Vriendin helpen

Hee,

Ik en mijn vriendinnen zijn bijna een halfjaar geleden onze vriendin verloren. Nog steeds zijn we, net als in het begin, super verdrietig. Toch proberen we na ruim 5 maanden weer een “normaal” leven op te bouwen met onze vriendin in gedachten.

Nu gaat het met één vriendin heel erg slecht. Dit zegt ze niet letterlijk tegen mij maar ik merk het aan bijna alles. Ze stopt alles in het leren en haalt bijna altijd boven de 8. Op zich is daar niets mis mee, maar haar smoesje is altijd dat ze moet leren zodat ze de gesprekken over onze overleden vriendin vermijdt. Ook toont ze op school/in het bijzijn van ons bijna geen gevoel, hiermee bedoel ik dat ze nooit meer echt hardop lacht, maar ze huilt ook nooit, terwijl altijd als ik haar aan kijk dan zie en weet ik dat ze aan onze overleden vriendin denkt.

Ik maak mij ernstige zorgen en ik wil zo graag dat ze het bij iemand kwijt kan. Ik zeg haar heel erg vaak dat ze alles mag zeggen tegen mij, toch heb ik het gevoel dat het niet helpt. Ik weet dat ze geen prater is dus ze praat ook niet met haar moeder over dit soort zaken, met haar vader heeft ze slecht contact en ze heeft geen broers of zussen waarmee ze het kan delen. Eigenlijk was A (overleden vriendin) een soort van zus voor haar…

Ik wil mijn vriendin zo graag helpen, en overhalen om met iemand professioneels te praten lukt niet. Hebben jullie nog ideeën?

x

Misschien met haar ouders gaan praten, die kennen haar het beste. En zelf gewoon hulp aan bieden, zelf emotioneel worden kan misschien ook helpen want dan ziet ze dat jij er ook veel verdriet van heeft. Lastig hoor! Sterkte ermee, wat verschrikkelijk om dit mee te moeten maken zeg.

Nouja, ik snap op zich wel dat ze op school geen emoties laat zien, ik zou daar ook niet veel zin in hebben dat de hele school me ziet huilen, hoe terecht het ook is want het is natuurlijk heel erg wat jullie hebben meegemaakt!
Misschien kun je eens met haar afspreken? Bij haar of bij jou thuis? En ik zou dan niet met z’n allen, maar alleen jij en die vriendin. Anders kan het heel bedreigend overkomen misschien.
En iedereen verwerkt het op zijn eigen manier, je kunt haar niet dwingen om te huilen.

Ik zou proberen 1x met haar te praten, of misschien nog beter om een brief te schrijven (dat wordt zij niet “gedwongen” dirct te reageren). Geef aan dat je je zorgen maakt, en dat je wil dat ze weet dat je er voor haar bent.
Meer dan dat kun je even niet doen. Iedereen rouwt op zijn eigen manier, en als zij er liever (nog) niet over praat moet je haar in haar waarde laten.

Super bedankt voor jullie lieve reacties! :couplekiss_man_woman: