Vriendin denkt dik te zijn?

Mijn vriendin Sophia is zelf 1.58 lang, 15 jaar oud en weegt maar 36,5 kilo.
Ze heeft van die superdunne benen, en je kan bijna haar ribben tellen. Haar polsen hebben een doorsnede van letterlijk 4cm. Ze denkt dat haar benen dik zijn, en haar buik ook. Wanneer ze dat zegt vergelijkt ze zichzelf met mij. Ik ben 1.56 lang, 13 jaar en weeg 42 kilo. Ik ben bang dat ze zichzelf echt veel te dik vindt en wil afvallen… Ze eet wel gewoon goed, maar gaat wel heel vaak naar de WC.

Ik ben nogal bezorgd om haar, iemand tips?

Oh en mijn andere vriendin, Benthe, is 1.59 lng, 14 jaar en weegt iets van 43 kilo. Ze is tevreden met zichzelf alleen zij eet volgensmij veel te weinig. Ze eet een ronde cracker met als doorsnede 8cm en dat is een dunne cracker, dat is haar ontbijt. Als lunch heeft ze dora koekjes, en het vleesje van haar boterham. De rest gooit ze weg. Ze raakt super geïrriteerd wanneer ik zeg dat ze echt weinig eet. Ze lust dan ook super weinig, eigenlijk alleen maar friet, aardappels en komkommer. Ze hoeft niet dingen te eten die ze niet lust, en daar heb ik niets op tegen want ze is nou eenmaal zo opgegroeid. Maar de enige groente die zij eet is af en toe komkommer. En ze houdt ook niet van fruit, rijst, pannenkoeken etc.
Ik heb er begrip voor, maar het is heel irritant als Sophia en ik naar bv. de Subway willen maar Benthe persé naar de friet tent wil

Tips?

THANKYOu

Okee, die Benthe is zit wel aan de lichte kan aan haar BMI te zien, en ze moet echt leren gezond te eten. Het is niet alleen beter voor haar hart etc, maar ook voor haar ontwikkeling verder.

Sophia gezien heeft een veelste laag BMI, zeker niet gezond. Ik zou het wel een beetje in de gaten houden, of ze ook dunner word en of ze gelijk na het eten naar de wc gaat. Als dat zo is, loop eventjes mee, dan zou je vast wel kunnen horen of het echt zo zou zijn dat ze het er allemaal uitgooit. (Op onze school zijn de wc’s echt niet geluidsdicht) Als dat niet het geval is zou ik haar gewoon met rust laten, als ze verder wel genoeg en gezond eet.

Ikzelf ben ook te dun en wil aankomen, maar op sommige momenten vind ik dat ik een buikje heb. Heel veel meiden hebben een slecht zelfbeeld.

Gewoon in de gaten houden dus, verder niet pushen of blijven zeggen dat ze meer moet gaan eten.

‘‘als je niet wat meer eet gaan je borsten noooooooooooooooooooooit groeien’’
nee grapje dat zou ik niet zeggen. ik weet niet wat je eraan kan doen, maar zolang ze allebei niet ineens gaan afvallen is het ook geen ramp.

Ik zou vooral Sophia in de gaten houden want dat klinkt als een (ontwikkelende) eetstoornis!

Benthe is denk ik gewoon een lastige eter haha, en misschien is ze ook gewoon een beetje onzeker en dergelijke.

Zulke dingen zijn altijd wel lastig

Benthe: Zo kwa eten ben ik ook, ik lust ook niet zoveel en hoeft ook niks te eten wat ik niet lust. En ontbijten heb ik nog nooit gedaan, en nog steeds doe ik het niet. Dat is denk ik gewoon de manier van hoe ze is opgegroeid.

Sophia: Inderdaad een beetje in de gaten houden, als ze maar goed eet en geen rare dingen gaat doen als ze echt te vaak naar de wc gaat. Anders ga gewoon af en toe mee wachten in de wcruimte. En anders praat gewoon met haar… zeg dat je bezorgt bent en zeg dat ze gewoon goed en gezond moet eten. Die eet stoornissen helpen je echt niet, wordt je alleen maar slechter van.
Misschien ga een leuke sport doen samen? zodat ze niet zo onzeker is.

Dit ja.

vind ik normaal

Klinkt inderdaad als een beginnende eetstoornis. Maar girls met een eetstoornis zijn vaak ook depressief, ga leuke dingen met der doen zodat ze lekkerder in haar vel gaat zitten. En een negatief zelfbeeld hebben heel veel meiden. En dat komt denk ik door alles wat we op tv zien, van die moooie meiden. Maar meestal is dat nog heel veel bewerkt.

als je van je vrienden zo exact hun gewicht etc weet zorgt dat sws wel een beetje voor stres bij die personen, denk ik (als ze zelf al op die dingen letten). Want als ik toch al onzeker ben, en jij moet mijn gewicht/lengte/bmi/zelfbeeld/voedingspatroon weten, dan voel ik me daar sws niet beter door. Dus let niet teveel op je vriendinnen, houd het wel een beetje in de gaten en zorg dat het zich niet ontwikkelt tot eetstoornis (spreek haar dan aan en vertel dat jullie samen op zoek kunnen gaan naar hulp of het samen aan haar ouders/mentor vertellen).