Vriendin is saai

Hallo,
Ik zit een beetje met een probleem.
Ik ben al bijna 3 jaar bevriend met een meisje uit me klas.
Toen ik haar ontmoette vond ik het een leuke meid. Maar toen ik haar langer leerde kennen viel me op dat ze zowat niks zegt.
De eerste 2 jaar viel het nog wel mee maar nu begin ik me er echt heel erg aan te irriteren. Als we naar school toe fietsen is het meestal stil en dan begin ik meestal maar te praten. Ik heb gevraagd of er iets was waarom ze zo stil is maar er was niks. Veel mensen die haar kennen vinden haar ook stil en saai. Een meisje uit me klad had een keer aan haar gevraagd waarom ze zo stil is, waarop ze antwoorde dat ze meestal nooit iets weet te vertellen.
Ik begin haar nu ook saai te vinden en irriteer me aan haar omdat ze niks zegt, en ik net zo goed tegen een muur kan praten.
Eigenlijk wil ik liever minder met haar omgaan. Maar dat gaat moeilijk omdat we al 3 jaar vriendinnen zijn en samen altijd elke pauze zijn. Weten jullie wat ik kan doen ? Want ik vind het niet meer leuk met haar, maar vind het ook stom om nu opeens niet zo veel meer met haar om te gaan. Ik laat haar sowieso niet vallen !

Zeg het tegen haar, zo te horen is het toch wel een beetje je beste vriendin en dan moet je tegen haar kunnen zeggen wat je dwars zit.

oeh, ik ken het, maarja is weinig aan te doen, misschien gewoon leuke dingen doen en zorgen dat je met meerdere mensen bent als je wil kletsen?

Als jij praat gaat ze toch wel terug praten ?

Sommige mensen zijn daar nu eenmaal niet zo goed in. Ik heb dat probleem ook. Is heel vervelend hoor. Jij irriteert je maar ik weet zeker dat zei zich meer irriteert aan het feit dat ze niks weet te zeggen. Ik baal er namelijk ook van als ik niks weet te zeggen.

Alleen met vriendinnen hou ik mijn kop weer niet. Dus wel een beetje raar dat zo weinig praat en jullie al 3 jaar goede vriendinnen zijn : o

Ik heb ook zo’n vriendin, om eerlijk te zijn wordt ik echt gek van haar. Ze zegt vrijwel nooit wat en als ik een gesprek probeer te beginnen reageert ze amper. Ik heb haar op een gegeven moment maar een beetje links laten liggen en meer met andere om te gaan, ook in de pauze. Dat is misschien niet zo aardig, maar ik wil de pauze niet vrijwel zwijgend doorbrengen.

Sommige mensen zijn gewoon niet zulke praters. Misschien kan je met haar ‘doe-dingen’ gaan doen zoals naar de film gaan ofzo. Dan hoef je niet te praten maar heb je het toch leuk samen.

Bedankt voor al jullie reacties :slightly_smiling_face:
Ik heb al een paar keer verteld dat ze zo stil is enzo, maar ze kan niet echt goed tegen kritiek…
En we doen soms wel leuke dingen maar dan is het alsnog saai. Bijvoorbeeld ben ik samen met haar naar een festival gegaan maar het was toen nog steeds saai. Ze gaat helemaal niet los ofzo, ik denk gewoon dat ze saai is zegmaar. En meestal als ik een gesprek begin dan antwoord ze er kort op en daarna is het weer stil…

Volgens mij kan ze wel tegen kritiek, maar dingen als ‘je bent zo stil’ weet zij zo onderhand denk ik ook wel xD Ik reageer ook zo van ‘ja joh, dat wist ik nog niet?’ heel sarcastisch als iemand dat tegen mij zegt haha.

Ik denk dat ze gewoon niet weet hoe ze zich moet gedragen. Zoals bij het festival, misschien schaamt ze zich als ze gaat bewegen en voelt het voor haar onnatuurlijk.

Dit soort meisjes komen soms pas echt ‘los’ als ze zich prettig voelen. En dan zie je denk ik een heel ander persoon. Heb je al eens gewoon met haar afgesproken? Eens wat gedronken samen?

^ Ja dat denk ik ook. Ik heb al heel vaak met haar gewoon thuis bij iemand afgesproken. Dus dat je dan gewoon met ze 2e bent. Maar dan zegt ze ook vrij weinig en gaat ze ook niet ‘los’.

