Vriendin heeft zichzelf gesneden

[i]Hee!
Ik zit nogal met een probleem… Want een tijdje geleden zei mijn vriendin tegen me dat ze niet mee zou doen met gym. Ik vroeg me af waarom, maar ze wilde het niet vertellen dus ik heb niet doorgevraagd… Vandaag zei ze dat ze het warm had, maar ze wilde haar bolero niet uitdoen. Snapte ik dus niet, dus ik vroeg weer wat er aan de hand was. Maar ze zei dat ze het niet wilde vertellen, dus zei ze dat ik moest gaan raden. Op een gegeven moment zei ik zo van: ‘Heb je jezelf gesneden of zo?’, gewoon als grapje. En toen antwoordde ze ja, en de tranen stonden serieus in haar ogen. Ze liet het me zien, maar ze had het gedaan met een schaar… Ze doet het al sinds vrijdag en heeft nu tien sneetjes op haar arm en ze schaamt zich er dood voor maar ze wou het mij vertellen alleen durfde ze niet.

En ik vind het echt zo vreselijk erg, ik kan er wel gewoon om huilen… Ze is niet mijn beste vriendin, maar ze heeft een internetvriendje - geen commentaar hierover, maar die is echt heel belangrijk voor haar zegt ze. Deze is al meerdere malen vreemd gegaan, en ik vind het persoonlijk een klootzak… Maar door hem is ze dus gaan snijden, en hij heeft gezegd dat als ze doorgaat dat hij zelf gaat snijden totdat hij het dubbele van haar wondjes heeft.

Maar ik voel me er echt kut door… Niet egoistisch bedoeld, maar ik heb geen idee wat ik morgen tegen haar moet zeggen. Ik vind het namelijk vreselijk dat ze dit heeft gedaan, en ze durfde het me niet te vertellen omdat ze bang was dat ik haar zou uitlachen… Maar ze lacht er nu zelf om maar het is gewoon zo anders… Ik weet niet hoe ik haar kan helpen of zo, want haar vriend heb ik geblokkeerd en daar praat ik niet mee en zij vertelt mij ook niet alles…

XXX…[/i]

Oeh, da s lastig en vervelend!!
Eigenlijk heb je er zelf niet heel veel invloed op, want ze moet zelf ermee leren stoppen. Het enige wat je kunt doen is gewoon lief voor d’r zijn, zorgen dat ze het gezellig heeft met jou. En probeer haar af te leiden van die ene jongen door haar bijvoorbeeld mee uit te nemen, maakt niet uit waarnaartoe. Of gewoon dagje stad. Haar laten zien, (hoe erg gehecht ze ook is aan die jongen), dat er (in real life) ook nog zat leuke jongens zijn. Misschien raakt ze er dan eerder overheen.

Verder kan je op een goed moment nog een gesprek met haar beginnen, haar vertellen dat jij je zoveel zorgen maakt enzo, en of ze ermee kan proberen te stoppen…
Nouja, succes in ieder geval!

moeilijk probleem , kan zo even niets verzinnen

zorg dat je haar steunt! ik denk dat dat het belangrijkste is. vertel haar dat de fout niet bij haar ligt maar bij haar vriendje en dat ze zichzelf daarvan niet de schuld moet geven. eigenlijk moet je haar ook duidelijk maken dat zichzelf snijden niet goed is. maar vooral: zorg dat ze niet denkt dat je tegen haar bent, maar juist aan haar kant staat!

hopelijk heb je hier wat aan, ik weet het ook niet precies.
heel veel succes & sterkte!

idd probeer zo lief mogelijk voor haar te zijn. geef haar wat complimentjes en laat haar weten dat je altijd voor haar klaar zal staan :slightly_smiling_face:

je kan niet veel doen, maar ga het haar in ieder geval niet verbieden! ga geen dingen doen die ze niet wilt, en ga niet ineens iedereen (leerlingen en leraren etc) gaat vertellen.

[i]Inderdaad heel lastig…
Ik probeer haar heel vaak af te leiden, al sinds ze met hem heeft… En dat is nu al meer dan een half jaar. Ik heb haar vaak aan het huilen gemaakt omdat ik wel zie wat de waarheid is en zij niet. Zij ziet niet dat hij gewoon een kwal is.

