Vriendin liegt over alles

Oké, hoi.

Ik heb dus een major problem. Een vriendin van me, die overigens ontzettend lief is, liegt over alles. Maar dan ook echt alles. In mijn ogen gaat het zover dat ik denk dat ze een pathologische leugenaar is.

Voorbeelden:

• Ik ging met haar naar de bios en ze had gratis kaartjes (had ze wel vaker). Het was duidelijk dat ik hiervoor dus niets hoefde te betalen. Een week later krijg ik een bericht dat ze dat geld nog van me krijgt en dat haar moeder zegt dat ze het echt moet hebben. Ze zei zelfs dat ze voor de kaartjes BETAALD had. Naderhand dacht ik dat ik me misschien vergist zou hebben, dus ik checkte mijn berichten nog eens. Nee, er stond duidelijk dat het volledig gratis was. Ik weigerde het geld te geven. De keer daarop dat ik daar thuis kwam, zei haar moeder er niks, maar dan ook helemaal niks over. Ze was hartelijk en gewoon heel vriendelijk. Ik denk dus oprecht dat die vriendin hier over loog.

• Ze liegt over het hebben van een relatie. Dit heeft ze al vaker gedaan. Als ik vraag om een foto laat ze een foto zien van een tumblr jongen (dus een foto van internet). Dit heeft ze al vaker gedaan met verschillende foto’s.

• Tegen andere mensen op school heeft ze gezegd dat ze een hond had en twee zusjes (een tweeling). Ze had ook gezegd dat haar moeder niet haar biologische moeder is. Dit is allemaal niet waar, maar dat weet de rest allemaal niet omdat zij nog nooit bij haar thuis geweest zijn. Ook heeft ze verteld dat ze zwanger was, maar abortus gepleegd heeft.

• Ik ging een keer bij haar slapen en toen zag ik dat ze een ask.fm had. Dit vond ik wel leuk, dus ik vroeg haar gebruikersnaam maar die weigerde ze te zeggen. Dat vond ik sowieso al raar, maar daarna ging ze haar scherm wegdraaien. Op een gegeven moment ging ze naar de wc, dus heb ik gekeken. Toen zag ik dat ze een foto van een tumblr meisje gebruikte. Ze deed overigens ook alsof ze Engels was. Eenmaal thuis heb ik haar (anoniem) een bericht gestuurd, in het Nederlands. Ik had het zo getypt dat ze wel moest weten dat ik het was. Hierin had ik gezet dat ik het niet vond kunnen dat ze zo mensen voorliegt. Ze heeft hier nooit op gereageerd. Toen ik terug ging kijken, had ze haar account gedeactiveerd. Face-to-face heeft ze hier ook nooit iets over gezegd. Een tijd terug ging ik weer kijken en zag ik dat ze weer begonnen was en deze keer met een andere foto.

• Ze liegt ook tegen haar ouders. Ik was onderweg (in de auto) naar haar huis omdat ze mee zou rijden naar een feest. Maar we kwamen langs de McDonalds, daar zag ik haar (duidelijk) staan. Eenmaal bij haar thuis duurde het een halfuur voor ze er was. Wij hebben daar een halfuur op haar staan wachten (ze moest natuurlijk nog terugfietsen). Haar ouders waren boos want het was al zeven uur en ze had niks laten weten. Tegen hen zei ze dat ze haar fietssleutel kwijt was.

De vraag nu is: Wat moet ik hiermee? Heeft iemand anders dit ook (meegemaakt)?
Ik heb geen idee wat ik hiermee aan moet, en of het nog wel nut heeft om er iets van te zeggen. Ze is een heel lief meisje, maar ik weet gewoon niet of er iets aan te doen valt. Of dat ze haar eigen leugens gelooft.

Ik heb er heel veel moeite mee, want wat is waar en wat is niet waar? Ik weet gewoon niet meer wat ik wel en niet moet geloven.

Haar er face to face op aanspreken?
Daarna eventueel ouders inlichten.
Als ze daadwerkelijk pathologisch leugenaar is, kan je daar niks aan veranderen. Therapie werkt toch niet, omdat ze daar toch weer zal liegen. (Ik heb een meisje gekend dat pathologisch leugenaar is, echt heel bizar wat ze allemaal verzon)

Soms doe ik dat ook wel, en dan zeg ik wel van: ‘Hey, hier klopt iets niet.’ Maar dan verzint ze er weer wat omheen en op de een of andere manier zijn het altijd ijzersterke verhalen. Er is van te voren over nagedacht ofzo.

Oh, ja, dankjewel, hier heb ik heel veel aan. Ik weet nooit zo goed hoe ik het moet zeggen, als ik het al wil zeggen. Maar ik zal het de volgende keer dat ik haar zie zeker zeggen! Dit lijkt me iniedergeval iets dat ik face-to-face moet doen.

Ik had het er ook al met mijn vader over gehad en hij zei van: ‘Je kan toch gewoon voor de gezelligheid met haar omgaan, je hoeft niet te geloven wat ze zegt.’ En dat had ik toen gedaan maar ik merk gewoon steeds weer dat ze liegt.

