Vriendin doet raar

Ik denk dat dit onder lifestyle moet?

Nou kijk, ik heb al een paar jaar een goede vriendin, ik noem haar even B., ik heb haar leren kennen via gezamelijke hobby. Ik zie haar maar 1 keer per week bij een vereniging, maar ik spreek haar wel regelmatig. Nu is B. al een poosje depressief zonder aanleiding, ze wil ook opeens afvallen, ze snijdt zichzelf en zegt dat ze dood wil. Ik vind het moeilijk om daar mee om te gaan, maar het is mijn vriendin en ze heeft me nu juist nodig, dus ik ben er voor haar. Ik probeer haar te overtuigen dat ze hulp moet zoeken, maar dat weigert ze.
Nu heb ik wel meer aan mijn hoofd, mijn tante is anderhalve maand geleden overleden, mijn beste vriendin heeft een eetstoornis en dat gaat niet goed, met een andere goede vriendin van me gaat het ook niet goed, kortom, ik ben ook niet altijd even happy. Ik ben er toch altijd voor B, ze is redelijk afhankelijk van me want bijna al haar andere vriendinnen laten haar in de steek, maar ik merk dat ik van slag raak als ze weer vertelt over hoe slecht het gaat, ik maak me zorgen om haar en ik ben bang haar kwijt te raken. Dat zorgt er ook voor dat ik me niet meer zo goed kan concentreren, sneller chagrijnig ben & meer moeite heb met school enzo.
De laatste tijd wordt het alleen maar erger en met B gaat het steeds slechter, maar nu begint ze ook van kleine dingen (bijvoorbeeld een foto waar ze niet leuk op staat) heel grote problemen te maken, ze is dan opeens 2 uur lang chagrijnig en aan het schelden over iets wat niets voorstelt. Ik ben vaak al van slag door die andere dingen die ik opnoemde, maar daar heeft ze geen aandacht voor. Ze vaak zo met zichzelf en haar problemen bezig dat ze voor mijn problemen eigenlijk geen aandacht meer heeft. Ik snap dat ze het moeilijk heeft, maar ik vind dat vriendschap wel echt van 2 kanten moet komen.

Ik wil graag weten of jullie ervaring hebben met zoiets en wat jullie denken wat ik moet doen. Ik heb soms het idee dat ze zich een beetje aanstelt over dingen en ik wil er echt wel voor haar zijn, maar eerlijk gezegd vind ik mijn eigen gevoelens toch belangrijker. Vinden jullie dat ik met haar moet gaan praten, dat ik het zo moet laten of dat ik even wat meer afstand van haar moet hebben, zodat ze zelf meer vrienden kan maken en minder afhankelijk van mij wordt? Ik trek het namelijk niet meer om altijd haar depressie om me heen te hebben hangen.

Alvast bedankt, ook voor het lezen.

Heftig…

Ik zou met haar ouders gaan praten. Eerst zal ze boos op je zijn, maar als het dan weer goed gaat zal ze je onwijs dankbaar zijn.

Kies voor jezelf en zeg haar gewoon keihard wat je ervan vind. Van 1 ‘ruzietje’ met jou springt ze écht niet meteen uit het raam. Zeg het rustig en neem er de tijd voor. Laat haar uitleggen wat zij er van vind en dan zal het allemaal wel weer goed komen.

Succes nog!

Als ik dat zo lees, moet ik toegeven dat ik me helemaal herken in persoon B, enkele jaren geleden dan. Bij mij waren dat wat uit de hand gelopen puberteit grillen. En ik ben heel dankbaar dat mijn vriendinnen uit die moeilijke periode me niet hebben laten vallen.
Moreel van het bericht: blijven steunen, maar je moet haar het zelf ook wat laten uitvinden. Jij kan niet altijd opdraaien voor iedere keer dat ze zich droevig voelt.
Einde: ik hoop dat jij mijn bericht vat, want ik kan er zelf niet aan uit, maar ik weet niet hoe ik het anders kan duidelijk maken
JEE wat een bericht
xD

heftig en veel sterkte :kissing:
maar ik zou vooral je hartje gaan volgen

Wat mij vooral belangrijk lijkt is dat je je eigen grenzen kunt aangeven/zien. Dus tot in hoeverre jij haar kunt helpen/steunen. Want laat 1 ding duidelijk zijn, het is lief dat je haar wilt helpen e.d maar het moet niet ten koste gaan van jezelf.

Vergeet vooral jezelf niet.
Help haar, maar zorg er niet voor dat haar probleem jouw probleem wordt. Dat doe ik namelijk altijd en daar wordt ik dooddepressief van…

Volgens mij moet je er met haar vooral niet over praten dat ze niet zo depressief moet doen, maar ga leuke dingen doen. En geef haar complimentjes. Wat een leuke kleding ze aan heeft, wat haar make-up geweldig staat, hoe intelligent ze wel niet is… Of ga een blind date voor haar regelen (: Haar afleiden van depressieve buien is iig een must…

Wooow, drama!
Let ten eerste op jezelf.
Als jij goed in je vel zit kan je daardoor haar misschien er in mee krijgen.
Ga met haar wat leuks doen waarbij ze misschien nieuwe vrienden maakt en haar problemen en zorgen even vergeet.
Ik heb ook soms met mensen dat ze veel aan zichzelf denken en ik het gevoel heb dat de vriendschap van mijn kant komt.
Dat is altijd wel lastig.
Ik weet niet zo goed hoe ik je daar mee kan helpen.