En dan zeg ik dat er veel leuke jongens in het echt zijn, maar dat gelooft ze niet. Hij is ook haar enige vriendje en ze zit 24/7 op de computer voor hem. Hij woont in Amerika… Dus ze word in de vakantie wakker om 4-5 uur in de middag! en gaat slapen om 4-5 uur in de ochtend… En dan meld ik dat er een schoolfeest is - nja niet veel aan dus ik snap wel waarom ze niet wilt… En dan zeg ik dat er ook nog twee feesten aankomen - een fout feest en een gewone en dan zegt ze dat ze geen zin heeft, omdat Z. (die jongen) het haar de vorige keer heeft verboden en heel boos op haar werd, terwijl hij zelf ook met anderen flirt!

Ik denk dat ze wel echt is gestopt, want ze geeft echt (te) veel om die jongen. Ik lach nog wel met haar, maar het is gewoon anders sinds vanochtend. Heb inderdaad gezegd dat het beter was als ze Z. nooit had leren kennen… Ik wil wel aan haar kant staan, maar Z. is haar kant! En hij is echt fout voor haar, ze ziet amper nog de buitenwereld. Ik ga wel 1x per jaar met haar op vakantie, twee weken naar Spanje… En soms naar de bioscoop. En als ze ruzie heeft met Z. dan merk ik gewoon dat ze heel anders is. Dan is ze op dat moment heel erg boos, maar als ze dan in de avond alleen is gaat ze de hele avond huilen in haar kussen.

Het is inderdaad een moeilijk probleem, maar ben wel blij dat ze het me toch heeft willen vertellen. Ze wilt het niet aan haar moeder vertellen, maar dat is misschien wel logisch…

Vaak zijn we het gewoon met elkaar eens, en ik ben echt geen doorluller! Ik vertel niemand iets, maar nu alleen via internet omdat ik jullie toch niet ken en ik er toch wel mee zit…

XX…[/i]

Geef haar best het gevoel dat ze iets waard is.Mensen snijden zich vooral om verdriet te verwerken, en omdat ze geen zelfvertrouwen hebben.
complimentjes geven dat werkt echt, maar het moet geloofwaardig blijven.
maar zeg haar vooral niet dat ze idioot is omdat ze het doet ofzo , want dan gaat ze zichzelf meer en meer haten waardoor het erger wordt.
dat probleem met het internetvriendje: zeg haar dat er nog veel andere jongens zijn en vraag haar waarom ze juist hem verkiest. aan de hand daarvan kan je haar beetje bij beetje bijbrengen dat hij eigenlijk niet de juiste jongen is voor haar; dat ze meer dan dat verdient
veel suc6

Ja dit heb ik toen ook gedaan,

[i]Dankjewel voor je reactie! Ga inderdaad vragen waarom ze hem zo leuk vind, maar ik wacht wel even op het goeie moment… Ze deed het inderdaad om haar verdriet te verwerken, dat was Z. haar had aangedaan. Ook heeft ze heel weinig zelfvertrouwen ja, ze denkt altijd dat ík mooier en ík beter ben. Ik zeg dan altijd dat het niet zo is, want ze denkt ook dat ze veel dikker is dan mij, terwijl we precies even lang zijn en precies even zwaar… Alleen zij heeft maat S/M en ik maat XS/S, komt door mijn bouw. Ik word ook vaak nagefloten door jongens, en daardoor krijgt ze vooral het idee dat zij lelijk is of zo… Mijn ex ging een tijd geleden met haar praten en hem heeft ze ook verteld dat ze heeft gesneden (heeft hij zelf ook gedaan). En ze zei dat ik veel beter was dan haar etc., en A (jongen) vroeg waarom. Ze zei omdat ik vaak word nagefloten etc, dus nu fluit hij haar expres na. Maar dit vind ze niet leuk, omdat ze denkt dat het niet van Z. mag.

