Vriendin die zichzelf verwaarloosd?

Hey iedereen. Ik zit nu sinds twee jaar op een nieuwe school en had daar al vanaf dag 1 een vriendin. Ik weet nog dat ze net als ik een redelijk ‘‘braaf’’ meisje was.

Maar sinds dit jaar is alles anders. Ze rookt, drinkt en blowt nu en dat terwijl ze pas 14 jaar is. Voor mijn gevoel ben ik de enige in de tweede klas die zich aan haar eigen principes houd. Maar ik voel me heel vervelend erdoor, want ik wil haar niet zo zichzelf zien verwaarlozen.
Ik heb er al heel vaak met haar over gepraat en ze zegt dat ze stopt maar in plaats daarvan wordt het steeds erger.

Wat moet ik doen?

Ik zou het aan je mentor of aan haar ouders vertellen, en hopen dat hun woorden aan haar wel een positief effect hebben

Ja maar dat kan ik haar echt niet aandoen. Ik vind dat het absoluut niet aan mij is om zulke dingen aan haar mentor/ouders te vertellen. Dat is zeker geen optie, want dan raak ik haar sowieso kwijt.

ik zit ook in de tweedeklas. & byna iedereen rookt echt waar ';
ik doe het zelf niet en me vriendin ook niet gelukkig.
maar uhh OT: zeg het nog een x duidelijk tegen d’r & als je ziet dat ze weer rookt etc. spreek je haar daar op aan, ofzo?
& anders zou ik d’r gewoon in de steek laten. dan weet ze wel waar het van komt enzo

Zou jij jezelf vergeven, als zij zichzelf de vernieling in helpt, terwijl jij der kon tegen houden, maar het niet gedaan hebt?

ik heb heel veel vrienden (gehad) die ook die kant opgingen.
ik snap heel goed dat je haar wilt tegen houden. maar zodra ze aan zoiets zijn begonnen stoppen ze niet zo snel.
je kan proberen om een goed gesprek met haar te beginnen. maar ik denk dat ze zichzelf er onderuit probeert te praten (ik ken haar niet natuurlijk maar dat gebeurde ook bij mijn vrienden).
maar je kan tegen haar zeggen dat je je heel erg zorgen maakt om haar en dat je haar niet kwijt wilt raken alleen maar om die rotzooi. misschien ziet ze dan dat ze haar leven zo verneukt terwijl dat helemaal niet nodig is.
ik hoop dat je hier iets aan hebt. succes! x

Soms kun je mensen niet dwingen om te veranderen.

als je een backstabbing bitch wil zijn moet je dat cker doen…
probeer haar zelf duidelijk te maken dat wat ze doet niet handig is,
en hoop dat ze na gaat denken.

tegen haar zeggen dat het slegt voor dr is enzo
( weet ze waarschijnlijk zelf ook wel, maargoed)
en vragen waarom ze het doet.
maar ik denk niet dat je er heel veel aan kunt veranderen want ze heeft er zelf voor gekozen

Soms moet je mensen tegen zichzelf beschermen. Kinderen van 14 kunnen niet voor zich zelf denken.

Kijk als ze een keer blowt maakt dat niets uit, dat is haar zaak, maar als ze, bij wijze van, de hele dag stoned zou zijn, mag je dat best tegen der ouders oid zeggen.

Ja dat snap ik. Maar dat is iets anders. Je kan mensen niet dwingen om te veranderen. Je kunt ze regels opleggen en ze dingen uitleggen over wat ze verkeerd doen. Maar totdat ze zelf de knop niet omzetten, kun jij ze niet veranderen, zeker als je alleen maar een vriend bent. Beter lezen :slightly_smiling_face:.

Geen idee meid, begin een goed gesprek…
Veel sterkte!

Ja dat ze zich eruit probeerd te praten klopt helemaal. Ze zei tegen mij: ‘‘Ja ik rook dit pakje op en dan stop ik er écht mee.’’ en toen zei ik ‘‘Maar zou het niet veel slimmer zijn om die sigaretten gewoon nu al weg te gooien?’’ en toen zei ze: ‘‘Ja maar dat is zonde van het geld!’’ en ik bood haar aan voor haar sigaretten te betalen (dat als zij het pakje weg zou gooien ik haar het geld van het pakje terug zou betalen) maar dat wilde ze niet.

Je kan haar idd niet dwingen om met die dingen te stoppen.
Je kan wel proberen om haar te laten minderen. Door veel meer met haar om te gaan, en anderen dingen doen zodat zij haar gedachtes ergens anders op zet ofzoiets…
Niet echt nuttige tips, dus zie het maar als een Upje !
xx