vriendin drinkt

heey,

Een van mijn beste vriendinnen (15 jaar) is al aan de drank. Ze drinkt samen met vriendinnen van haar voetbal vereniging en ik weet niet hoe ik tot haar door kan dringen dat ze dit niet moet doen :/. Mijn andere vriendin en ik hebben al meerdere keren tegen haar gezegd dat het niet verstandig is om te gaan drinken en ze verzint dan altijd weer smoesjes dat ze niet wist dat het drank was, maar ze gaat steeds weer drinken. Ik heb eerlijk gezegd niet veel zin om naar haar ouders of naar de schoolleiding te gaan omdat daar alleen nog maar problemen van komen. Weten jullie een manier waarop ik tot haar door kan dringen dat ze moet stoppen met drinken?

xx

Dat is haar keuze. Het is goed dat je haar gezegd hebt dat je dit niet oké vindt maar als ze niet luistert is dat haar verantwoordelijk. Trouwens, ik vind het ergens wel normaal dat ze dingen uitprobeert op die leeftijd. En ik zou idd echt niet naar haar ouders/school stappen want moest je dat bij mij flikken zou ik je zo’n kutvriendin vinden maar dit is een unpopular opinion :’)

tuurlijk vind ik het niet erg dat zij al wat dingen uit probeert maar die voetbal vriendinnen van haar waar ze door meegesleurd wordt doen dit ieder weekend en ze drinken dan ook niet gewoon een beetje maar ze drinken zichzelf echt dronken. Ik weet dat het haar eigen keuze is maar ik wil niet dat dit nog erger wordt :frowning_face:

Je kunt niets doen. Je hebt je advies gegeven, als zij dat in de wind wilt slaan is dat haar keuze. Zolang ze zich niet in een coma zuipt vind ik niet dat het jouw verantwoordelijkheid is.

Zolang je zelf maar weet dat het niet verstandig is en je haar hebt gewaarschuwd is het prima en moet je nu de keus aan haar laten. Wil zij drinken? Prima, maar ze hoeft bij mij dan niet de volgende dag te lopen klagen dat ze hoofdpijn heeft. Experimenteren deed ik ook wel op mijn vijftiende, maar toen mocht je op je zestiende drinken en dat deed ik met 1 breezer op een verjaardag. Wat zij doet is meer dan uitproberen. Persoonlijk zou ik ook niet meer met zo’n iemand te maken willen hebben dan, maar ik snap wel dat als het een vriendin is dat je haar niet zomaar laat zitten. Ik snap dat je niet wilt dat het erger wordt, maar ze doet het zelf. En dat is jouw probleem niet

drankje op zn tijd kan wel, als het echt veel en onnodig is moet je haar dat zeggen en dr waarschuwen. maar ik snap niet helemaal wat je bedoeld met ‘‘ze drinkt’’ want ik drink ook, heel veel meiden drinken maar dan gewoon op een feestje wat en een keer een wijntje met de meiden enzo. Daar is niks mis mee. Ze is bovendien 15, dan meot je zelf wel je beslissingen kunnen nemen

Het is uiteindelijk haar eigen keuze.

Je hebt haar gewaarschuwd, het is verder haar eigen keuze en de consequenties zijn ook voor haar imo. Ik vind dat gewoon iedereen zou moeten kunnen doen wat hij/zij wil, zo lang je zelf de consequenties maar draagt. Anyway, wat je doet moet je zelf weten maar ik denk dat, zo lang het niet echt fout gaat, het vooral je vriendin dr eigen business is.

Je hebt je plicht gedaan. Bemoei je er dan ook verder niet mee en laat het los. Haar keuze, haar verantwoordelijkheid. Niet dat van jou

Lief dat je je zorgen maakt, maar sommige mensen zijn nou eenmaal wat losbandiger dan de andere. En uiteindelijk is het niet jouw verantwoordelijkheid.