Het probleem is ook dat ze niet gelooft dat ze knap is.
Ze denkt dat Z. de enige is die haar mooi vind, en dat zij hem niet waard is…
XX.[/i]

meestal helpt het niet echt als zij aan jou vraagt:
Ben ik lelijk?
dan zeg jij: neen, natuurlijk niet, enzovoort…
het helpt pas echt als je zulke dingen spontaan zegt; bij het begin van de dag zeg je bijvoorbeeld dat haar haar mooi zit, of dat ze er gewoon goed uitziet.Werkt echt :slight_smile:
misschien nog een vraagje dat wat invloed kan hebben: haalt ze goede punten? mijn vriendin sneed zichzelf ook, maar dan omdat ze zichzelf echt niets waard vond: ze vond dat ze lelijk was, slechte punten haalde, geen vrienden had omdat ze zichzelf zo stom vond…

[i]Ik heb het er nu over met haar, en ze zegt dat ik haar lekker moet laten… We zijn dit jaar beide blijven zitten, en nu hebben we wel redelijk goede cijfers… En we lopen altijd met zijn tweeën op school - maar dit vinden we beide niet erg. Maar als ik niet op school ben dan gaat zij meestal ook ‘ziek’ naar huis.

XX.[/i]

Ze is niet dom, als je haar nu ineens allemaal complimentjes gaat geven valt dat op.
Het is heel goed dat je haar laat weten dat je om haar geeft en dat ze écht wat waard is, maar je moet wel uitkijken hoe je dat doet.
Wat ik net al zei, als je nu ineens heel lief gaat doen enzo, valt dat heel erg op.
Ik zou zeggen, probeer dr gewoon voor dr te zijn wanneer dat nodig is en steun dr wanneer dat nodig is.
Ga niet te veel aan dr ‘hangen’ en dr willen controleren enzo.

[i]Pfff, vandaag begon ze tijdens gym keihard te huilen, ben met haar de les uitgegaan maar kreeg er ook niets uit. Ik heb weer gezegd dat ze hem moest dumpen, maar dat wou ze niet. Met gym draagt ze nu een bolero, dat had ik voorgesteld, maar ze heeft het heel snel warm en benauwd… Dus ze wil hem uitdoen en heeft de hele tijd de neiging om haar mouwen op te stropen, maar dit durft ze niet. Het zijn meer dan twaalf sneetjes op haar onderarm, en het is nogal ongeloofwaardig als ze zegt dat het van haar kat komt, dat wil ze ook niet zeggen. Ze zei dat ze heel erg bang was, en dat ze zich heel erg schaamt voor haar sneetjes. En dat ze het gevoel heeft dat ze zichzelf niet meer is… Vandaag hoorden we ook dat we binnenkort naar de schooldokter moeten, alleen dit kan deze week zijn maar ook volgende maand… Dus de tranen sprongen weer in haar ogen en ze raakt de hele tijd in paniek als iemand er ook maar iets van zegt - bijvoorbeeld waarom ze die bolero niet uitdoet tijdens gym… Ik vind het zo erg voor haar… Ze vertelde me ook dat ze gister weer de schaar pakte omdat haar vriedje (alweer…) tegen haar had gelogen. Ze was gistermiddag bij mij en toen deed hij heel erg aardig, maar toen ze thuis kwam zei hij dat het gelogen was en nog steeds heel erg boos op haar is. Maar ik heb het gevoel dat ze steeds vaker de schaar wilt pakken omdat ze het wil verwerken… Man, ik weet het echt even niet. Tijdens gym was ze wel gewoon weer rustig totdat iemand iets zei over haar bolero, maar goed…

XX.[/i]

Ingewikkeld dit!

Het is nu moeilijk om geen commentaar te leveren op dat internetvriendje, maar ik denk wel dat hij oorzaak is van dit hele gebeuren.

Jouw vriendinnetje hecht teveel waarde aan hem en neemt de relatie bloedserieus, terwijl hij dat niet is.
En kom op! Wat is nou een internetrelatie? Een beetje hartjes sturen via de msn?
Breng die vriendin tot de realiteit en ze moet stoppen met dat internet gedoe.

