Ik weet echt niet wat te doen…
Mijn vriendin van 14, een maand ouder van mij, woont 100 kilometer van me vandaan. Ik spreek elke vakantie met haar af en ga een week naar haar toe of zij naar mij. Ze turnde altijd veel en is twee jaar geleden ongeveer gestopt. Ook heeft ze altijd al paardgereden en heeft bijna een jaar nu een eigen paard.
Nu het belangrijkste, denk ik zelf uiteraard: Ze deed gymnasium maar is ‘gezakt’ naar Atheneum door haar paniekaanvallen. Ze heeft erge faalangst en bij Wiskunde en Latijn heeft ze paniekaanvallen. Dat houd ongeveer in dat ze tijdens of zelfs voor een wiskunde of latijn SO/toets een blackout heeft. Doordat ze niets weet raakt ze in paniek, ze heeft zichzelf niet meer onder controle en begint te hyperventileren. Doordat dat steeds gebeurt is ze ‘gezakt’ in haar ogen naar Atheneum. Ik zie het gewoon steeds slechter met mijn vriendin gaan. Toen ik bij haar was, drie weken geleden, gingen we op stedentrip door heel nederland heen. We hebben gegeten en lol gemaakt. Ze vertelde in de trein dat ze van plan was op GEZOND te gaan eten wanneer ik weer weg was. Niet dat ze zichzelf ging uithongeren zoals ze voor de vakantie deed. Ze gooit het brood/koek wat ze van haar ouders meekrijgt weg met de zin: ik koop wel op school wat. Ze heeft ook bijna nooit drinken mee. Doordat ze slecht eet begint ze weer paniekaanvallen te krijgen. Door die paniekaanvallen put ze uit, word ze zwakker en haar eetlust verminderd nogmeer. Haar mentor weet dat ze aan de lijn is en dat ze zichzelf snijd. Ik weet echt niets te doen, ik ben niet in haar buurt en kan haar dus niet écht helpen. Praten helpt niet, ze luistert gewoon niet. Mja: ze zegt dat ze het doet totdat ik doorvraag en erachter kom dat ze het helemaal niet doet…
Help me!
---------------------------------
UPDATE
Mijn vriendin, Marissa (schuilnaam), is 14 jaar en heeft erge faalangst/paniekstoornis. Ze snijd zichzelf wanneer emoties teveel worden en is ‘gezakt’ door haar faalangst van Gymnasium naar Atheneum. Om in het kort te vertellen: Ze krijgt een black-out bij Wiskunde of Latijn, begint te hyperventileren omdat ze in paniek raakt en valt daardoor bijna flauw. Vervolgens is ze kwaad op haarzelf en snijd ze zich. ← Dit begrijp ik uit haar verhalen naar mij toe. Het kan ook totaal anders gaan volgens haarzelf, maar dat je ongeveer weet hoe ik erover denk en wat ik hoor/voel/‘zie’. Nu zullen velen denken: ga naar haar toe en troost haar. Ze woont 100 kilometer verderop, ik kan werkelijk waar niets doen. Ik voel me machteloos op dit moment, ik hoor steeds hoe slecht het met haar gaat. Geen vooruitgang, achteruitgang… Ik zie haar alleen in de vakantie’s, hooguit en weekje…
Wat er nu speelt: ze vind zichzelf te dik. Marissa, het spontane lieve meisje van 14 jaar die al vanaf haar 3 op turnen heeft gezeten en daarnaast fulltime paardrijd, vind zichzelf te dik. TE DIK. Dat kind is ver weg van dik, ze heeft geen enkele ‘vetrol’ en noemt zichzelf te dik. Ze heeft altijd al ondergewicht gehad en was vroeger meer een lopend skelet. En nu, ze vind zich te dik. In hemelsnaam…
Wat ze nu aan het doen is: eerst begon het onschuldig, voor de zomervakantie, met minder snoepen. Een taartje laten staan en een handje chips afwijzen. Tenminste, dat begreep ik. In de realiteit sloeg ze steeds vaker een maaltijd over. Nu, een half jaar later, is ze zelfs zo ver dat ze de hele dag op hoogstens een slokje water en een gevulde koek (gedwongen door haar oude mentor die weet wat er speelt) leeft. Dat is toch niet normaal?! Echt niet…
Ze vertelde me eergisteren dat ze deze week zou gaan praten met haar oude mentor, Mulder. Dat heeft ze vandaag gedaan. Ze hebben een lang gesprek gehad over hoe en wat er speelt. Mulder weet veel van dit probleem af en probeert haar te helpen. Maar ik ken mijn vriendin: eenmaal iets in haar hoofd en ze gaat ervoor. Nog even en ik moet haar opzoeken in het ziekenhuis, zo’n gevoel krijg ik…
Haar ouders hebben het een klein beetje door, maar weten volgensmij niet hoe erg het eigenlijk in werkelijkheid is. Marissa wil het haar ouders echt niet vertellen, om die sfeer thuis nog meer te ‘verpesten’. Echt een andere beste vriendin heeft ze wel, alleen die zit op een andere school. Voor derest zitten haar andere vriendinnen in haar oude klas. It sucks…
Wat te doen? Ze wil een 50 dagen dieet volgen. Ik vroeg wat het inhield, en ze zei dat ik maar op de pro-ana site moest kijken, dat 'ie daar op staat…