Vriendin irriteert me

Zoals de titel al zegt: de laatste tijd irriteert een vriendin me mateloos.
Ik ken haar nu twee jaar en ken haar van mijn studie. Later gingen we ‘samen’ bij dezelfde sportclub. Ook zijn we deze winter gaan skiën.
Nu merk ik dat ik haar echt te vaak zie. Na het skiën had ik helemaal genoeg van haar en besloot ik dat ik nooit meer met haar op vakantie wilde. Alles moest perfect worden getimed, we konden geen 5 minuten langer uitslapen dan dat zij bedacht had of ze was al chagrijnig. Voor het eten moest alles op de gram worden afgemeten of iedereen wel voldoende at. En als zij minder brood at wilde ze ook minder betalen.

Nu heb ik alleen voor die vakantie een soort van toegezegd dat ik met haar in de zomer op vakantie ga.
Ik moet hier echt niet aan denken, aangezien ik me nu ook in het dagelijks leven aan haar erger.
Het probleem is ook dat ik haar niet minder kan zien aangezien we ALLES samen doen.
Ik doe nu ook bestuur bij de sportvereniging omdat het me leuk leek om wat anders te doen en zij was niet erg actief, alleen trainen. Nu doet ze ook mee met alle activiteiten, maar alleen degene waar ik ook aan mee doe anders wil ze niet. Dus dan zit ik met die hele avond met haar omdat ze niemand kent, wat me nog meer irriteert. Ik begin me bijna aan alles te irriteren. Zelfs hoe ze me aankijkt (vooral bij uitgaan, kijkt ze me aan alsof ik super wild ben/ losgeslagen, als ik met iemand praat of dans) dan doe ik net alsof ik haar niet zie (ik weet dat dit erg klinkt, maar ik kan gewoon niet anders).

Om een lang verhaal kort te maken: Ik weet dat ik meer afstand moet nemen, want als ik haar minder zie is het minder, maar dat kan gewoon niet. Iemand advies hiermee?

Praat erover met haar.

ik ken het, dat je je vriendin dan gewoon een beetje zat bent en afstand wilt…Het is niet leuk om te vertellen maar je kan het beter eerlijk tegen haar zeggen, dan dat je nep doet zegmaar. En als je haar niet minder wilt zien dan zeg je dat je wel van haar houd maar dat ze soms gwn een beetje te veel bij je is…Precies weet ik het niet…Naja succes x