Ik heb precies hetzelfde maar dan is het een vriendin die ik al 10 jaar ken, toen hadden we het heel leuk eigenlijk. Maar na de basisschool begon het eigenlijk. Ik maakte vriendinnen enzo en ging leuke dingen doen, maar ik ging ook heel vaak langs haar want ze woonde toen net heel dicht bij mij in de buurt. Ik erger me aan dr omdat ze idd zo stil is en nooit los komt. We hebben het altijd over standaard dingen, ik kan bijna niet met haar lachen. En ze is het ALTIJD eens met mij :confused: al zei ze net 3 seconden geleden iets anders. Gelukkig zit ze niet bij mij op school, anders zou ik ECHT gek worden. Dat klinkt lullig, maar het is zo. Ik verbreek niet alle contact met haar ( dat kan sowieso niet want onze moeders zijn beste vriendinnen en onze zusjes en broertjes ook!), maar ik ga wel minder vaak bij haar langs. Dus ik snap heel goed hoe erg je ergert!

^ Gewoon precies wat jij zegt klopt ook helemaal bij mij ! Dat we het altijd over standaard dingen hebben en dat ik bijna niet met haar lach, en ze heeft ook geen duidelijke mening en is ze het inderdaad altijd eens met mij. Ik denk dat ik gewoon minder met haar om ga, maar niet het contact verbreek want dat zou best lullig zijn.

Jeeeezus wat zielig -.-
Sommige mensen kunnen er nou eenmaal niets aan doen dat ze zo stil zijn.
Ik denk dat ze er zelf meer aan irriteert dat ze niets weet te zeggen.

^ mijn vriendin is wel extreem stil, ze is echt een beetje een einzelganger. ik denk dat zij zich niet irriteert dat ze niets weet te zeggen, want in de pauze zijn we soms met een groepje vriendinnen en dan zitten wij gewoon gezellig te kletsen en zit zij een beetje op haar telefoon en stil te zijn… je kan heus wel wat zeggen, het hoeft geeneens boeiend te zijn ofzo. als ze maar wat zegt !

Ik denk dat ze er zelf mee zit. Ik heb vroeger hetzelfde gehad en klapte al hélemaal dicht als iemand zei dat ik stil was.
Geef haar complimentjes in dingen die je meent, reageer positief als ze iets vertelt, whatever het ook is en draaf er zeker niet in door hoe ‘saai’ ze wel niet is. Geloof mij, dat komt - bij mij iig- heel hard aan en het werkt alleen maar tegen.

^ Oke dankjewel, ik zal proberen of het helpt. Ik heb trouwens niet tegen haar verteld dat ze saai is hoor, ik snap dat dat dan hard kan aankomen. Ik heb wel soms is gezegd : “Wat ben je stil…”

Misschien gaat het toch niet goed met haar ? Ik heb dat ook gehad toen met mij emotioneel slecht ging me hele terug trok en stil was. Je moet het eruit haar zien te krijgen dat ze openere word en op haar gemak gaat voelen om te praten. Dus vooral blijven praten tegen haar en haar vanzelf leren omzelf gesprek onderwerpen op te komen.

Het is toch logisch dat het voor de ts ook vervelend is? reageer normaal (’:
Verder eens met Dianahorizon.

^ mee eens.
Probeer eens met haar te praten. Er kan meer achter zitten. Ik ben zelf ook héél stil en bij mij zit er ook meer achter.
Tegen mij is ook heel vaak gezegd dat ik zo stil ben maar als dat gezegd wordt voel je alleen nog maar rotter en wil je helemaal niet praten.

Probeer met anderen aansluiting te krijgen. Ik heb ook zulke vriendinnen gehad. Toen heb ik op gegeven moment het contact helemaal verbroken. Nergens meer op gereageerd en nooit meer afgesproken. Was er helemaal klaar mee. Zeiden ook amper wat, waren super saai met uitgaan, zaten elkaar alleen maar aan te kijken en kon nooit met hun over dingen praten.

Ik herken wel wat jij over je vriendin zegt, ik ben zelf ook best stil. Ik vind het moeilijk om een gesprek te beginnen, en mijn vriendinnen zijn allemaal meiden die zelf wel veel praten, maar als we eenmaal een gesprek hebben kan ik wel makkelijker praten.
En ik snap wel dat ze niet veel zegt als jullie met een groepje meiden zitten, ikzelf zeg dan ook niet veel omdat ik vaak niet weet wat ik dan moet zeggen.

Ik denk dat je vriendin heel onzeker is over zichzelf, en dat ze bang is om afgekraakt te worden als ze iets zegt. Denk dat het wel helpt als je haar laat merken dat je er voor haar bent, want het is heel goed mogelijk dat ze zich best eenzaam voelt.
Misschien is het een idee om nog eens met haar te gaan praten en wat meer door te vragen? Misschien kun je vragen of ze onzeker is met andere mensen erbij ofzo?
Het lijkt mij in ieder geval niet goed als je haar laat vallen, want iedereen heeft vriendinnen nodig, verlegen of niet.