vriendin liegt ziekelijk veel

Ik zit sinds vorig jaar september op theater, daar heb ik I leren kennen. Een meisje wat toen nog in een woongroep woonde (woont nu op zichzelf) Al de eerste theater les heeft ze aan alle nieuwkomers (mij, en 3 andere) verteld wat ze in haar verleden heeft meegemaakt en waarom ze op die woongroep woonde. Ze zou verkracht, mishandeld en misbruikt zijn door familie en vrienden en is daardoor uit huis geplaatst. Wij vonden dit natuurlijk allemaal super erg dat een meisje van 18 al zoveel had meegemaakt. Wel vond ik het een beetje raar dat ze dat de eerste dag al meteen zo makkelijk vertelde. We kende elkaar tenslotte niet. We hebben regelmatig afgesproken waarbij ze mij en andere nog meer afschuwelijke dingen vertelde. Ze vroeg ons regelmatig rekening met haar te houden omdat ze door haar verleden erg beschadigd was en PTSS had (post traumatische stress stoornis). We hebben haar zoveel mogelijk gesteund en geholpen bij alles waar ze ons nodig had. Ook was ze vaak ziek, ze ging erg vaak naar het ziekenhuis en in de afgelopen paar maanden heeft ze er erg veel ziektes bij gekregen waaronder het prikkelbare darm syndroom en nierfalen. Tot op heden vond ik dit natuurlijk verschrikkelijk voor haar maar beetje bij beetje begonnen haar verhalen rare wendingen te krijgen en veel heftiger te worden. Zo is ze 2 maanden terug met ernstige hoofdpijn klachten en verlammingsverschijnselen 's nachts opgenomen in het ziekenhuis, ze had volgens de artsen een beroerte gehad. Dit vond ik wel heel apart voor iemand van 18. Ongeveer een week geleden kreeg ik een apje van I met daarin de vraag of ik haar alsjeblieft zou willen helpen omdat ze ruzie had met 2 meisjes uit haar klas, die hadden haar schijnbaar verteld dat ze hulp moest zoeken omdat ze een psychische ziekte heeft. Ze gaf mij hun nummers en ik heb hun een berichtje gestuurd met de vraag hoe of wat. Ik raakte met die 2 meisjes aan de praat en heb gek genoeg hele goede gesprekken met ze gehad. Hun verhaal was heel anders dan die van I, zij waren al heel erg lang goede vriendinnen van haar maar hebben door de vele leugens van I het contact verbroken. Ze merkte dat het weer niet goed met haar ging en probeerde haar te helpen. I zag dit als een aanval en vandaar dat die ruzie is begonnen. Ze vertelde mij alle leugens die I aan hun heeft wijsgemaakt. Zo vertelde ze aan hun dat haar vader haar moeder had vermoord en haar vader dus vastzat waardoor ze in die woongroep woonde. Dat geloofde ze totdat haar beide(!) ouders bij een informatie avond van school aanwezig waren. Dat verhaal van die beroerte die ze ook aan ons had verteld bleek gelogen te zijn. Ze had 2 dagen na haar beroerte school gebeld met het hele verhaal en zei dat ze heel lang niet zou kunnen komen omdat ze niet goed kon bewegen en zich erg zwak voelde, de arts raadde haar aan om ongeveer 2 maanden vrij te nemen van school zodat ze zou kunnen herstellen. Haar school moest het zwart op wit hebben zodat ze vrijstelling konden aanvragen, ze hebben contact opgezocht met haar behandelend arts maar die wist nergens vanaf. Ze was die avond opgenomen met hoofdpijn, ze hebben daar tests gedaan om een beroerte uit te sluiten. Volgens hun had ze een migraine aanval gehad. School heeft I daarmee geconfronteerd maar ze bleef volhouden dat ze echt een beroerte had gehad. Ook kon ze regelmatig niet naar school komen omdat de beide ouders van haar vriendje kanker hadden en ze met haar vriendje mee moest om hun te steunen. Zijn ouders zijn beide kerngezond, toen haar vriendje achter deze leugen kwam heeft hij het uitgemaakt. Een week nadat hij het had uitgemaakt heeft ze aan iedereen uit haar klas verteld dat ze zwanger was (dat heeft ze 5x eerder gedaan) Ze heeft het ook aan de ouders van haar ex verteld en was in hun bijzijn al namen en kinderwagens aan het uitzoeken. Ze hebben haar verteld dat ze zeker wilde weten of het dit keer echt zo was en wouden graag een zwangerschapstest zien. Dit weigerde ze en een dag later heeft ze een “miskraam” gehad. Ze is toen met zijn ouders naar de eerste hulp gereden, daar werd een echo gemaakt waar ze geen enkel spoor van een zwangerschap of miskraam zagen.

