Vriendin die ik haat

Hee,
Ik heb sinds de basisschool een vriendin, ik noem haar even E. Vroeger waren we echt beste vriendinnen en spraken we elke dag af enzo. Aan het einde van de basisschool verhuisde ze naar Friesland. We logeerden best vaak daarna.

Ik heb van groep 7 tm klas 2 best veel problemen gehad, ik heb even geen zin om het allemaal te vertellen, maar het komt erop neer dat ik best wel anders in het leven sta dan vroeger.

E is niet zo veel veranderd. Ze gedraagt zich best wel kinderachtig. Verder praat ze de hele dag over zichzelf en haar enorme probleem: DIE ENE JONGEN DIE HAAR NIET LEUK VIND. Dat is niet erg hoor, vriendinnen zijn er om je hart te kunnen luchten, maar zij belt me er 's nachts voor wakker en praat er echt 24 uur per dag over.

Laatst hadden we afgesproken en heeft ze bij mij gelogeerd. Ik vond het helemaal niet gezellig. Ze zei wat we moesten doen en er was geen mogelijkheid voor mij om ook iets te zeggen. Ze praatte alleen over die ene jongen en over haar vriendinnen uit haar klas, die ik niet eens ken.

Ik was dolgelukkig toen ze eindelijk opgehaald werd. Dat is niet goed toch?

Ik heb haar nu geblokkeerd op msn, maar ze gaat nu telkens tegen we praten via hyves. Opsich helemaal niet zo erg, maar het gaat toch alleen maar over die ene jongen. Ik vind het lullig om te zeggen dat ik geen contact meer wil, maar we zijn gewoon te veel veranderd. Ze kan het natuurlijk ook zien als ik haar verwijder op hyves. Wat moet ik doen? Haar confronteren met de dingen of het uitpraten heeft niet zoveel zin, ik heb haar al zo vaak om 3 uur 's nachts uitgelegd dat ik het heel zielig voor haar vind, maar dat ik ook nachtrust nodig heb. 2 Dagen later belde ze weer.

xx

Als je zo volwassen bent moet je vrienden zoeken die ouder zijn dan jij.
En dat is niet aanvallend bedoelt.

Mijn vriendinnen die ik nu heb, zijn ook allemaal veel ouder en iniedergeval volwassener dan E

Okee dat is wel slim ja, anders erger je jezelf alleen maar. Maar goed die vriendin. Misschien kan je haar uitleggen dat wat voor haar een supergroot probleem is voor jou niets betekend en dat je haar daar niet mee wil kwetsen maar dat je ook niet wil dat ze jou ermee lastig valt.

ik denk wel dat het het beste is om met E. te gaan praten. maar
wel voorzichtig :grinning:

Zet je status op hyves soms even op ontzichtbaar? En ga anders ook heel overdreven over een jongen praten, kyken hoe ze reageerd?

Zeg haar gewoon dat jullie niet meer op dezelfde golflengte zitten, en dat het misschien beter is om niet meer met elkaar om te gaan, voor er ruzie van komt.

Misschien kun je wat je hierboven hebt neergezet, aan haar vertellen.
Bijv. dat je zegt dat je vind dat ze teveel over die ene jongen praat, en dat je dat storend vind.
Of dat ze je gerust mag bellen 's nachts, maar niet als het over die jongen gaat.

Je moet met haar praten in plaats van haar te blokkeren en te ontlopen, zij heeft namelijk geen idee dat ze iets fout doet! Misschien reageert ze wel heel positief en komt dat jullie vriendschap ten goede. Bedenk dat jullie altijd beste vriendinnen kunnen zijn, en dan kun je elkaar ook opbouwende kritiek geven. Let wel op hoe je het brengt, val haar niet aan maar laat haar in haar waarde.
Succes :slightly_smiling_face:

Ik had een vriendin die in Zeeland woonde. Maar omdat we ook teveel verschilden (zij was spontaner en had compleet andere interesses) is onze vriendschap verwaterd.

Misschien moet je langzaam afstand nemen. Gewoon vriendelijk blijven, maar minderen met het contact.

Mee eens :angel:

als je zo volwassen bent, snap je dat je het gewoon uit moet blijven leggen totdat ze het wel snapt.

haten is zo’n groot woord.

hier heb je niets aan, sorry.

en @summerloverx,
ja dat vind ik ook inderdaad

Dat bedoel ik er niet mee. Ik bedoel dat ik gewoon heel veel veranderd ben ten opzichte van haar. En het is heel moeilijk omdat ze elke keer zegt dat ik haar enige beste vriendin ben.
xx

Heb je al een keer duidelijk verteld dat je jullie vriendschap niet meer ziet zitten? Zo nee, doe dit dan een keer! Kies een goed moment ervoor uit en zorg dat je weet wat je wilt gaan zeggen en wat de redenen zijn. Natuurlijk zal E. dit niet leuk vinden om te horen, maar het is nog veel vervelender als ze er via een andere manier achter moet komen. Dus wees gewoon eerlijk! En wilt ze dan nog niet luisteren? Dan zou ik haar ook uit je hyves, mobiel én msn verwijderen (dus niet blokkeren) zodat ze ziet dat je serieus bent. Succes!

ik denk dat je het woord haat een beetje onderschat,
je bent haar gewoon ontgroeid, en je irriteerd je aan haar. Je haat haar niet.

En bovendien vind ik,dat voor iemand die zo volwasse is als je zelf zegt, je het behoordlijk onvolwassen aanpakt.
Als ik een probleem heb, dan los ik het op door het uit te leggen of iig de confrontatie aan te gaan.
blokken etc is van problemen weglopen en dus niet erg volwassen

Ja ik bedoel eigenlijk meer vriendin die me irriteert, maar ik weet niet hoe ik de titel kan veranderen dus vandaar.
En zoals ik al eerder heb gezegd, dat bedoel ik er niet mee. Vroeger was ik heel kinderachtig enzo, nu denk ik meer na voordat ik iets doms doe.
En ik loop niet weg, ik weet alleen niet wat ik moet doen, dus vraag raad aan jullie.

Maargoed, gisteravond belde ze weer en toen heb ik gezegd dat ik haar echt heel lief vind en dat ik haar never nooit zou willen kwetsen, maar dat we gewoon te veel uitelkaar gegroeid en dat we te veel veranderd zijn. En ik heb gezegd dat ik het heel zielig vind dat die ene jongen haar niet leuk vind, maar dat ik het ook niet kan veranderen. Dat ik heel erg met haar meeleefde. Ik heb echt zo mn best gedaan om het aardig te zeggen enzo.
Maar ze zei dat ze iets heel anders van me had verwacht en dat ik ****** kon krijgen. Toen hing ze op -__-
Nu weet ik het al helemaal niet meer. Maarja, ik heb het iniedergeval wel gezegd.
xx
xx

Het is zonde om de vriendschap te beeindigen, alleen omdat jij je volwassener voelt dan haar.
je kan het er toch gewoon uitleggen? en er gewoon op msn of hyves, of face to face over praten.
misschien heeft ze 't zelf gewoon niet door?
& op dat moment zelf als zij weer over die jongen begint, zeg haar meteen “sorry maar je hebt het ALTIJD over hem zullen we 't een keer ergens anders over houden”