Vriendin die nogal de aandacht trekt

Heey meiden :slightly_smiling_face:
Ik ben al sinds de tweede erg goed bevriend met een meisje.
Alleen wil ze nogal graag de aandacht trekken. Als we in een groepje staan en ik ben iets aan het vertellen wat ik haar al ooit heb vertelt, dan onderbreekt ze me en gaat hysterisch mijn verhaal verder vertellen. Over het algemeen onderbreekt ze me nogal vaak. Op alles wat ik heb meegemaakt reageert zei: ‘dat heb ik ook altijd! Gevolgt door haar verhaal. Ook lijkt het wel alsof ze me ziet als concurrentie. Ze doet vaak moeite om in alles beter te zijn dan ik. Als ik bijvoorbeeld een hoger cijfer heb dan haar, gaat ze geirriteerd tegen me doen. Als zij dan eens een hoger cijfer haalt, wrijft ze dat er nogal in. Persoonlijk maakt het mij niet uit of ze ergens beter in is. Het is alleen een beetje vervelend als ze dat er heel erg in gaat wrijven. Ik heb er al meerdere keren met haar overgepraat. Iedere keer zegt ze dat ze er niks aan kan doen omdat ze gewoon van beetje aandacht houdt. Alleen irriteert haar gedrag mij nu een beetje omdat ik altijd weer in haar schaduw moet staan als ik in haar buurt ben. Waarschijnlijk gedraagt ze zich gewoon zo uit onzekerheid. Ik probeer het daarom maar zo veel mogelijk te negeren. Dat lukt alleen niet zo goed want ze is onderdeel van mijn vriendengroep en ze zit bij me in de klas. Ik weet niet zo goed wat ik eraan moet doen. Ze is verder een hele leuke meid en ik wil haar geen pijn doen!

Zij doet jou pijn, en als je je echt aan haar begint te irriteren moet je daar gewoon iets van zeggen of langzaam de vriendschap met haar verbreken/verwateren.

Zeg gewoon als ze het verhaal van je over neemt: mond houden jij (iets in die richting).
Dat laat haar wel na denken hoop ik…

Ik snap wat je bedoelt, ik ken je probleem! Het beste is gewoon om daar met haar over te praten, want ze geeft denk ik wel om je en wil je niet kwijt als vriendin. Als je het makkelijker vindt, kun je haar ook gewoon aanspreken op het moment zelf als ze dat doet. Dan zeg je iets als: “oké, maar we waren met mijn verhaal bezig, dus mag ik m even afmaken?” vaak helpt zoiets wel, gewoon nuchter zeggen.

Ik heb ook zo’n vriendin, maar als zij mijn verhaal over gaat nemen, zeg ik gewoon: sorry, maar ik was 'm aan het vertellen. Vind je het erg als ik het verhaal afmaak? Meestal valt ze dan wel stil.

Ja ik denk dat ik dat voortaan maar eens ga zeggen, wel op een aardige manier natuurlijk :slightly_smiling_face:

Ik had precies zo’n vriendin, maar die vriendschap is verbroken precies om deze reden. Bij mij kwam er ook nog eens bij dat ze altijd ‘toevallig’ net met de jongens ging flirten die ik leuk vind.

Ik denk dat je te lief voor haar bent. De volgende keer dat ze zoiets doet, zeg je gewoon meteen (waar ook anderen bij zijn): “Laat me nou eens een keer uitpraten!”
Als het echt zo erg is als jij zegt, zullen anderen er dan ook wel een keer een opmerking over maken. Succes!

Misschien moet je haar direct op haar plaats wijzen wanneer ze dit nog eens doet. Ik weet niet of dit zal helpen maar je kan proberen. Succes!

Mijn beste vriendin is echt precíés hetzelfde. Dat met die cijfers herken ik echt héél erg. Maar ze heeft wel gezegd dat ze alles inderdaad als een ‘wedstrijd’ ziet, alleen zegt ze meestal wel sorry nadat ze zoiets gedaan heeft. Ze doet het niet heel erg bewust en denkt er meestal niet bij na hoe het voor haar zou zijn als de rollen omgedraaid zouden zijn. Mijn advies aan jou;
-Als jullie je cijfers terugkrijgen, en jij hebt hoger, doe haar dan (overdreven) na. Dan zal ze wel inzien hoe irritant het is. Maar; zorg wel dat te merken is dat je haar nadoet. Want als ze er toch mee doorgaat en je zegt er nog een keer wat over dan zegt ze waarschijnlijk; ‘Dat doe je zelf ook’

• Als ze weer een een keer ‘Oh dat had ik ook’ zegt en dan gaat vertellen, en je denkt dat ze dat verhaal gewoon verzint om interessant te doen; stel dan heel veel vragen achter elkaar over allerlei details. Op een gegeven moment zal ze wel inzien dat ze niet langer door kan gaan met alles verzinnen omdat zo’n verhaal dan steeds ongeloofwaardiger wordt.
    -En je kan haar er ook gewoon een keer met haar ‘aandacht te kort’ confronteren; Vraag bijvoorbeeld waarom ze per se aandacht nodig heeft en of ze begrijpt dat ze jou eigenlijk op de achtergrond zet door alle aandacht naar zich toe te trekken, en of ze snapt dat jij dat vervelend vind. En als ze dat niet begrijpt; Dan is ze het echt niet waard. Je verdient echt beter dan zo’n ‘vriendin’.

x

Het lijkt me hartstikke vervelend dat ze niet naar jou luistert en gewoon over zichzelf begint te praten! Ik zou gewoon tijdens 't gesprek zeggen : ‘Sorry, maar ik was aan het vertellen.’ De rest zal het sowieso met je eens zijn en dat kan haar de ogen wel openen. Eén van mijn beste vriendinnen is helaas ook zo, misschien een graadje erger…Zij doet hetzelfde + ze zoent met meisjes èn jongens op 1 avond zodat iedereen naar haar zou kijken. Zo erg dat ze het wou doen met het vriendje van een vriendin…Ik hoop dat jouw vriendin 't beseft maar ik vrees dat het aan het karakter ligt.

Ja, volgens mij hebben heel veel mensen wel zo’n soort vriendin.
Ik in ieder geval wel, ach je moet je er maar gewoon niks van aantrekken.
Ze is waarschijnlijk gewoon heel onzeker en jaloers.