Er komen bijna iedere week wel weer nieuwe verhalen bij en ik weet gewoon niet wat ik moet geloven. Ik geloof heus wel dat ze iets heeft meegemaakt want anders gedraag je je niet zo maar het is gewoon lastig.
Ze heeft niet door dat ze mensen kwetst met zulke leugens.
Ze weet niet dat ik nu op de hoogte ben van alles, ik heb met haar 2 klasgenootjes gesproken, haar ex en zijn ouders (dat zijn goede vrienden van mijn beste vriendin) Ik wil haar niet kwetsen en het liefst helpen maar ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken.
Vertel ik haar dat ik alles weet en dat ze dus niet meer hoeft te doen alsof met het risico dat ze boos op me word en mij ook wegduwt, of laat ik haar door liegen met het risico dat ze zich nog dieper in de problemen werkt?

Klinkt als een pathologische leugenaar (als je dat zo schrijft) en daar kun jij weinig aan veranderen. Ik zou zeggen dat je niet meer gelooft wat ze zegt en het contact verminderen. Met zo’n iemand kun je geen vrienden zijn

Je zegt dat als je haar vertelt dat je alles weet, ze boos op je wordt of je wegduwt, maar is dat terecht? Zij is degene die fout zit! Ik zou waarschijnlijk de vriendschap verbreken denk ik, of inderdaad contact verminderen. Wat heb je aan een vriendschap met iemand die alleen maar liegt, toch?

Wat Falathiel zegt, daar dacht ik ook gelijk aan. Ik zou ook inderdaad het contact langzaam afbouwen want dit is ook niet fijn voor jou. Lullig voor dat meisje, maar je moet jezelf op de eerste plaats zetten hoor!

is dit niet zo iets als drangneurose maar dan de drang om constant dingen te verzinnen? net zoals die “ziekte” waarbij je denkt dat je/je kind ziek is enzo
dan kan ze er zelf weinig aan doen maar jij ook niet

Die vriendin is duidelijk psychisch niet in orde. Het lijkt een beetje op het verhaal van mijn vader, daar heb ik ook een blog over geschreven. Ik wil geen reclame maken ofzo, maar misschien dat dat je iets meer duidelijkheid kan geven.

Eigenlijk kun weinig voor je vriendin doen. Wat ik zou doen als ik jou was, is ook zeggen dat ze hulp moet zoeken, dat is je laatste hoop voor haar. Als ik zoiets tegen mijn vader zei, werd hij heel boos en agressief. Ik weet niet of dat bij haar ook zo is, maar zo niet, dan kun je proberen een afspraak te maken met een psycholoog of psychiater en haar daar dan mee naar toe nemen. Maar als ze niet mee wil werken, kun je haar maar beter met rust laten, want zo kom je zelf nog meer in de ellende, ook al is het zo’n goede vriendin. Soms kun iemand gewoon niet helpen.

Hoop dat je hier iets aan hebt :flushed: [font=Verdana]

Contact afbouwen ja. Ze lijkt me inderdaad een pathologische leugenaar en daar kun je helemaal niks mee.

Het beste wat je kunt doen is denk ik het contact beetje bij beetje verminderen en na een tijd helemaal verbreken. Aan zo een vriendin heb je niks. En zij kan het beste proffesionele hulp gaan zoeken.

Ik vind dat stukje van dat school contact heeft opgenomen met de arts wel heel apart. Een arts mag absoluut niet dat soort informatie geven aan school. En school mag ook niet een arts bellen voor dit soort vragen.

Klopt helemaal wat je zegt, maar ik begijp wel waarom de school contact met het ziekenhuis heeft opgenomen. Blijkbaar gebeurt dit zo vaak dat de leraren ook niet meer weten wat ze ermee moeten. Maar die arts had inderdaad alleen maar moeten bevestigen dat het niet om een beroerte ging. Hij had niet mogen zeggen waarvoor ze er wel was.

Zeggen dat het geen beroerte was hadden ze niet eens mogen doen. Ik snap ook wel dat veel jongeren op school liegen over dingen met hun gezondheid, maar ze hadden echt niet mogen bellen. Daar kunnen ze beide voor aangeklaagd worden.

Neem niet weg dat al die leugens heel erg fout zijn

Dit is zo herkenbaar. Ik ging ook altijd met een meisje om die altijd loog. Ze heeft drie jaar het contact met mij verbroken omdat ze een leugen bedacht had waar ik niet in paste. Want ik was de boosdoener in die leugen. Nu zegt ze tegen iedereen dat ik haar haat en dat ik een bitch ben. Terwijl ik haar nooit en dan ook echt nooit wat heb aangedaan. En het ergste is nog wel dat iedereen haar gelooft.

Aan zulke mensen heb je niks. Ze maken je alleen maar kapot.

De leerplichtambtenaar heeft dat toen gedaan, dat moeten ze altijd doen als iemand vrijstelling wil, je moet toestemming geven dat hun contact met ze opnemen of dat je een door de arts of huisarts ondertekend dossier aan hun laat zien met de bevestiging dat je hebt wat je zegt te hebben.

Ik heb een lange tijd terug ook vrijstelling gehad, iemand van de leerplicht heeft toen via mijn huisarts en met onze toestemming mijn dossier opgevraagd.