Ik zweer bij deze dat ze binnen de kortste keren genezen is van zichzelf en dat zogenaamde internetvriendje.

Oke misschien zou ik haar geen tips moeten geven over het verbergen maar ik doe altijd pleisters op en zeg dat ik ben gevallen et cetera. Ik ben nogal onhandig dus ik val heel snel.
Schrijf haar een brief hoe je je erover voelt. Dat doen mijn vriendinnen of ze mailen.
Als je ziet dat ze zich kut voelt of iets anders, moet je haar vragen wat je moet doen. Wil ze juist dat je haar met rust laat of wil ze juist dat je met haar praat. Ik word liever met rust gelaten maar misschien wil zij wel dat je met haar praat. Huilen is een goed teken, dat is ook een teken van verwerking, laat haar uithuilen en ga dan rustig tegen haar praten zodat ze hoort dat ze niet alleen is. En ga leuke dingen met haar doen zodat ze zich niet eenzaam voelt.
Ik kan niet zoveel meer verzinnen, ik hoop dat je je er wat aan hebt.

Of ze kan er een verband rond doen en zeggen dat ze zich verbrand heeft.

[i]Ze neemt die relatie inderdaad echt te serieus, daar was ik al zes maanden geleden achter gekomen… Ik vind het zo belachelijk, maar dan denk ik ‘laat maar maar lekker, het is haar keuze’. Alleen nu ze dit heeft gedaan vind ik het gewoon echt te ver gaan. Ik kan geen Engels, tenminste niet goed, dus het heeft ook niet veel zin om hem te zeggen wat ik er van vind, omdat hij het waarschijnlijk dan toch niet snapt (hij luistert notabene niet eens naar mij). Het lukt me gewoon niet om haar te laten geloven dat er nog veel meer jongens op de wereld zijn… Ze heeft hem misschien maar 1x op MSN met de webcam gezien, ze durft het niet… En ze praten ook nooit echt, wel typen maar dan hoor je elkaars stem toch niet?

Pleisters opplakken lijkt me een beetje onhandig, het is verspreid over haar hele arm dus dat word dan een héle grote pleister, haha. Maar verband, ik weet niet hoor… Dan wilt haar moeder er ook weer naar kijken en ik denk niet dat ze daar veel zin in heeft, en dan willen veel mensen ook zien wat er allemaal gebeurd is en zo.

Een brief… Ik weet niet hoor! Ik krijg er niets uit, tenzij ze boos op hem is. Ik vraag haar heel vaak wat ik moet doen, als ze moet huilen dan ben ik vaak altijd stil omdat ik haar niet nog meer wil lastigvallen en ik geen idee heb wat ik moet zeggen… Ik denk dat ze liever wilt dat ik haar met rust laat, omdat ik Z. toch haat. Maar soms heeft ze echt een bui waarbij ze (bijna) alles verteld. Heb haar laten uithuilen, alleen ze wou snel weer terug naar de les, omdat ze zich schaamde, denk ik… Ze heeft alleen bijna nooit zin om iets leuks te doen, alleen maar MSN, MSN, MSN. Ze kan geen dag zonder, ook niet op vakantie. De héle tijd met Z…

Misschien klink ik alsof ik jullie opties allemaal heel slecht vind of zo, maar dit vind ik niet… Deze situatie is gewoon best moeilijk, omdat ik het aan niemand kan vertellen. Ze vertrouwt erop dat ik het niet doe, heb het alleen aan een meisje verteld die haar niet in het echt kent en ik echt vertrouw. Maar ik heb soms echt het gevoel dat niets bij haar werkt… Haar relatie zit zo in haar hoofd gestopt of zo, lijkt alsof ze is gehersenspoeld door hem…
XX.[/i]

Internetrelaties, die hebben die emo’s altijd :zipper_mouth_face:

Srry ik maakte een grapje, maar niet grappig.

Sterkte enzo.

daarom deed ik het op mun bovenarm… dan kan je je mouwen opstropen zonder dat nog iemand et ziet =)
maar daar is het al een beetje te laat voor =)

ze zal toch echt zelf moeten inzien dat die jongen verkeerd is. Daar kan jij verder niks mee doen.