Dus toen had ik het afgekapt, gewoon afstand genomen. Ze ging ook naar een andere school. Vorige week stuurde ze ineens weer een bericht, dus ik dacht: ‘Waarom niet?’
Maar dat was blijkbaar heel naïef. :’)

Ik ken ook iemand die over alles liegt, dus ik weet in wat voor situatie je zit!
Ze heeft duidelijk hulp nodig, want de leugens zullen steeds groter en groter worden. Ik heb verder geen tips, maar veel succes !

Ja, klopt, het is gewoon moeilijk om er iets van te zeggen. Want dalijk is het zo dat ze haar eigen leugens gelooft en het ook echt niet inziet.

Ik heb dit ook gehad!
Ik was het na een tijdje zo zat, dat ik gewoon tegen haar gezegd heb dat ik erachter ben gekomen dat veel dingen die ze zegt niet kloppen. Ik heb geprobeerd om het op een niet-beschuldigende manier te brengen, en zoveel mogelijk vanuit mijzelf te praten. Ook heb ik haar duidelijk gezegd dat ik teleurgesteld in haar ben, en dat ik het lastig vind om haar nu nog te vertrouwen. Zij nam dit goed op, maar ik weet natuurlijk niet of dat bij jouw vriendin ook werkt.

Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me heel erg vervelend. Ik zou het eerst tegen haar zeggen dat je haar heel lief vindt, maar weet dat ze over alles liegt en dat je wilt dat ze dat mindert/daarmee ophoudt. Als dat niet werkt en ze gewoon doorgaat, zou ik toch overwegen om het contact weer te verbreken.

Lastig aan de ene kant denk ik ‘wow want een leugenaar’ en aan de andere kant klinkt ze als een onzekere meid die vanalles doet om goed in de smaak te vallen en zich interessanter voor te doen.

Door te zeggen dat ze geadopteerd is en een tweeling is best ‘apart’ en liegen over een heftige gebeurtenis [abortus en zwangerschap] is toch iets waardoor je jezelf in the picture speelt en vooral meer aandacht krijgt.
En het zich voordoen als iemand anders online is ook weer een schreeuw om aandacht want ze denkt op die manier wel aandacht te krijgen.

Wat ik denk is dat je gewoon direct moet zeggen waar het op staat als er iets gebeurt, als ze zegt ‘ik was mijn fietsensleutel kwijt" direct antwoorden met "Ah we zagen je bij de mac’ Zie je iets op haar computer vraag haar waarom ze het doet?

Ik denk persoonlijk dat het vooral voortkomt uit onzekerheid als ik het zo lees. Iemand die zich probeert anders voor te doen dan wat ze is.

Ik had toen ook gezegd dat ik haar bij de mac zag, maar ze ging er zo hard over door dat ik dacht, mja, ik mats haar wel. Dus toen zei ik dat ik het fout kon hebben. Ik ben zo’n doos. Ik moedig het onbewust volgensmij nog aan ook. :hammer:

Hm , je weet zeker dat ze geen troep gebruikt? Mensen die aan de drugs zitten en daar een probleem mee hebben, kunnen ook ontzettend veranderen en gaan liegen.

Hier zou ik echt geen idee van hebben, alhoewel het wel zou kunnen. Zou wel het gedoe met dat bioscoopgeld kunnen verklaren.

Mja, ze zal toch ooit wel naar haar vriendje moeten, ik ben benieuwd wat ze dan eigenlijk gaat doen. Ik snap niet dat haar ouders dit niet zien. Als ze het ze al verteld heeft, natuurlijk. Ze zei van wel.

Ik zou het aan haar ouders vertellen! En vragen of zij ook merken dat ze zo vaak liegt, of aan bv een andere vriendin van haar vragen of ze tegen haar ook zoveel liegt?

Als je een pathologische leugenaar bent, dan ben je toch ziek? Misschien kan ze er echt niets aan doen… Maar ik zou wel met haar praten en zorgen dat ze misschien therapie gaat volgen, als voorwaarde van jou vriendschap zeg maar. Want dit moet voor haar zelf ook niet leuk zijn.
Ik heb zo een meisje als vriendin en ik heb hulp met haar gezocht en het gaat nu heel goed met haar.

Wow ik herken dit ZOOO erg.
Ik kende ook een vriendin als haar, contact verbroken en verteld dat ze over alles liegt en zo mensen kwijt kan raken. Opeens begon ze woedend te worden en mij opeens te beschuldigen ,alsof ik er niet mocht achterkomen.

Wat ik wil zeggen: je voelt je beter als je zulke mensen uit je leven zet.

meer weet ik niet sorry…
Het is een gewoonte voor haar geworden, ze gelooft haar eigen leugens.

Ik heb dit ook een keer gehad en ik werd er gek van.
Ik kan gewoon niet tegen mensen die liegen. Misschien moet je haar ermee confronteren.
Kijken of ze eerlijk zal zijn of alles ontkent. Ze zeggen dat een relatie gebaseerd is op vertrouwen
En een vriendschap is dat ook.

Succes

Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik zal haar zeker confronteren als ik haar weer zie en ik kijk wel hoe ze daar op reageert…

Best herkenbaar dit, een vriend van me liegt ook (hoogst waarschijnlijk) over enorm veel dingen.
Ik zou haar inderdaad gewoon face to face confronteren. (:
Succes!