Vriendin en een foute jongen

Een vriendin van mij heeft een ex heeft die ze nog regelmatig ziet en waar ze ook nog seks etc. mee heeft. Nu is dat helemaal haar keuze, alleen is het écht een foute jongen. Eerst wilde ze er niet zoveel over kwijt, maar ik had al door dat het niet helemaal goed zat en nu vertelde ze beetje bij beetje meer dingen over hem. Toen ze nog hadden sloeg hij haar wel eens als ze naar zijn idee iets fout deed, ze mag van hem niet afspreken met jongens en zelfs als hij een foto op haar instagram/facebook ziet met een jongen wordt hij al ontzettend kwaad op haar. Ik vind dit helemaal nergens op slaan want ze hebben niet eens een relatie meer, en al zou dat zo zijn dan heeft hij alsnog niet het recht om dat te doen.
Ik heb haar al een paar gezegd dat ze echt moet kappen met hem te zien, en ze zegt zelf ook dat het echt niet kan wat hij allemaal doet/gedaan heeft, en dat ze ook niet van zichzelf snapt waarom ze nog naar hem toe gaat. Ze zei een keer dat ze ‘toch wel iets mist’ maar als iemand je zo behandeld kan je dat toch wel van je af zetten, of kan ik dat niet zeggen omdat ik nooit zoiets als dit heb meegemaakt?
Ik ben op een of andere manier een beetje bang dat hij haar bedreigt met iets, waardoor ze niet van hem af kan komen, maar ik weet hoe ze is en ik denk niet dat ze dat zou vertellen.

Nu moet ik wel toegeven dat ik zelf verliefd op haar ben, maar het is niet zo dat ik het bij een ‘normale’ vriendin minder erg zou vinden. Het is ook geen jaloezie, want ik gun haar echt een hele leuke jongen (omdat ik zelf wel weet dat ze mij nooit leuk gaat vinden). Ik wil echt niet meer dat ze die jongen ziet voordat hij haar weer pijn doet oid, maar ik kan haar natuurlijk niet dwingen want het is haar leven.
Ik wou sowieso even mijn verhaal kwijt, maar ik hoop ook dat er iemand is die tips heeft?

Sorry, maar zo’n foute jongen is hij toch ook weer niet? :") Oke ja, ze mag van hem niet meer met jongens omgaan of foto’s met jongens op instagram zetten, en dat slaat natuurlijk helemaal nergens op maar dat maakt hem toch niet fout? Maar ik vind het wel best ‘fout’ dat hij je vriendin had geslagen, dat wel. Kom op zeg, doe normaal hij dan.

En ach ja, ik zou nog één keer met je vriendin praten erover, en anders zou ik ze gewoon laten. Ik weet dat je het misschien niet uit jaloezie doet, maar het is inderdaad wel haar keus. Mocht hij haar ooit nog een keer pijn doen (wat jij dus niet wilt, en zij ook niet), zou ik je vriendin waarschuwen. En ik denk niet dat je vriendin bij hem zult blijven als hij haar nog een keer pijn gaat doen.

Verder heb ik niet echt (goede) tips, sorry. Veel succes.

@Heart: ik vind dergelijk bezitterig/obsessief gedrag enorm fout. En geweld binnen een relatie is al helemaal verachtelijk.

TS: ik heb niet echt tips voor je… Je vriendin moet er zelf achter komen dat ze beter verdient. Heeft ze misschien een laag zelfbeeld, dat ze toch terug blijft gaan naar deze knul? Of is ze gewoon nog super verliefd op hem?

Ja klopt maar ik zie fout als ‘meer dan geweld’ zeg maar. Nou ja niet te ver natuurlijk, en natuurlijk is het wel fout, zoals ik al zei, maar niet verschrikkelijk fout in mijn ogen. :")

Hoe kun je hem nou niet fout vinden? :’)

Hij slaat haar, wordt boos op haar als ze ook maar iets met een andere jongen doet ook al hebben ze niet eens een relatie. En al hadden ze wel een relatie, dan nog zou hij het recht niet hebben om boos te worden op haar om zulke dingen.

