelf niet door dat jij het niet leuk vindt om te horen, dus het enige wat je kan doen is het haar duidelijk maken. Good luck!

Hangt er vanaf wat je met leren bedoelt. Ik hoef alleen 2x alle woordjes door te lezen en ik haal een 9 voor Duits. Het is dan ook een van de vakken waar ik in uitblink, maar ik wil gewoon even zeggen dat het niet altijd intensief 2 uur lang op wrts leren hoeft te zijn. Ik kan bijvoorbeeld ook 3 keer een hele samenvatting van geschiedenis doornemen en dan haal ik met gemak een 8, maar dat is omdat ik goed kan onthouden en bijna nergens voor moet leren.

Herkenbaar :’)

Ow een vriendin van mij had vandaag een twee keer zo hoog cijfer als ik. Ik een 4.7, zij een 9.4. Dat is echt kut :grin:

Precies dit had ik ook vorig jaar, ik weet niet hoe het komt maar dit jaar heeft ze telkens lagere cijfers dan ik… :sunglasses:

Maar zeg er gewoon wat van

Precies dat.
En met het advies ben ik het ook wel eens. ^^
(Ik leer trouwens best wel goed hoor, het komt niet aanwaaien. En ik heb echt altijd een faal-gevoel na mijn proefwerken en so’s, daar kan ik niks aan doen.)