Zeg ik hier dat hij helemaal niet fout is dan? Ik zeg alleen dat hij niet zoooooo fout is, en ik geef ook aan dat dat ‘slaan gedeelte’ wel fout is.

Bedankt voor de reacties!

@Krullerd
Ik heb het er met mijn beste vriendin over gehad en die zei hetzelfde idd. Eerst dacht ik van ‘nee dat zal het niet zijn, want ze is een redelijk sterk persoon’, maar ik ging nadenken en het klopt wel dat ze misschien een laag zelfbeeld heeft (ze vindt zichzelf te dik terwijl dit helemaal niet zo is). Hiermee probeer ik haar ook heel erg te helpen maar ze wil niet echt luisteren.

@xxxxxxxxx
Ik snap je punt, als je zelf niet in de situatie zit is het natuurlijk makkelijker om te zeggen van ‘waarom ga je niet gewoon bij hem weg als hij je zo behandelt?’’ Maar mijn doel is nu dus om er voor te zorgen dat het voor haar makkelijk wordt om bij hem weg te gaan.

Ik heb niet echt het idee dat ze heel erg verliefd op hem is, want ze zegt continue vervelende dingen over hem daarom heb ik ook het idee dat hij haar misschien bedreigt oid…

Hmm dit kan wel eigenlijk (het hoeft niet perse maar dan nog), dus praat met haar hierover.

Klopt, hoeft ook zeker niet zo te zijn maar omdat ik haar eigenlijk alleen maar negatief over hem hoor praten zit het me toch niet helemaal lekker…
Maar ik ga er zeker voor zorgen dat ze afleiding krijgt van hem en maar een leuke jongen voor haar zoeken of zo haha :slightly_smiling_face:

Dat hij haar slaat is inderdaad niet goed.
Maar ze komt er zelf wel achter. Ik heb zelf in haar situatie gezeten (behalve dat slaan dan) en het heeft héél lang geduurt voordat ik er overheen was. Ook een ex van me waar ik nog gek op was en nog seks mee had etc.

Ben er nog steeds niet helemaal overheen, maar ben er wel klaar mee.
Ze gaat zich vanzelf realiseren dat er leukere jongens zijn.
Wanneer iedereen tegen mij bleef zeggen dat het een verkeerde jongen was en niet met hem mee moest gaan, werd het alleen maar leuker…

Lastige situatie, voor jou ook!
Vriendinnen van mij zijn ook heel boos op me geworden en heb er zelfs een tijdje ruzie door gehad. Dus ik begrijp jou ook maar ze moet er zelf achter komen!

@xremembermyname Snap ik, maar ze zegt zelf ook dat het echt totaal geen goeie jongen is.

Daarnet stuurde ze weer berichtjes door waarin hij haar helemaal afzeikt en voor alles en nog wat uitscheldt. Ze zegt dat hij dingen van haar heeft die hij niet terug wilt geven omdat hij nu nog macht over haar heeft… Klopte mijn gevoel toch een beetje.

@xxxxxxxxx
Ja da’s waar, maar dat het niet zo vrijwillig is als het lijkt iig.
Over kleding, schoenen… denk dat het er heel veel zijn? Anders zou ik het ook lekker laten. Hij wil wel heel graag met haar afspreken elke keer, dus ik zei: ‘Ga naar zijn huis, pak je spullen, ga weg en kom nooit meer terug.’ Maar toen zei ze dat hij ‘een beetje agressief’ is.
Als ik erover doorvraag probeert ze MIJ gerust te stellen en dat is nou ook weer niet de bedoeling. Ik ben wel blij dat ze me steeds meer probeert te vertellen, al negeert ze mijn berichtjes nu volgens mij wel.

Ja klopt, dat was ook mijn idee om hem in de waan te laten dat ze de spullen gewoon nodig heeft, alleen heeft hij door dat ze wél van hem af wilt en dat is waarom hij haar spullen niet terug geeft, zodat ze niet van hem af kan komen. (tenzij ze besluit dat hij die spullen mag houden en het zo laat)

Op dit moment reageert ze dus niet op mijn berichtjes maar morgen zie ik haar weer, ik hoop dat ik dan meer uit haar krijg…